Lietuvos keliautoja ir „Emirates“ oro linijų skrydžių palydovė Beatričė Paulikaitė su naujienų portalo tv3.lt skaitytojais dalijasi savo patirtimi apie šią dinamišką, bet kartu ir itin sudėtingą profesiją.
Norint tapti stiuardese, reikia atitikti tam tikrus fizinius ir estetinius reikalavimus. Kaip pasakoja Beatričė, atranka susideda iš kelių etapų ir kiekvieno etapo metu vis iškrenta žmonių.
Tikrinama anglų kalbos žinios, kas liečia išvaizdą, tikrinami fiziniai duomenys – ūgis, ar nėra kabių ar tatuiruočių matomose vietose, tvarkingi nagai. „Iš tiesų, nėra kažkokio vieno grožio etalono, čia daug charizmatiškų veidų, jie tikrina visumą.“
Taip pat labai svarbios asmenybės savybės: „Žmogus turi atrodyti prieinamas, toks, tarsi iš visų nepažįstamųjų pagalbos prašyti pasirinktum jį, o ne kažkurį kitą.
Tada tikrinami soft skills – užduotys grupėse, kur labai stipriai pasimato gebėjimas priimti sprendimus ir taikiai dirbti grupėse ar lyderio savybės. Iš tiesų, tiek lyderio savybės, tiek gebėjimas prisitaikyti yra neįtikėtinai svarbios savybės dirbant šį darbą."

Kaip tapti stiuardese?
Pasiruošimas skrydžiui priklauso nuo daugelio faktorių:
„Ar išskrendu iš Dubajaus, ar tai naktinis ar dieninis skrydis, kada turėsiu pertrauką lėktuve ir galėsiu pamiegoti, kokio ilgumo skrydis ir t. t. Pagal tai planuoju, ar ilgiau miegosiu, o gal kelsiuosi anksti, kad vėliau dieną nusnūsčiau prieš naktinį skrydį. Sutrikęs miego ritmas ir kišimasis į biologinius natūralius kūno procesus man yra vienas didžiausių iššūkių šiame darbe."
Beatričė dalijasi patarimais norintiems siekti šios profesijos: Pasak jos, visų pirma reikia tiesiog nusiųsti CV norimoms oro linijom per jų tinklalapį.
Pasiruošti tinkamai įdarbinimo pokalbiui. Beatričę visada rekomenduoja pažiūrėti „YouTube“ video, kaip sėkmingai praeiti oro linijų atranką, nes oro linijos ieško tam tikrų savybių, o paskui tiesiog paklusniai sekti visų oro linijų nurodymus.
Tačiau apmokymų laikotarpis gali būti itin sudėtingas: „Apmokymai žmogui, kuris niekada nieko bendro neturėjo su aviacija, yra gana intensyvūs: mažai miego, daug taisyklių ir informacijos. Kai kurie neatlaiko šios dalies, tačiau, jei seki nurodymus, galima sėkmingai praeiti ir šį etapą."
Darbo grafikas ir kasdienybė
Beatričė dirba „Emirates“ oro linijose: jos „SKYTRAX“ nominuojamos vienomis geriausiomis oro linijomis pasaulyje.
Ji pasakoja apie darbo grafiką: „Tvarkaraštis kiekvieną mėnesį kinta ir keliauji vis į kitas šalis. Kitoje šalyje praleidžiame dažniausiai tik 24 valandas. Kartais tvarkaraštis būna labai įtemptas ir į kitą skrydį gali tekti pasirodyti jau už 12 valandų."
Beatričė pasakoja, kaip atrodo tipinė darbo diena: „Atsikeliu prieš skrydį, susiruošiu ir vykstu į ofisą. Prieš skrydį reikia pasirodyti 2 valandas prieš. Čia vyksta susirinkimas, kur pirmąkart sutinku savo kolegas. Aptariama, kokie gali kilti sunkumai, koks keleivių profilis, kokios tendencijos vyrauja tame skrydyje."
Stiuardesių pagrindinė užduotis yra keleivių saugumas: „Jei kiltų sveikatos problemų keleiviams, įgula yra apmokyta suteikti pirmąją pagalbą.“
Taip pat svarbus aptarnavimas: „Šiose oro linijose skrydis kiek skiriasi nuo mums įprastų – panašu į pramogą danguje, mažytis restoranas ar net viešbutis danguje.“
Darbo minusai
Nors darbas skamba patraukliai, jis turi ir savų minusų: ilgos ir naktinės valandos, darbas slėgyje, sutrikęs miego ritmas, nuolat besikeičiantis darbo grafikas.
Šis darbas taip pat labai vienišas. Būnant visų kultūrų apsupty yra rizika ir užsikrėsti įvairiausiomis ligomis. Bet, pasak stiuardesės, sunkiausia yra vienatvė, nemiegoti naktimis ir įveikti po to susikaupusį fizinį nuovargį.
Tačiau ne viskas taip blogai. Pasak Beatričės, vienas gražiausių ir labiausiai stebinančių dalykų šiame darbe yra pats žmogus. Aviacijoje neįtikėtinai daug komunikacijos ir psichologijos tiek, kas liečia nuolat besikeičiančius kolegas, tiek keleivius iš skirtingų pasaulio kampelių su skirtingų patirčių ir įsitikinimų bagažu.
„Beje, visada malonu gauti komplimentus iš keleivių, kad skrydis patiko ar nusileisti svečioje šalyje ir ją pažinti. Dalintis visais įvykiais negaliu dėl darbo etikos, tačiau apsupta skirtingų kultūrų supratau, kad dažnai naudojamas, kaip pasiteisinimas: „JUK TAI COMMON SENSE (sveika nuovoka)“ – neegzistuoja, todėl ilgainiui mane vis mažiau dalykų ar tam tikras žmogaus elgesys atima žadą.
Supranti, kad tas common sense yra labai klaidinanti sąvoka, tai toks asmeninis dalykas, kuris priklauso nuo daugelio faktorių ir tam tikras situacijas gali spręsti tik atvira, bet pagarbia ir kultūringa komunikacija, įsigilindamas į žmones, juk niekada nežinai iš kur ir dėl kurios priežasties jis šiandien sėdi tame maršrute, tačiau visada atsiminsiu, kaip vienas keleivis man į rankas įdėjo savo tėvo pelenus ir prašė saugiai padėti skrydžio metu“, – neįtikėtiną istoriją prisiminė stiuardesė.
Keleivių klaidos
Taip pat Beatričė nori visus keleivius įspėti dėl turbulencijos:
„Noriu, kad tai būtų visiems keleiviams priminimas, kad diržas lėktuve yra su priežastimi: kartą dėl stiprios turbulencijos pakeliui į Mauricijų taip pakilau į orą, kad galva beveik atsitrenkiau į lėktuvo lubas.“
Tačiau stiuardesė nuramina: jeigu kažkas primirštama, skrydžio palydovai mandagiai priminis, taigi vienintelis patarimas klausyti stiuardų, kad ir pačios keisčiausios taisyklės, jos visos turi tam tikrą logišką paaiškinimą ir jų būtina laikytis, kad būtų sumažinta pavojaus rizika:
„Taip tai kritinės situacijos, bet jeigu tai nutiktų, turbūt tinkamas elgesys ir geras pasiruošimas, keistų likimą.
Pavyzdžiui, kodėl negalima laikyti atverstos kėdės leidžiantis lėktuvui, ar lagaminų prie durų? Kadangi tai blokuotų išėjimą ekstremalioje situacijoje.
Žinoma, visada galima elgtis savaip, tačiau stiuardesės laikysis oro linijų nurodytų taisyklių, taigi barnis su stiuardese niekur nenuves, tik sugriaus atmosferą, beje tokiu atveju situacija dokumentuojama, kas yra teisinis dokumentas.“
Nepaisant visų sunkumų, Beatričė džiaugiasi dirbdama šį darbą:
„Aviacijos mokykloje mus treniruoja labai griežtai ir mokina, kaip elgtis visose kraštutinėse situacijose, tad labai stipriai jaudinausi prieš pirmąjį skrydį. Skrydis buvo naktinis, taigi visą dieną prieš tai neužmigau, mokiausi saugumo, lėktuvo modelio ir pirmos pagalbos klausimų, kurių mūsų klausinėja prieš kiekvieną skrydį.
Skrydis praėjo sėkmingai, o ryte nusileidau visiškai išsekusi Madride. Nemiegojau gal 30 valandų, bet ir tai buvo nesvarbu. Tądien dar išėjau į miestą, tačiau aš jauna, mažo miestelio mergina – jaučiausi tarsi išlošusi gyvenimą: šiandien Madride, o rytoj Seišeliuose. Tai tik įrodymas, kad jeigu kažko nuoširdžiai nori tavo siela, atsiranda ir jėgų, ir drąsos, ir kitų reikalingų resursų.“
Patiko straipsnis? Užsiprenumeruokite mūsų naujienlaiškį ir gaukite svarbiausias dienos naujienas bei įdomiausius straipsnius kiekvieną darbo dieną 11 val. Tiesiai į Jūsų el. paštą!