Prekybos tinklo „Rimi“ atstovė Gabrielė Šerėnienė pastebėjo, kad mažmeninėje prekyboje bananai yra laikomi pirkėjų srautą generuojančia preke, todėl jiems neretai skelbiamos nuolaidos.
„Bananų prekyba turi ryškų sezoniškumą, jos pardavimų pikas būna pirmą metų ketvirtį, kai yra gan ribotas sezoninių vaisių pasirinkimas. O mažiausi pardavimai yra vasarą, kai turime gausų pasirinkimą kitų vaisių – uogų, kaulavaisių, arbūzų bei melionų, yra karšta ir žmonėms norisi kažko gaivesnio. Tuo pačiu, bananai nėra laikomi šventine preke ir per didžiąsias šventes bananų paklausa neišauga.
Mūsų prekybos tinkle bananai yra labai populiari prekė, jos pardavimai skaičiuojami tūkstančiais tonų. Vidutiniškai visos bananų kategorijos vidutinė kaina yra apie 0,90 euro, paprastųjų bananų – 0,86 euro. Kaina labai priklauso nuo akcijų ir asmeninių pasiūlymų mūsų pirkėjams – stengiamės, kad jiems apsipirkimas mūsų parduotuvėse būtų patrauklus“, – pažymėjo prekybos tinklo atstovė.
Vasarą ir žiemą vietoje bananų žmonės perka uogas, mandarinus
„Lidl Lietuva“ atstovė ryšiams su visuomene Lina Skersytė irgi sakė, kad vaisių ir daržovių kategorijoje bananai yra viena populiariausių prekių, todėl nenuostabu, kad jiems pasiūlytos didesnės nuolaidos visuomet sulaukia pirkėjų susidomėjimo, labiau atkreipia dėmesį.
„Tikėtina, kad bananų populiarumą lemia ne tik patraukli kaina, bet ir priimtinos skonio savybės, galimybė panaudoti šį vaisių kituose patiekaluose ir pan. Bananai išlieka populiarūs visus metus.
Tačiau dėl sezoniškumo kartais įgyja rimtų konkurentų, tokių kaip arbūzai, šilauogės ar trešnės vasarą, persimonai rudenį arba mandarinai žiemą. Vis dėlto, bananai vaisių ir daržovių kategorijoje beveik visą laiką išlieka tarp perkamiausių prekių. Standartinė bananų kaina už kilogramą šiuo metu siekia 1,39 euro“, – sakė prekybos tinklo atstovė.
Pirkėjai domisi ekologija
Pasak G. Šerėnienės, pirkėjai vis daugiau domisi, ekologija, tvarumu.
„Tad apie galvojame prekiaudami ir bananais. Pas mus parduodami įprasti bananai yra sertifikuoti pagal atogrąžų miškų sertifikatą „Rainforest" (Rainforest Alliance Certified – RAC). Šis RAC žymėjimas rodo, kad ūkininkai, būdami atsakingais bendruomenės nariais, laikosi tvaresnės ūkio praktikos, saugančios miškus, dirvožemius ir laukinę gyvūniją. RAC žymė taip pat užtikrina, kad ūkių darbininkai gauna pakankamą darbo užmokestį.
Be to, parduodame bananus supakuotus ne į plastikinį maišelį, bet apjuostus juostele, kas padeda mažinti sunaudojamo plastiko kiekį“, – pasakojo prekybos tinklo atstovė.
Bananai pabrango beveik trigubai
„Maxima“ Komunikacijos ir įvaizdžio departamento direktorė Ernesta Dapkienė taip pat patikino, kad bananai yra viena populiariausių prekių jos atstovaujamame tinkle.
Maistingi, saldūs, juos patogu tiesiog įsimesti į krepšį ir paprasta valgyti, nereikia net plauti. Pernai bananų pardavėme beveik 14 tūkst. tonų. Pastebime, kad jų paklausoje atsispindi ir sezoniškumas. Žiemą bananų nuperkama daugiau, o vasarą jų konkurentais tampa arbūzai.
Pavyzdžiui, arbūzai šią liepą bananus aplenkė. Prieš metus kilogramas bananų kainavo 0,99 euro, šiuo metu kaina siekia 1,39 euro be nuolaidos. Kainos pokytį daugiausia lemia išaugę logistikos kaštai. Daugiausia bananų į mūsų parduotuves atkeliauja iš Pietų Amerikos – Ekvadoro, Kolumbijos ir Martinikos salos“, – komentavo prekybos tinklo atstovė.
Prekybininkų bananų karai
Lietuvos marketingo asociacijos (LiMA) valdybos narys Giedrius Juozapavičius tikino, kad bananai pagal pardavimus patenka į TOP5 populiariausių prekių sąrašą.
„Ši prekė užkariavo pirkėjų širdis. Jeigu šiuo metu galvotume apie vaisius, ko gero, pirmiausia būtent bananai ir iškiltų atmintyje. Be to, bananas yra maistingas ir gali būti naudojamas daugelyje patiekalų. Jį valgo tiek suaugusieji, tiek vaikai. Tačiau, mes, lietuviai, niekuo nesiskiriame ir nuo kitų šalių pirkėjų, svetur bananai irgi patenka į populiariausių prekių sąrašus.
Tai matydami prekybininkai bananus naudoja, kaip konkurencijos įrankį. Žema bananų kaina pirkėjams yra tarsi žinutė, kad tame prekybos tinkle ir kitos prekės gali būti pigesnės. Be to, dažnas pirkėjas žino bananų kainą. Parduotuvėje dažniausiai galima rasti apie 2 tūkst. įvairių prekių. Todėl kitų prekių kainas sunku įsidėmėti, o bananų lengva, nes žmonės dažnai juos perka“, – sakė marketingo ekspertas.
Pasak jo, pirkėjai iš karto reaguoja į bananų kainos pasikeitimus.
„O prekybininkai tuo naudojasi. Jie planuodami akcijos prekių kainodarą dažniausiai reklamuoja būtent bananus. Jie atsiduria reklaminių leidinių pirmuosiuose puslapiuose ar reklaminiuose stenduose.
Akcijos prekės visada pritraukia daugiau žmonių. Tačiau jie atėję tų prekių pasiima visko kur kas daugiau. Toks pirkėjo krepšelis atperka sumažintą bananų kainą. Tai veikia tarsi magnetas, kuris padeda prisitraukti daugiau pirkėjų“, – sakė G. Juozapavičius.
Pasak jo, vyksta netgi bananų kainų karai prekybos tinkluose.
„Tai jau rodo šios prekės populiarumą ir svarbumą. Juk neteko girdėti silkių ar pomidorų kainų karų. Prekybininkai, pamatę, kad konkurentai sumažino bananų kainas, irgi jas koreguoja, nes nenori prarasti pirkėjų. Paprastai bananų karai vyksta, kai į rinką ateina naujas žaidėjas.
Lietuvoje nėra daug prekybos tinklų, tačiau, kaip rodo tyrimai pirkėjai nėra lojalūs. Paprastai pirkėjai nesilanko būtent viename prekybos tinkle, užsuka į keletą. Žmonės vertina praktiškumą, dažnai renkasi pakeliui esantį prekybos centrą“, – komentavo marketingo specialistas.
Jo teigimu, net pabrangus bananams žmonės jų neatsisakys.
„Galbūt jų nupirks mažiau, tačiau jeigu bananus perka ir valgo. Staiga jų neatsisakys“, – pastebėjo G. Juozapavičius.
Bananus parduoda nuostolingai?
Marketingo specialistas Linas Šimonis prisiminė, kad į Lietuvą atėjęs naujas prekybos tinklas viliojo pirkėjus pigiais bananais.
„Tuo metu jie kainavo du kartus pigiau nei kituose prekybos centruose. Ko gero, pigiais bananais buvo prekiaujama nuostolingai. Tačiau tai buvo geriausias būdas perduoti žinute, kad naujame prekybos centre bus pigiau nei kitur.
Lietuviai mėgsta bananus ir dažnai juos perka. Tad beveik visada žino jų kainą. Pagal bananų kainą žmonės vertina ir kitų produktų kainas“, – pastebėjo marketingo specialistas.
Anot jo, sunku paaiškinti bananų fenomeną, kai kurie dalykai atsitinka susideda iš daugybės aplinkybių.
„Matyt, vyresniems žmonėms sovietmečiu bananai buvo tarsi svajonė, kurios negalėjo gauti. Žmonės stovėdavo eilėse prie bananų. Tai prisideda ir prie dabartinio bananų populiarumo. Taip pat tai yra geras ir skanus vaisius. Jis gali būti naudojamas daugelyje patiekalų ir kaip desertas, ir taip rimtas patiekalas.
Visos šios priežastys lemia, kad žmonės žino bananų kainą. Pavyzdžiui, pirkėjų sąmonėje 0,65 euro už kilogramą bananų – labai pigi kaina, o jau 1,65 euro – per didelė“, – sakė Marketingo specialistas.
L. Šimonio teigimu, būna, kad prekybininkai bananus parduoda nuostolingai, neuždirba iš jų pardavimų.
„Tačiau tai yra žinutė, kviečianti pirkėjus būtent į jų prekybos centrą. Pavyzdžiui, pamatęs pigių bananų reklamą žmogus gali nuspręsti eiti apsipirkti būtent į tą prekybos tinklą“, – pavyzdį pateikė marketingo specialistas.