Artėjančios Kalėdos ir Naujieji metai – pats darbymetis taksi paslaugas teikiantiems vairuotojams. Tačiau taksistams neramu, kad dėl euro gali kilti įvairių nesklandumų. Iki šiol nėra aišku, ką daryti su taksometrais, kuriuos reikia perprogramuoti rankiniu būdu, o vairuotojai baiminasi, kad taps valiutų keityklomis. Taksi.
Kai kurie taksi vairuotojai dvi savaites po Naujųjų žada nedirbti, nes baiminasi tapti valiutų keityklomis, be to, teks perprogramuoti taksometrus. U.Mikaliūno nuotr.
Kaupia eurų monetų atsargas
Kaip teigė šešias taksi įmones valdančios bendrovės „Meida“ technikos vadybininkas Aivaras Petkas, eurui jie pradėjo ruoštis iš anksto – tam įsigijo Lietuvos banko platinamų eurų monetų rinkinių ir juos Naujametę naktį išdalys visiems vairuotojams. Patys taksistai taip pat jau gerą pusmetį kaupia eurų monetas. Tačiau ką daryti su taksometrais, iki šiol neaišku.
„Mokesčių inspekcija dar nesumąstė, kaip išspręsti šią problemą, todėl nežinome, ką darysime. Taksi įrengti dviejų rūšių taksometrai: į vienus galima įvesti šešis tarifus, į kitus – tik keturis. Štai čia ir problema, nes atskiras tarifas yra šventinėmis dienomis, kitas, kai į taksi įlipama jo neiškvietus, dar vienas – paprastomis dienoms. Vadinasi, Naujametę naktį reikės šešių tarifų, juos reikės rodyti ir eurais. Taksometrus Panevėžyje gali perprogramuoti tik vienas žmogus, bet jis juk pirmąją Naujųjų metų dieną tikrai nedirbs. Tad ką daryti tiems, kurių taksometrai turi tik keturis tarifus“, – kalbėjo A. Petkas.
Iš maždaug 80-ies įmonės turimų automobilių tik 20-yje yra taksometrai, kur galima užprogramuoti šešis tarifus. Perprogramavimas pareikalaus papildomų investicijų: reikės mokėti ne tik už naujų tarifų įvedimą, bet ir už metrologijos patikrą. Tačiau papildomos investicijos važiavimo kainos nedidins.
„Šventinį tarifą, kuris bus taikomas per Kalėdas ir Naujųjų metų naktį, didiname kasmet, ir tai nesusiję su euro įvedimu. Nors mūsų vairuotojai jau seniai nori pakelti kainas, tačiau apie jokį pabrangimą negali būti ir kalbos“, – „Sekundei“ teigė A. Petkas.
Laukia išbandymas
Taksistai taip pat baiminasi tapti ratuotais bankais. Tiesa, jiems padaryta išimtis – pereinamąjį laikotarpį, t. y. penkiolika dienų nuo sausio 1-osios, grąžą galės atiduoti ir litais, ir eurais, priklausomai nuo to, kokią valiutą gaus iš keleivių. Tačiau nerimaujama, kad bus tokių, kurie gali piktnaudžiauti.
„Išgėrę žmonės, ypač emigrantai, mėgins žaisti: duos vairuotojui 20, 30 ar dar daugiau eurų ir pareikalaus grąžos. Jau dabar jaučiame emigrantų, grįžtančių šventėms, antplūdį, o išgėrę jie visi ponais pasidaro. Tad vairuotojams tikrai nebus lengva, kai kurie, turintieji individualiosios veiklos pažymėjimą, planuoja nedirbti tas dvi savaites, kol bus dvi valiutos“, – tvirtino taksi įmonių atstovas.
Ir dabar pasitaiko situacijų, kai klientai elgiasi piktybiškai – vairuotojui duoda 200 litų kupiūrą. Tada taksistas, neturėdamas grąžos, priverstas paleisti keleivį nesusimokėjusį, nes važinėti ir ieškoti, kas gali naktį iškeisti pinigus, nuostolinga.
„Naktinis darbas nelengvas, o kai teks pinigus skaičiuoti dviem valiutomis, išties bus sunku, ypač Naujametę naktį. Klientai turi suprasti, kad vairuotojas – ne bankas ir ne parduotuvė, gali neturėti grąžos arba ją atiduoti ir litais, ir eurais“, – sako A. Petkas.
Kursuos į banką
„Sezamo“ bendrovės vadovas Gintaras Zaranka prognozuoja, kad pirmąsias dvi 2015-ųjų savaites gali būti taksi trūkumas, mat kai kurie vairuotojai planuoja nedirbti. Pagrindinė problema, kad nėra pereinamojo laikotarpio, kai taksistai galėtų perprogramuoti taksometrus dirbti kita valiuta.
„Ne visi taksometrai automatiškai Naujųjų naktį persiprogramuos kita valiuta, tai bus galima sutvarkyti tik kitą dieną. Tad bus taip, kad bent jau pirmąją dieną taksometras sumą rodys litais, o žurnale bus pildoma jau eurais. Blogai, kad nėra pereinamojo laikotarpio, per jį būtų galima neskubant sutvarkyti taksometrus“, – paaiškino G. Zaranka.
Patys vairuotojai labiausiai baiminasi tapti valiutų keityklomis – daugiau laiko sugaiš ne vežiodami klientus, o kursuodami į bankus keistis pinigų.
„Apie tai jau diskutavome su darbuotojais: jeigu pritrūks eurų, važiuos keisti į banką. Taksi ne parduotuvė, daug grynųjų pinigų vairuotojai negali turėti. Tada iškiltų grėsmė jų sveikatai ar net gyvybei – atsiras norinčiųjų apiplėšti. Visko gali pasitaikyti, todėl stengiamės, kad vairuotojai nesivežiotų didelių sumų. Geriausia, kad keleiviai būtų pasiruošę smulkesnių pinigų taksi paslaugoms, nes vairuotojai, gavę šimtą ar daugiau eurų, tikrai neturės grąžos“, – kalbėjo G. Zaranka.
Lina DRANSEIKAITĖ