Genujos Morandžio viadukas sugriuvo per smarkų lietų 2018 metų rugpjūčio 14 dieną. Kartu su nuolaužomis iš 45 metrų aukščio ant apačioje esančių geležinkelio bėgių nukrito dešimtys lengvųjų automobilių ir keletas sunkvežimių.
Ši tragedija atkreipė dėmesį į Italijos transporto infrastruktūros būklę. Beveik pusę šalies greitkelių tinklo valdanti bendrovė „Autostrade per l'Italia“ (ASPI) yra kaltinama, kad tinkamai neprižiūrėjo 1967 metais atidaryto tilto.
„Tai labai svarbi diena ne tik aukų šeimoms, bet ir visai šaliai“, – sakė Egle Possetti, vadovaujanti aukų artimųjų komitetui.
„Esame įsitikinę, kad teismas atskleis visą tiesą apie šią tragedijos tiesą, kad mūsų artimųjų mirtis nebūtų beprasmė“, – sakė ji naujienų agentūrai AFP prie Genujos teismo rūmų.
Pasak vieno iš prokurorų Walterio Cotugno, „Morandžio tiltas buvo tiksinti bomba“.
„Jos tiksėjimas buvo girdimas, tik nežinota, kada ji susprogs“, – sakė jis vasarį.
W. Cotugno yra įsitikinęs, kad ASPI ir už techninę priežiūrą atsakingos inžinerinės bendrovės „Spea“ vadovai „žinojo apie sugriuvimo pavojų“, tačiau nenorėjo finansuoti darbų, kad „išsaugotų akcininkų dividendus“.
Dauguma į teismą iškviestų kaltinamųjų yra abiejų bendrovių vadovai ir techniniai darbuotojai.
„Jokios baudžiamosios atsakomybės“
Tarp jų – tuometinis „Autostrade per l'Italia“ generalinis direktorius Giovanni Castellucci, buvęs „Spea“ vadovas Antonino Galata ir Infrastruktūros ministerijos pareigūnai.
Nors G. Castellucci advokatai tikisi, kad kaltinimai „nukris kaip rudeninis lapas“, prokuratūra daug vilčių deda į jos pagrindinį liudytoją Roberto Tomasi, G. Castellucci įpėdinį ir nuo 2015 metų vieną iš ASPI vadovų.
„Tiltas sugriuvo dėl užslėpto statybinio defekto, dėl kurio žuvo 40 žmonių. Jokios P. Castellucci baudžiamosios atsakomybės nėra“, – sakė vienas iš jo advokatų Giovanni Paolo Accinni.
Nors buvę ASPI ir „Spea“ direktoriai atsidūrė teisiamųjų suole, pačios įmonės teismo išvengs. Joms pavyko be teismo susitarti su prokuratūra, sutikus valstybei sumokėti 29 mln. eurų.
Morandžio tilto aukų artimųjų komiteto advokatui Raffaele Caruso (Rafaelei Kruzui) šis susitarimas yra „pirmasis abiejų bendrovių atsakomybės pripažinimas“.
„Tai vienas svarbiausių teismo procesų naujausioje Italijos istorijoje“, – sakė jis AFP. – Pagal kaltinamųjų skaičių, tragedijos mastą ir žaizdą, kurią ji padarė visam miestui.“