• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Vienintelis būdas sužinoti Seimo narių pajamas – palaukti rinkimų meto, kuomet viešinamos pajamų deklaracijos. Tačiau šiuo metu siekiama, kad šie duomenys būtų prieinami kasmet. Tiesa, vyrauja ir nuomonė, kad nesutvarkius privačių interesų deklaracijos sistemos, iš šių duomenų naudos nebus.

Vienintelis būdas sužinoti Seimo narių pajamas – palaukti rinkimų meto, kuomet viešinamos pajamų deklaracijos. Tačiau šiuo metu siekiama, kad šie duomenys būtų prieinami kasmet. Tiesa, vyrauja ir nuomonė, kad nesutvarkius privačių interesų deklaracijos sistemos, iš šių duomenų naudos nebus.

REKLAMA

Vyriausybė trečiadienį pritarė dviejų Seimo narių – Aušros Maldeikienės ir Ingridos Šimonytės – siūlymui leisti Valstybinei mokesčių inspekcijai (VMI) be politikų sutikimo viešai skelbti prezidento, Seimo, Europos parlamento bei savivaldybių tarybų narių ir jų artimųjų pajamų deklaracijas. O taip pat, kad per rinkimų kampaniją būtų skelbiamos išsamesnės kandidatų į valstybės politikus ir Europos Parlamento narius bei jų šeimos narių deklaracijos.

Tuo tarpu A. Maldeikienė naujienų portalui tv3.lt pasakoja, kad mintis tokiai pataisai jai ir I. Šimonytei kilo juokaujant, kad viešai teigiama, jog duomenys apie politikų pajamas yra vieši, nors iš tiesų teikiami duomenys tik apie turtą, o ne apie pajamas.

REKLAMA
REKLAMA

„Pagal Konstituciją Seimo nariai gali gauti pajamas tik iš savo darbo veiklos Seime arba kūrybinės veiklos. O iš tikrųjų matome žmones, kurie gauna milijoninius pelnus iš turto nuomos ir panašiai. Čia Konstitucinis teismas pasakė, viskas yra gėris kas yra verslas, bet dėstyti paskaitų Seimo nariui negalima, nes bus kažkaip pažeistas viešasis interesas. Paliksiu Konstitucinio teismo sąžinei šitą. Bet pats faktas, kad negalime pasakyti iš kokių pajamų gyvena. Seime daug stambių ūkininkų, tai gražu būtų pateikti visą išklotinę: tiek iš to , tiek iš ano ir t.t.

REKLAMA

Tai dėl to tokią pataisą ir parašėm. Kitas reikalavimas, kad kasmet būtų skelbiama. Nes jei turi nutrauktą eilutę, tai negali žiūrėti, kaip kinta žmogaus pajamos. O blogai tai, kad jei didelė dalis Seimo narių ir aukštų politikų gyvena iš verslo pajamų, tai verslo interesus ir atstovauja. Po to mes vartom akis ir svarstom, kodėl taip prastai atstovaujami samdomi darbuotojai, pavyzdžiui gydytojai“, – portalui tv3.lt komentuoja A. Maldeikienė.

REKLAMA
REKLAMA

Svarbesnės – parlamentarų ar savivaldybės tarybos narių deklaracijos?

„Transparency International“ Lietuvos skyriaus projektų vadovė Rugilė Trumpytė iš esmės sveikina ketinimus skelbti daugiau duomenų apie politikus bei jų šeimos narius. Ypač tai aktualu kalbant apie savivaldybės tarybų narius, kadangi pastarieji, priešingai nei Seimo nariai, gali užsiimti ir kita veikla, dirbti kitose darbovietėse.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Politikai ir jų šeimos nariai yra tam tikra rizikos grupė, kuriai bandoma daryti įtaką ir ne tik jiems asmeniškai, bet ir per artimuosius, fondus, organizacijas su kuriomis yra susiję. Dėl to svarbu užtikrinti, kad jų priimami sprendimai būtų naudingi Lietuvos gyventojams, ne tam tikriems interesams su kuriais yra susiję. Tačiau iš šio pasiūlymo man nėra iki galo aišku, kurią problemą bandoma spręsti.

REKLAMA

Suprantu, kad norima atverti ir skelbti daugiau duomenų, norima matyti pajamų pokyčius ir lyginti su kita viešai prieinama informacija apie politikus, bet koks tas tikslas ir problema, kurią norima išspręsti informacijos trūksta“, – komentuoja R. Trumpytė.

Tuo tarpu pataisos viena iš iniciatorių Seimo narė Aušra Maldeikienė atkerta, kad esmė slypi tikrai ne savivaldybių tarybos narių deklaracijose, o parlamentarų.

REKLAMA

„Išryškėti gali kas nori, tik nepamirškite, kad tarybų nariai neleidžia įstatymų ir jie negali sau palankių įstatymų pasidaryti. Jie gali pasidaryti viešuosius pirkimus sau palankius. Tai tam yra padaryti žurnalistai. Jei Lietuvoje būtų žurnalistų, nebūtų seniai jokių problemų, jie išsiaiškintų. Problema yra kada įstatymų leidyba yra patikėta žmonėms, kurie leidžia įstatymus palankius sau. Konstitucijoje nuostata, kad negali turėti Seimo narys kito pajamų šaltinio atsirado ne šiaip sau. Ji atsirado todėl, kad būtų visiškai aišku, jog Seimo narys gyvena iš įstatymų leidybos“, – tv3.lt komentuoja A. Maldeikienė.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Kol nesutvarkytos kitos sistemos, nauda abejojama

Štai R. Trumpytė turi ir dar vieną pastebėjimą. Pasak jos, problema kyla svarstant, kaip tuos duomenis bus galima palyginti. Kadangi jau dabar egzistuojančios sistemos nėra sutvarkytos iki galo. Pavyzdžiui, privačių interesų deklaracijos.

„Svarbu suprasti, kad visiškai palyginti duomenų nebus galima, nes šiuo metu duomenys apie politikus nėra prieinami patogiai. Kalbant apie interesų deklaracijas, jų negalima gauti patogiu formatu, ribojama, kiek tų interesų deklaracijų galima gauti, neleidžiama „Excel“ failų parsisiųsti tiek, kiek jų reikia analizei. Tad vien numačius pajamų ir sumokėtų pajamų mokesčių skelbimą nereiškia, kad mes galėsim patogiai lyginti. Lietuvoje dar tikrai yra ką veikti atveriant duomenis apie mūsų sprendimų priėmėjus“, – komentuoja „Transparency International“ Lietuvos skyriaus projektų vadovė.

REKLAMA

A. Maldeikienės teigimu, tokia kritika yra nepagrįsta, nes pasiūlytos pataisos turinys yra visai apie kitą problemą.

„Kai mes kalbam apie ratus, „Transparency International“ apie batus. Jų kritika yra tokio pobūdžio: šio miškelio netvarkysiu, nes ana giria prastai sutvarkyta. Čia nėra jokio tiesioginio ryšio, kas labai dažnai būdinga šiai organizacijai. Kalbame apie mažą problemą – niekas neturi duomenų, kas vyksta su Seimo nario pajamomis tarpe tarp rinkimų. Žinome x skaičių ir žinome y skaičių po kadencijos prieš kitus rinkimus. Visi Seimo nariai turtą kasmet deklaruoja, bet pajamos neviešinamos ir neviešinama iš kokių šaltinių, ir kiek mokesčių sumokama“, – kalbėjo Seimo narė.

REKLAMA

Be visa ko, „Transparency International“ Lietuvos skyriaus projektų vadovė R. Trumpytė pritartų, kad turėtų būti skelbiamos ne tik sutuoktinių, bet ir kitų šeimos narių pajamų deklaracijos. Pavyzdžiui vaikų, jei šie suaugę dirbantys žmonės ir jų veikla galėtų daryti įtaką sprendimų priėmėjams. O taip pat daugiau informacijos turėtų būti skelbiama ir apie fondus bei organizacijas.

„Dėl intereso konfliktų svarbu ne tik pajamas viešinti, bet ir užtikrinti, kad fondai ir organizacijos, su kuriomis susiję politikai ar šeimų nariai, veiktų skaidriau. Jau ne kartą buvo iškilę klausimų, kas finansuoja fondą ar organizaciją, kuri susijusi su politikų artima aplinka, nes tie fondai dar neveikia skaidriai. Reikėtų žinoti, kiek ir kas remia fondus bei organizacijas. Kai kurios iš tų organizacijų net neturi interneto svetainių. Tai žinant, kad organizacija susijusi su aktyviai politikoje dalyvaujančiu asmeniu, ji turėtų veiktų šiek tiek aukštesniais standartais“, – mano R. Trumpytė.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Ministrų kabinetas trečiadienį posėdyje palaikė Finansų ministerijos išvadą dėl Gyventojų turto deklaravimo įstatymo pataisų. Vyriausybė pritarė, kad per rinkimų kampaniją būtų skelbiamos išsamesnės kandidatų į valstybės politikus ir Europos Parlamento narius bei jų šeimos narių deklaracijos. Kandidatų turto ir pajamų deklaracijų duomenis, anot Vyriausybės, skelbtų Vyriausioji rinkimų komisija. Išimtys būtų taikomos, pavyzdžiui, kriminalinės žvalgybos ir kitiems tarnautojams, kurių duomenys negali būti viešinami.

Išsamiau, Finansų ministerija nekomentavo.

Šiuo metu viešai skelbiamos tik politikų turto deklaracijos.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
rekomenduojame
  • Šventiniai atradimai su VILVI

TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų