Penkiolika vokiečių žurnalistų ir tinklaraštininkų surašė interneto manifestą apie šiuolaikinės žiniasklaidos pranašumus ir pavojus.
Vos tik buvo publikuotas, manifestas sulaukė didžiulio dėmesio. Septyniolika jo deklaracijų aptariamos visame pasaulyje socialiniuose tinklalapiuose, tinklaraščiuose, diskusijų portaluose ir laikraščiuose.
Pasak guardian.co.uk, manifestą žurnalistai sukurtas, nes pavargo nuo leidėjų „slampinėjimo aplink svajones, kaip turėtų būti“ vietoj to, kad kalbas apie ateities žurnalistiką bei jos vertybes paverstų realybe.
Kišeninė žiniasklaidos imperija
Taigi, manifesto autoriai deklaruoja, kad interneto galimybės patobulina žurnalistų darbą, jeigu jie pritaiko savo darbo metodus šiandienos technologijų realybei vietoj to, kad ignoruotų ar kovotų su ja. „Norintiesiems išlikti šiandienos informacijos pasaulyje reikia naujų idealų, šviežių žurnalistinių idėjų ir malonumo pojūčio visa tai įgyvendinant,“ – skelbia žurnalistai ir tinklaraštininkai.
Manifeste teigiama, kad internetas tampa kišenine žiniasklaidos imperija – jis keičia žiniasklaidos kryptį, peržengdamas ankstesnes ribas ir oligopolijas. Žinių leidyba ir platinimas jame nereikalauja tokių didelių investicijų, kaip spaudoje.
Interneto manifesto autoriai įsitikinę, kad interneto erdvės, tokios kaip socialiniai portalai, wikipedia.org ar youtube.com tapo neatskiriama daugelio žmonių kasdienybės dalis. „Jeigu žiniasklaida nori išlikti, turi suprasti šiuolaikinius vartotojus ir įtraukti jų bendravimo formas į savo darbo metodus“, – teigia žiniasklaidos atstovai.
Taip pat manifesto autoriai tiki, kad interneto laisvė yra nesugriaunama. Ji negali būti žalojama ginant komercinius ar politinius interesus ir apsimetant, kad taip yra atstovaujamas „visuomeninis interesas“.
Nėra tokio dalyko, kaip „per daug informacijos“, primenama manifeste.
Su laisve reikia elgtis atsakingai
Tinklas bei sąsajos su kitais portalais yra pranašumas, ir tie, kas jų neišnaudoja, patys save išmeta iš visuomeninio bendravimo. Tai taip pat galioja tradicinėms žiniasklaidos kompanijoms, tikinama manifeste. „Nuorodos apdovanoja informacija, citatos papuošia“, – teigia jo autoriai.
Manifestą surašiusieji mano, kad internetas yra informacijos pergalė. Kiekvienam dabar yra ne tik prieinama begalė informacijos, bet įmanoma ir sukurti jos filtrus pagal savo poreikius.
Demokratija klesti dėl piliečių aktyvumo ir informacijos laisvės. Manifesto autoriai teigia, kad vienas iš naujų žurnalistikos uždavinių yra politinių diskusijų perkėlimas iš tradicinės žiniasklaidos į internetą bei jų išplėtojimas pritraukiant daugiau aktyvių visuomenės dalyvių.
Šiandienos spaudos laisvė reiškia nuomonės laisvę, deklaruoja žurnalistai ir tinklaraštininkai. Internetas pratrina ribas tarp mėgėjų ir profesionalų žurnalistų. Tačiau spaudos laisvę turi gerbti visi, tai yra, žurnalistinis darbas turi būti vertinamas ne tik pagal tai, ar jis apmokėtas, ar ne, bet labiau pagal tai, geras jis ar prastas.
Verslas nėra tik verslas, kai tai – žiniasklaida
Interneto žiniasklaida leidžia „daryti“ pinigus. Tačiau verslas – tai ne pačios žiniasklaidos tradicijos. Būtent verslo modelis turi prisitaikyti prie žiniasklaidos ypatybių, įsitikinę manifesto kūrėjai. Žiniasklaidai reikalinga atvira konkurencija dėl geriausio rėmimo varianto.
Autorių teisės – kertinis internete esančios informacijos akmuo, – pasak manifesto kūrėjų, tampa pilietine pareiga. Autoriai išlaiko teisę spręsti, kur galima naudoti jų tekstus. Tuo pačiu autorių teisės neturėtų būti naudojamos kaip svertas apsaugoti pasenusius mechanizmus ir užverti kelią inovatyvių informacijos pateikimo būdų ieškojimui. Nuosavybė reiškia ir įpareigojimą, primena manifesto autoriai.
Manifesto kūrėjai dar kartą perspėja, kad internetas turi daug valiutų. Žiniasklaidos priemonės už mokamą reklamą dar prideda kontekstinio turinio – straipsnių, atspindinčių reklamos užsakovo interesus. Skaitytojų, žiūrovų ar klausytojų laikas yra vertingas, bet žurnalistikos industrijoje ši koreliacija visada buvo vienas iš pagrindinių finansavimo principų.
Patikimumas ir reagavimas į skaitytoją – raktas į sėkmę
Internetas pakelia žurnalistiką į naują kokybinį lygmenį, deklaruojama manifeste. Tekstai internete, kitaip nei daugumoje kitų žiniasklaidos priemonių, lieka nuolat prieinami, tokiu būdu kaupiant dabartinės istorijos archyvą. Žurnalistai turi atrasti informaciją, galimas jos interpretacijas ir klaidas.
Kokybė, pasak manifesto surašytojų, lieka pati svarbiausia savybė. Internete tarpsta neapsakoma daugybė žinių siūlytojų. Tik tie, kurie yra finansiškai nepriklausomi, patikimi ir išskirtiniai užsidirbs stabilų augimą ilgoje perspektyvoje, įsitikinę manifesto autoriai. Vartotojų poreikiai yra išaugę, o žurnalistika turi juos patenkinti bei laikytis savo principų.
Ir pagaliau, internetas įgalina tiesiogiai bendrauti su žinios gavėjais – skaitytojais, klausytojais bei žiūrovais, – ir gauti iš to naudos. Iš žurnalistų nėra reikalaujama žinoti viską, o laimi tie žiniasklaidos atstovai, kurie bendrauja, reaguoja ir tiria.