„Šis produktas dabar pigiau nei 0,50 eurų! Skubėkite!“, „Tikrai norite išeiti? Prarasite 200 eurų premiją“, „Nemokamas pristatymas – nepraleiskite!“ – tai tik keli pranešimai, kuriais „Shein“ bombarduoja savo klientus.
Vartotojų teisių organizacija BEUC teigia, kad tokiu būdu bendrovė daro spaudimą vartotojams priimti greitus ir dažnai neapgalvotus sprendimus.
Nors tokios agresyvios rinkodaros priemonės savaime nėra neteisėtos, jos gali pažeisti teisės aktus, kai yra derinamos su kitomis manipuliacijos formomis.
BEUC savo oficialiame skunde, pateiktame Europos Komisijai ir Vartotojų apsaugos bendradarbiavimo tinklui (CPC), ragina institucijas pareikalauti, kad „Shein“ nutrauktų apgaulingų dizaino sprendimų taikymą ir įrodytų, kad jų interneto svetainėje skelbiama informacija yra tiksli.
Skunde teigiama, kad „Shein“ plačiai naudoja vadinamuosius „tamsiuosius modelius“ – tai dizaino sprendimai, kurie nesąžiningai veikia vartotojų elgseną.
Pavyzdžiui, svetainėje rodomi pranešimai apie tariamai mažas atsargas („liko tik 3 vienetai“), didelį susidomėjimą („parduota 2 tūkst. vienetų“) ar ribotą laiką galiojančius pasiūlymus. Visa tai sukuria skubos jausmą ir verčia vartotojus veikti impulsyviai, nespėjus racionaliai apsvarstyti sprendimo įsigyti produktą.
„Shein“ manipuliuoja pirkėjais
BEUC atkreipia dėmesį ir į kitus manipuliatyvius sprendimus, pavyzdžiui, kai išryškinamas mygtukas „sutinku“, o atsisakymo parinktis lieka vos pastebima arba pilkos spalvos.
Tokie vizualiniai sprendimai subtiliai, bet veiksmingai nukreipia vartotojo pasirinkimą pageidaujama linkme.
Dar viena dažna taktika – emocijų išnaudojimas. Vartotojui bandant išeiti iš svetainės ar atsisakyti pasiūlymo, pasirodo pranešimai su formuluotėmis kaip „Ar tikrai norite tai praleisti?“
Šios žinutės siekia sukelti kaltės ar gėdos jausmą, priversti vartotoją suabejoti savo sprendimu ir grįžti prie pirkimo.
Taip pat nurodoma, kad vartotojai negali tiesiog įsigyti prekių ir išeiti – norint užbaigti pirkimą, būtina susikurti paskyrą arba prisijungti per „Google“ ar „Facebook“.
Tai reiškia, kad asmeniniai duomenys turi būti pateikti dar prieš pasiekiant atsiskaitymo puslapį, o tai sukelia papildomų rizikų.
Maža to, skundžiama ir tuo, kad „Shein“ svetainė bei mobilioji programėlė naudoja vadinamąjį begalinio slinkimo metodą – kai naršant puslapis nuolat automatiškai įkelia naują turinį, taip neleisdamas pasiekti pabaigos.
Tai išlaiko vartotojo dėmesį ilgiau nei planuota ir primena socialinių tinklų technikas, kurios skatina priklausomybę.
Europos institucijų spaudimas stiprėja
Europos Komisija jau anksčiau kritikavo „Shein“ už netikras nuolaidas, manipuliacinį spaudimą ir klaidinančius teiginius, pažeidžiančius vartotojų teises.
Vartotojų gynėjai tikisi, kad naujasis skundas prisidės ne tik prie sankcijų „Shein“, bet ir paskatins platesnes reformas, stiprinant ES el. prekybos reguliavimą.
Šiuo metu „Shein“ taip pat yra tiriama dėl galimų „Skaitmeninių paslaugų akto“ (DSA) pažeidimų.
Tyrimas apima algoritmų naudojimą rekomendacijose – kaip vartotojams rodomi konkretūs produktai – ir neleistinų prekių, neatitinkančių ES sveikatos bei saugos standartų, platinimą.
„Shein“ atsakas: esame pasirengę bendradarbiauti
„Shein“ išplatino pareiškimą, kuriame teigia, jog norėtų atviro dialogo su BEUC, tačiau pastaroji, anot bendrovės, vis atmesdavo jų kvietimus susitikti.
„Manome, kad Europos vartotojams būtų geriausia, jei BEUC sutiktų susitikti su mumis, leistų paaiškinti savo veiklą ir atvirai aptarti rūpimus klausimus. Deja, visi mūsų bandymai buvo atmesti per pastaruosius kelerius metus“, – teigiama pranešime.
Bendrovė taip pat pabrėžia, kad jau dabar bendradarbiauja su nacionalinėmis vartotojų apsaugos institucijomis bei Europos Komisija, ir yra pasirengusi toliau dalyvauti procese, siekiant užtikrinti veiklos atitiktį ES reglamentams.
„Būtume labai dėkingi, jei BEUC nuspręstų priimti mūsų kvietimą susitikti“, – pridūrė įmonės atstovai.
„Shein“ pažymi, jog jų platforma yra itin populiari tarp Europos vartotojų, o pagrindinės jos stiprybės – didelis prekių pasirinkimas, geras kainos ir kokybės santykis bei prieinamumas, ypač aktualūs augant išlaidoms.
Patiko straipsnis? Užsiprenumeruokite mūsų naujienlaiškį ir gaukite svarbiausias dienos naujienas bei įdomiausius straipsnius kiekvieną darbo dieną 11 val. Tiesiai į Jūsų el. paštą!