Remigijus RAINYS
Lenkijoje vėl įvyko avarija, kurioje žuvo du Lietuvos piliečiai, o dar devyniolika buvo sužeista. Nelaimė įvyko už šešių kilometrų nuo Mazovijos Ostrovo miesto, kur slidžiame kelyje susidūrė Šiaulių kelionių agentūros "Busturas" autobusas "Mercedes-Benz", vežęs turistus į poilsinę kelionę Paryžiun, ir Lenkijos piliečio vairuojamas vilkikas "Iveco" su puspriekabe, kurioje buvo dvidešimt tonų Bialystoko "Hyper Market" prekybos centrui skirto krovinio.
Į svajonių miestą
"Busturo" pasididžiavimu, dešimties metų senumo, tačiau puikiai suremontuotu ir komfortabiliu "Mercedes-Benz" autobusu kelionėn į Paryžių bei Berlyną susiruošė 36 turistai. Aštuntą valandą ryto iš Šiaulių išvažiavęs autobusas rinkdamas keliautojus užsuko į Panevėžį, Vilnių, o apie 15 valandą 30 minučių jau kirto Lietuvos ir Lenkijos valstybinę sieną. Tarp norinčiųjų aplankyti romantiškąjį Paryžių buvo grupė pedagogų iš Radviliškio, šiauliškių, joniškiečių, Naujosios Akmenės gyventojų bei po kelis Panevėžio, Telšių, Klaipėdos ir Vilniaus keliautojus. Buvo numatyta aplankyti ir Europos Disneilendą - tuo ypač džiaugėsi šeši nepilnamečiai grupės nariai. Radviliškio J. T. Vaižganto vidurinės mokyklos logopedė Eugenija Brikienė teigė, kad pradžioje į šią kelionę norėjo vykti žymiai daugiau jos kolegų su šeimomis ir net ketinta patiems užpildyti visą autobusą, tačiau pedagogams nebuvo laiku išmokėti atostoginiai, tad, be jos su devynmečiu sūnumi Žygimantu, kelionėn išsiruošė vos kelios mokytojos.
Ekipažas
Autobusą pasikeisdami vairavo patyrę vairuotojai Sigitas Cedronas (38 m.) ir Arūnas Milašius (29 m.), per Lenkiją važiavę jau po keliasdešimt kartų, o keleivius linksmino jau nuo pirmųjų kelionės valandų jų simpatijas užkariavęs ir grupės siela tapęs gidas Ionas Aleksovas (50 m.), šiaip vadinamas Genadijumi.
Moldavas I. Aleksovas Lietuvoje apsigyveno vedęs lietuvaitę. Šeimoje augo du sūnus, kurių vienas šiemet baigė vidurinę mokyklą, o keturiolikametis Julius į kelionę vyko kartu su tėvu. Ilgametis Šiaulių "Nuklono" gamyklos inžinierius dar sovietmečiu keliaudavo kaip neetatinis Šiaulių ekskursijų biuro gidas, o pradėjęs dirbti "Busture", tapo vienu geriausių ekskursijų vadovu. Visuomet linksmas, kelias kalbas mokantis Ionas dažniausiai važinėdavo į Turkiją, Rumuniją bei Graikiją, tačiau vasarą, ypač pagausėjus norinčiųjų keliauti į Paryžių, turėjo pavaduoti jau į kitą kelionę išvykusį kolegą. Rudenį I. Aleksovas su šeima ketino išvykti į JAV, turėjo dešimt metų galiojančią turistinę vizą.
Nelaimės išvengti nepavyko
Kiek po devynioliktos valandos "Mercedes-Benz" sustojo degalinėje Mazovijos Ostrovo mieste. Čia keliautojai pramankštino kojas, ilsėjosi ir kiek užkando. Atokvėpis truko apie 40 minučių, o po to visi tęsė kelionę. Prie autobuso vairo sėdo Sigitas Cedronas. Keleiviams buvo pasiūlyta pasižiūrėti vaidybinį filmą "Gladiatorius", tad daugelis įsmeigė akis į televizorių ekranus. Ionas Aleksovas šį filmą jau buvo matęs, tad pasiūlė jį pasižiūrėti ilsėtis ketinusiam vairuotojui Artūrui Milašiui, o pats atsisėdo šalia S. Cedrono. Neseniai buvo nulijęs lietus ir ant per visą dieną saulės kaitinto asfalto su ištirpusiomis dervomis susimaišęs vanduo kelią padengė slidžia plėvele. Tuoj už Mazovijos Ostrovo kelias, vedantis į Varšuvą, remontuojamas ir labai siauras, tad autobusui teko važiuoti didokoje kolonoje. Sigitas Cedronas sakė, kad jau išvažiavus iš remontuojamo ruožo, priekyje važiavęs tuščias autovežis pradėjo slidinėti po visą kelią ir staigiai stabdė. Apie 70 kilometrų per valandą greičiu važiavęs S. Cedronas staigiai stabdė, bandydamas išvengti susidūrimo, tačiau autobusas, riedėjęs asfalte išspaustomis bei vandens užlietomis vėžėmis, susimėtė, sustojo skersai plento ir priekiu išlindo į priešpriešinio eismo juostą.
Lenkas sušvelnino avarijos pasekmes
Priešpriešomis vilkiku "Iveco" važiavęs 36 metų lenkas Ryšardas vėliau "Akistatos" korespondentui pasakojo, kad puikiai matė ant kelio "šokantį" autovežį ir vos su juo prasilenkė, tačiau išvengti susidūrimo su "Mercedes-Benz" jau nebegalėjo. Ryšardas pasuko savo vilkiką į dešinįjį kelkraštį, todėl autobusas atsimušė į puspriekabės šoną. Apsisukęs apie savo ašį "Mercedes-Benz" dar kartą galu trenkėsi į vilkiką ir galutinai jį nustūmė nuo kelio. "Iveco" kabina atsitrenkė į šalikelėje augančias storas pušis, vieną išrovė su šaknimis ir sulaužė. Abiejų pusių avarijos kaltininku įvardijamo autovežio vairuotojas nuvažiavo tolyn nesustojęs.
Nuo smūgio keli autobuso keleiviai buvo išblokšti per išdužusius langus. Radviliškietė Eugenija Brinkienė, atsipeikėjusi pakelėje praskelta galva, gerai įsidėmėjo po kelią slidinėjusio autovežio vaizdą ir tvirtino, jog nujausdama nelaimę nuskubėjo į priekį, norėdama apsaugoti už vairuotojų drauge su I. Aleksovo sūnumi sėdėjusį savo vaiką. Žygimantas bemaž nenukentėjo, o Eugenijai dar mažiausiai savaitėlę teks praleisti Mazovijos Ostrovo ligoninėje.
Gelbėtojams darbo netrūko
Jau po keliolikos minučių apie nelaimę sužinojo Mazovijos Ostrovo policijos budėtojai ir į nelaimės vietą išskubėjo operatyvinės tarnybos. Žinota, kad sužeistųjų daug, tad buvo iškviesti greitosios pagalbos automobiliai iš Ostrolenkos ir Viškovo miestų. Prie sudaužytų automobilių darbavosi vietos ugniagesiai - jie padėjo iš autobuso iškelti sužeistuosius. Iš viso medikų pagalbos prireikė 21 autobusu važiavusiam žmogui ir lenkų vairuotojui. Septyni keleiviai buvo paguldyti į Mazovijos Ostrovo ligoninės Chirurgijos skyrių, trys - į Ostralenkos, viena - į Viškovo ligoninę. Kitiems užteko ambulatorinės pagalbos ir jie drauge su nesužeistais kelionės bendrais buvo "apnakvindinti" vietos policijos svetainėje. Netrukus ligoninėje mirė sunkiausiai sužeistas Ionas Aleksovas, o rytą užgeso ir Reanimacijos skyriuje gydytos šiaulietės mokytojos Palmiros Vadeikienės gyvybė.
Dovana jubiliejaus proga
Šiaulių Medelyno vidurinės mokyklos pradinių klasių mokytojai Palmirai Vadeikienei kelionę į Paryžių buvo padovanoję dukra ir sūnus. Tai turėjo būti liepos 20 dieną turėjusios švęsti savo 60 metų jubiliejų pedagogės viso gyvenimo svajonės išsipildymas. Šiaulietė taip pat savotiškai susijusi su "Busturo" bendrove, mat čia gide dirba jos dukra L. Vaitkevičiūtė, o vairuotoju - vyras. Pirminiais duomenimis, daugybę traumų patyrusiai moteriai plyšo kepenys, jos išgelbėti negalėjo ir skubiai atlikta operacija, tačiau tikslesnes išvadas pateiks ją, kaip ir I. Aleksovą, skrosiantys lenkų ekspertai.
Gydytojų priežiūra nesiskundė Viškovo ligoninėje gydoma Diana Vaikšnorienė, kuriai lūžo koja ir dubens kaulai. Moterį operavo dėmesingas chirurgas, ją pats ir atsigabeno greitosios pagalbos automobiliu iš nelaimės vietos. Chirurginių operacijų prireikė dar dviem lietuvaičiams, kitiems buvo sugipsuotos lūžusios rankos ar kojos, aptvarstytos žaizdos. Dviem kelionėms dalyviams lūžo keli šonkauliai. Kitos dienos pavakarę Lenkijos ligoninėse liko gydytis vos keli nelaimėliai. Ostrolenkoje gydomas pakaitinis autobuso vairuotojas Arūnas Milašius, kuriam per avariją išniro klubo sąnarys, jau minėtos Diana Vaikšnorienė ir Eugenija Brinkienė bei galvos traumą ir bendrus kūno sumušimus patyręs vairuotojas Sigitas Cedronas. Beje, S. Cedrono į Lietuvą išvykti kol kas neleidžia vietos prokuratūra, iškėlusi baudžiamąją bylą dėl netyčinės eismo katastrofos sukėlimo. Nors jokie kaltinimai S. Cedronui nepateikti, ligoninės koridoriuje prie palatos durų nuolat budi ginkluotas policijos pareigūnas.
Toliau keliauti nenorėjo niekas
Jau kitą dieną į Mazovijos Ostrovą atvyko kitas Šiaulių "Busturo" autobusas, atskubėjo agentūros generalinis direktorius Vytautas Vaišvila, eksploatacijos direktorius Vilius Laužikas, žuvusiųjų artimieji bei sužeistųjų giminaičiai. Tęsti kelionės į Paryžių nepageidavo niekas. Suabejojo tik medaus mėnesio kelionėn išsiruošusi sutuoktinių pora, tačiau galop nusprendė išvyką atidėti. Daugumą turistų į namus išvežiojo "Busturo" autobusas, kitus parsivežė artimieji. Antros paros pavakarę atvykstančio jų pasiimti vyro Ostralenkos ligoninėje dar tebelaukė Nijolė Krušienė, kuriai skilo dubens kaulas, ir bendrus kūno sumušimus patyrusi jos dvylikametė dukra Agnė. "Busturas" ketina keleiviams grąžinti pinigus už nelaime pasibaigusią kelionę, o kaip kompensaciją pasveikusiems turistams surengti kitą, nemokamą, išvyką po Europos šalis. Kai kurie kalbinti grupės nariai tikino, kad į kitą kelionę būtinai norėtų vykti su tais pačiais bendrakeleiviais.
Gydymo išlaidas dengs "Preventa"
Kelionės dalyviai buvo apsidraudę gydymo išlaidų draudimu bendrovėje "Preventa", kuri padengs tik sužeistųjų gydymo išlaidas Lenkijoje ir į Lietuvą parveš žuvusiųjų palaikus. "Busturo" vadovai užtikrino, kad išmokės įstatymais numatytą kompensaciją darbo metu žuvusio Iono Aleksovo šeimai bei materialiai parems P. Vadeikienės artimuosius. Materialiniai nuostoliai dar skaičiuojami, tačiau, anot V. Laužiko, "Mercedes-Benz" remontuoti greičiausiai jau nebeapsimokės. Tik būsimuoju nuostolių atlyginimu tegali pasiguosti šlaunikauklių lūžimus bei dauginius kūno sumušimus ligoninėje tebesigydantis "Iveco" vairuotojas Ryšardas. Pasak jo, vilkikas buvo vienintelis jo šeimos, kurią sudaro žmona, sūnus bei dukra, maitintojas. Nemažai kainavo ir jo gabentas 20 tonų svėręs krovinys: alus, gėrimai bei kitos maisto prekės.
Europa prasideda už Lenkijos?
"Mercedes-Benz" vairavęs Sigitas Cedronas dėl įvykusios avarijos linkęs kaltinti Lenkijos kelius. Siauruose plentuose asfalto dangoje sunkiasvoriai automobiliai įrėžia gilias vėžes, kurios palijus prisipildo vandens ir tampa pavojingais spąstais visiems keliautojams. Ne veltui vienas populiariausių pakelėse sutinkamų ženklų yra geltonas trikampis su užrašu "Kolejiny". Tokiuose ruožuose ribojamas leistinas greitis, tačiau dauguma vairuotojų jį viršija. Kai kurie lenkų kelių remontininkai "įsigudrino" provėžas užpildyti derva, tačiau ši nuo karščio tirpsta ir kelias tampa tarsi alyvuotas. Kai kurie vairuotojai juokauja, kad lietuvaičiai per daug išlepinti palyginti gerų savų plentų, tad pamiršta, jog Europa prasideda tik už Lenkijos ir šioje šalyje patenka į avarijas. Galbūt todėl lenkiški keliai tokie negailestingi lietuvaičiams.
Šiemet Lenkijos keliuose įvykusiose 6 avarijose, į kurias pateko lietuvaičiai, jau žuvo penkiolika žmonių. Viena iš skaudžiausių eismo nelaimių įvyko kovo pabaigoje, kai tarp Lomžos ir Mazovijos Ostrovo susidūrė šiauliečio Juozo Mackevičiaus vairuojamas sunkvežimis "Volvo" ir iš Vilniaus į Miuncheną važiavęs reisinis autobusas "Neoplan". Autoįvykio metu žuvo net devyni žmonės, tarp kurių buvo Vokietijos ir Japonijos piliečių, o dar 23 buvo sužeisti. Įtariama, kad avarijos kaltininkas 30 metų sunkvežimio vairuotojas galėjo užsnūsti prie vairo, ir todėl išvažiavo į priešingą eismo juostą. Tačiau neatmetamos ir kitos galimos įvykio versijos.