Valdas KVEDARAS
Daugiausiai gyventojų šalyje turintis Vilnius negali "pasigirti" esąs ir automobilių vagių sostine. Nors kriminalinės policijos pareigūnai ir linkę manyti, kad šiame mieste šio pobūdžio nusikaltimais ižsiima gerai organizuotos gaujos, neseniai iš įkalinimo įstaigos lygtinai paleistas, teistas už automobilių vagystes vilnietis Aleksandras Davydovas (49 m.) "Akistatai" teigė nenorįs su tokia nuomone sutikti. 1995 m. pradžioje sulaikytas ir vėliau nuteistas 8 metų laisvės atėmimo bausme, A.Davydovas tada buvo vadintas neva didžiausios ir gerai organizuotos automobilių vagių gaujos vadeiva. Baudžiamąją bylą tyrusiems prokuratūros pareigūnams teisme nepavyko įrodyti nei visų 32 teisiamųjų kaltę - dalis jų buvo išteisinti, nei organizuotos gaujos požymių. Sulaikius neva A.Davydovo grupuotei priskiriamus įtariamuosius, sostinėje tik laikinai buvo sumažėję automobilių vagysčių.
"Su praeitim baigta"
"Akistatos" paprašytas susitikti ir išsakyti savo nuomonę apie automobilių vagystes Vilniuje, maždaug prieš tris mėnesius iš įkalinimo įstaigos lygtinai paleistas A.Davydovas buvo atsargus ir ilgokai galvojo apie pasiūlymą, prašė dar kartą paskambinti telefonu.
Davęs teigiamą atsakymą, bet įspėjęs, jog "nieko įdomaus negalėsiąs papasakoti, nes su automobilių vagystėmis neturėjęs ir neturįs nieko bendro", A.Davydovas sutiko pasikalbėti savo namuose Žvėryno rajone. Tačiau sutartu laiku lūkuriavo prie nepriekaištingos architektūros geltonplyčio kelių butų namo, nuo pašalinių aptverto rakinamų vartų tvora. Akylai dairydamasis aplinkui, nedidelio ūgio, smulkaus kūno sudėjimo pietietiškų bruožų pašnekovas sakėsi apsigalvojęs ir nebenorįs "lįsti į kriminalus". "Paskui kriminalinė policija vėl ant manęs "užlips", - kaip vieną iš motyvų, atsisakydamas kalbėti, dėstė pašnekovas.
Ilgokai įkalbinėjamas, A.Davydovas visgi sutiko pasidalinti kai kuriais savo samprotavimais.
Kalbėdamas apie save, A.Davydovas akcentavo niekados neužsiėmęs automobilių vagystėmis. Anksčiau taksistu bei santechniku dirbęs pašnekovas teigia buvęs nekaltai nuteistas. Girdi, jei ne tais laikais buvęs bjaurus įprotis smarkokai gerti, vargu ar būtų pakliuvęs už grotų. "Įsivaizduokite, jei jus vienutėje laikytų šimtą parų, o atvedus kelių valandų pokalbiui pas kriminalinės policijos komisarą, šis tai imtų kilnoti ant stalo gulintį Kalašnikovo automatą, tai iš po pažasties išsitraukinėtų pistoletą ir vis apžiūrinėtų jo vamzdį, - pasakojo A.Davydovas. - Tačiau dabar jau viskas, su praeitimi baigta". Jo teigimu, jis dabar pradedąs užsiimti "rimtu bizniu", tapo dalininku vieno iš restoranų Vilniuje. Paklaustas, kokiame įsigijęs dalį akcijų, A.Davydovas vėlgi teigė nenorintis to sakyti dėl vienintelės priežasties - "kad mentai neužliptų".
Norėjo padaryti atpirkimo ožiu
A.Davydovas yra pagarsėjęs tuo, jog būtent po pokalbių su jo jau minėtu komisaru, vėliau neva grasinusiu automatu bei pistoletu, buvo aptiktos nusikaltėlių pavogtos dvi skandalingai pagarsėjusios mašinos. Viena jų priklausė tuometinio prezidento Algirdo Brazausko dukrai, antroji, mersedesas, - Vidaus reikalų ministerijai, su kuria važinėjo ministras. Kad A.Davydovas buvo prisidėjęs grąžinant šiuos automobilius teisėtiems sąvininkams, teisme buvo įrodyta jo telefoniniais pokalbiais, kuriuos slapta įrašinėjo policija. Visgi priminus, jog vaidino anaiptol ne paskutinį vaidmenį randant ministerijos automobilį, pašnekovas netikėtai randa pasiteisinimą. Girdi, kam jis būtų buvęs reikalingas, paaiškėjus, kam priklauso. "Vaikinai persistengė, nežinodami mašinos sąvininko", - reziumuoja A.Davydovas.
A.Davydovas ir dabar neslepia, jog po šių rezonansinių vagysčių yra turėjęs pokalbių su pareigūnais, tačiau visa tai interpretuoja savaip: girdi, iš jo norėjo padaryti atpirkimo ožį. "Kai gerdavau, jie manydavo, jog taip gali mane palaužti. Kiekvienas policininkas nori pakilti į viršininkus - svarsto pašnekovas ir kategoriškai neigia turėjęs bet kokius ryšius su mašinų vagimis. - Tuo metu aš pats vienas užsiiminėjau bizniu ir partneriai man nebuvo reikalingi."
"Dieve, kaip visa tai seniai įvyko, net nesitiki, kad viskas jau pasibaigė", - skubina baigti pašnekovas pokalbį, keliskart pabrėždamas, jog laikas skirtis ir ši kalba jam nėra maloni.
Nepripažįsta organizuoto nusikalstamumo
Tačiau paprašytas bent trumpai apibūdinti, jo manymu, automobilių vagysčių specifiką Vilniuje, A.Davydovas truputį pagyvėja ir pataiso klausimą. Nejučiom jis prisipažįsta šieje temoje anksčiau orientavęsis, tačiau "tik ne dabar". Nesąmone jis įvardija teiginį, jog automobilių vagystėmis užsiima gerai organizuotos nusikaltėlių gaujos. Pasak jo, dabar mieste vagia visi, kas netingi, ir viską, ką tik galima pavogti. "Būtų organizuotumas, viskas vyktų kitaip, - taria jis mįslingai, tačiau šios minties nenori išplėsti ir paaiškinti, kaip tai suprantąs. - Juokaunate, organizuoto nusikalstamumo jau seniai nebėra. Kiekvienas sau šeimininkas - ponas. O kai pasižiūri į per televizorių rodomus mašinų vagis - tiesiog durnynas. Kitokio apibūdinimo nerasi."
A.Davydovas prisipažįsta gyvenime išmokęs vienos taisyklės: su policija reikia kalbėti kreipiantis "Jūs", o ne "tu". Girdi, tada, 1995 metais, buvo kiti laikai, kai buvo galima padaryti "lengvą biznį", nes nebuvo tvarkos. "Dabar reikia gerbti policiją, nes pas juos savų agentų - iki kaklo. Jaunimas dabar supuvęs - jį sulaiko dėl kokio nors menkniekio, jis ir "pasiriša", visą informaciją išduoda. Pabandyk dabar ką nors padaryti, policija iškart sužinos", - įsitikinęs pašnekovas.
Teismo įpareigotas du metus, kol nepasibaigs bausmės terminas, nesilankyti restoranuose ir kavinėse, tačiau nesuvaržytas jokių apribojimų rinktis pašnekovus bei draugus, A.Davydovas teigia nė karto nesusitikęs tų, su kuriais buvo apkaltintas mašinų vagystėmis sostinėje bei Vilniaus rajone, nežinąs, ar visi jau atliko teismo jiems skirtas bausmes. "O gal ir nenorėjau su jais susitikti, - pokalbio pabaigoje svarsto buvęs kalinys. - Susitiksi - praneš policijai, turėsi nemalonumų. Gal ir šis pokalbis atsirugs."
Komisaras kalba apie organizuotas gaujas
Sostinės Vyriausiojo policijos komisariato Automobilių vagysčių tyrimo skyriaus (AVTS) komisaras Ivanas Kovirovas teigia, jog automobilių vagystėmis užsiima gerai organizuotos, pakankamai drausmingos nusikaltėlių gaujos. Nors jų ir negalima būtų bent sąlygiškai apjungti į vieną grupuotę, tačiau dauguma tokių gaujų narių tarpusavyje bendrauja, yra iš dalies pasidalinusios miestą "veiklos zonomis". "Jei jums pavogs automobilį ir jūs nedelsiant kreipsitės į kurios nors gaujos narį, labai tikėtina, jog mašina atsiras. Žinoma, reikės mokėti išpirką. Tačiau jei tik kelias dienas pavėluosite, automobilis jau gali būti realizuotas arba išardytas detalėms", - įsitikinęs I.Kovirovas.
Komisaro teigimu, sostinėje šiuo metu veikia mažiausiai 14 automobilių vagių grupuočių, kurias kontroliuoti pakankamai sudėtinga. Dar kebliau įtarus, jog atsirado nauja gauja, kurios nariai , vengdami būti demaskuotais, paprastai nelinkę bendrauti su "kolegomis". Kovojant tiek su vienomis, tiek su kitomis grupuotėmis policijai trūksta lėšų ir, svarbiausia, benzino. I.Kovirovas mena neseną atvejį, kai praėjusiųjų metų vasarą apsilankius viename iš Trakų rajono savartynų, pareigūnai aptiko krūvą išardytų golfų bei pasatų. Buvo aišku, jog užminta vagių gaujai ant uodegos. Tačiau tolesniam tyrimui koją pakišo amžinas lėšų trūkumas - pasak komisaro, jei būtų bent savaitę kasdien važinėje į per penkiasdešimt kilometrų nuo sostinės esantį savartyną, tai vėliau bent mėnesiui tektų pastatyti skyriaus mašinas "ant kaldžių" - būtų išsekęs benzino limitas. Ir tik šiais metais šią šešių asmenų gaują, vadovaujamą Trakų rajono gyventojo V.Rafanavičiaus (30 m.) pavyko sulaikyti. Pareigūnai mano, jog per pusantrų gaujos egzistavimo metų jos nariams pavyko pavogti arti keturiasdešimties automobilių. I.Kovirovas teigia, jog bent trečdalį atvejų pavyks įrodyti teisme. Beje, sulaikius gaujos narius paaiškėjo, jog naujai suburta grupuotė, vogtus automobilius paprastai išardydavusi ir parduodavusi detales, nepalaikė jokių santykių su kitomis miesto mašinų vagių gaujomis.
Nors komisaras I.Kovirovas teigia, kad automobilių vagystėmis Vilniuje užsiima gerai organizuotos gaujos, tačiau pabrėžia, jog tokio pobūdžio nusikaltimų tokiame mieste kaip sostinė yra palyginus nedaug, nors ir pastebima tendencija didėti.
Antai per dešimt šių metų mėnesių Vilniuje užregitruotos 918 autotransporto priemonių vagystės - palyginus su praėjusiųjų metų tuo pačiu laikotarpiu pavogta veik pusantro šimto automobilių daugiau. Tuo tarpu prieš porą metų per dešimt mėnesių vagys nugvelbė vos 673 mašinas. Palyginus su didžiaisiais šalies miestais, tai nėra absoliučiai didžiausi skaičiai.
Tokį vagysčių padidėjimą sostinės teisėsaugos pareigūnai aiškina įvairiomis priežastimis. Jei atsisukus į 1995-uosius metus, kai buvo sulaikytas A.Davydovas ir su juo bendravusių "Danylos", "Zaico", "Siero", "Maros", "Chramovo", "Cilindro", "Ručkų", "Skaidiškių" bei "maloletkų" grupuočių nariai, Vilniuje buvo ženkliai sumažėję mašinų vagysčių. "Tuščia vieta niekados nelieka tuščia - ją visados užima nauji", - įsitikinęs komisaras I.Kavirovas.
Sostinės automobilių vagysčių statistikoje pastebima ir dar viena įdomį tendencija: nusikaltimų ženkliai padaugėja kai kuriais žiemos mėnesiais bei rugsėjo, spalio mėnesiais. Šis protrūkis vėlgi aiškinamas keliomis menamomis priežastimis. Žiemą nemažai kelių metų stažą turinčių vairuotojų nuonavomis transporto priemonėmis nesinaudoja, palieka jas prie namų iki pagerės keliai. Tuo tarpu ilgesnį laiką nevažiuojanti mašina tampa akinančiu grobiu nusikaltėliams. Rudens vagysčių piką pareigūnai paprastai linkę aiškinti "pailsėjusių" nusikaltėlių sindromu - būtina papildyti kišenes po "vasaros atostogų".
Populiariausias grobis
Automobilių vagysčių sostinėje statistika teigia, jog populiariausiu grobiu tampa dešimties-trylikos metų senumo mašinos, sudarančios pusę pavogtų transporto priemonių. Automobilių vagys dažniausia dviešiasi įvairių markių opelių, folksvagenų, mazdų - mašinų, kurių šiuo metu daugiausia Lietuvoje. Tačiau su "Akistata" kalbėję pareigūnai nesiryžo teigti, ar dauguma mašinų yra realizuojamos užsienio rinkoje, ar paprasčiausia išardomos detalėms. Teigiama, jog visa tai priklauso nuo nusikaltėlių gaujos "brandumo", ryšių su kitomis nusikalstamomis grupuotėmis tiek šalyje, tiek užsienyje, vagių finansinių galimybių. Mat norint vogtą automobilį legalizuoti, būtina pasirūpinti ne tik naujais registracijos dokumentais, bet ir iš užsienio atsivežti gamyklose pagamintus falsifikuotus rėmų numerius. Tuo tarpu ši "problema" užima ne tik pakankamai daug laiko, bet ir pareikalauja nemažai papildomų lėšų. Tad nusikaltėlių aritmetika būna paprastesnė - per kelias valandas išardžius vogtą mašiną, už detales galima gauti sąlygiškai daugiau pinigų. Ir, svarbiausia, jokios rizikos - pareigūnų teigimu, šiandien išsipirkti automobilį reikalauja nebent pradedantys mašinų vagys.
Sostinės AVTS komisaras I.Kovirovas sakėsi nežinąs kuo būtų galima paaiškinti, jog Vilniuje pavagiama labai mažai naujų automobilių. Antai per 10 šių metų mėnesių nusikaltėliams pavyko nugvelbti vos šešis 2001 metų laidos automobilius, praėjusiųjų metų laidos - tik 21. Bendrai paėmus, šie automobiliai sudaro nepilnus tris procentus nuo bendrai sostinėje pavogtų mašinų.
Kai kas tokį komisaro nežinojimą laiko profesine paslaptimi. Prisiminus A.Davydovo būgštavimus, jog dažnas pašnekovas gali būti policijos informatorius, galima išties daryti prielaidą, kad automobilių vagys išties nenori patirti policijos nemalonės - šiaip ar taip, naujaisiais automobiliais dažniausia važinėja ryšius valstybės struktūrose turintys asmenys. Kita vertus, nereikėtų pamiršti ir policijos laikinai taikomos taktikos. Antai jau minėjome, jog pavogus A.Brazausko dukrai priklausantį pasatą, policija turėjo rimtą pokalbį su A.Davydovu. Keistas sutapimas - tuo metu policija nusikaltimo vietoje sulaikė "Siero" grupuotei priklausantį Jevgenijų Vurganovą, pasikėsinusį pavogti JAV ambasadai Lietuvoje priklausantį džipą "Jeep Grand Schiroke". Keistas sutapimas - po A.Davydovo pokalbio su policija pasatas atsirado, o J.Vurganovas buvo paleistas. Tiesa, vėliau nuteistas kartu su A.Davydovu bei kitais automobilių vagimis.
Įstatymas atvėrė vartus
Sostinės policijos AVTS vadovas I.Kovirovas sako, jog viena iš automobilių vagysčių padidėjimo priežasčių - sušvelnėję įstatymai nusikaltėliams. Sakykime, "eilinio", dešimties metų senumo automobilio, įkainoto tik keliais tūkstančiais litų, vagystė jau nėra priskiriama sunkiems nusikaltimams. Eidamas vogti nusikaltėlis puikiai žino, jog net jį pagavus nusikaltimo vietoje, jas gali būti skirta bausmė lygtinai arba, blogiausiu atveju, keli metai laisvės atėmimo. Tačiau kadangi nusikaltimas nėra sunkus, teisiamojo ateityje laukia Amnestijos įstatymas ir neatmetama galimybė, jog jį pritaikius, vyriškis bus paleistas teismo salėję.
I.Kovirovas minėjo ir dar vieną problemą. Būna, jog su automobiliu sulaikomas įtariamas vagyste, imama aiškintis. Tuo tarpu ankstesnis mašinos sąvininkas sakosi automobilį nežinia kam pardavęs, atiduodant autotransporto registracijos pažymėjimą. Kas buvo tikrieji ir paskutinieji mašinos sąvininkai, nustatyti neretai nepavyksta, nes nemažai jų, manydami praradę menkavertį turtą, į policiją nesikreipia. Tokiu atveju įtariamąjį, nesurinkus įkalčių, pareigūnai priversti paleisti.
Vilniaus apygardos Organizuotų nusikaltimų ir korupcijos skyriaus prokuroras Julius Rėksnys "Akistatai" išsakė savo nuogastąvimus, kodėl negalima sutramdyti automobilių vagių. Pasak jo, antai A.Davydovo ir jo sėbrų baudžiamojo byla tęsėsi ne vienus metus, dauguma kaltinamųjų buvo laisvėje ir tęsė nusikalstamą veiklą. "Manyčiau, jog sulaikius įtariamąjį vagyste, baudžiamąją bylą į teismą reikėtų siųsti pagav vieną epizodą, o ne stengtis įrodyti kitus nusikaltimus. Koks skirtumas - viena ar penkios vagystės bus įrodinėjamos baudžiamojoje byloje, juk teisiamąjam paprastai dėl to bausmė nepadidėja. Tuo tarpu tardytojas tik nereikalingai sugaiš begales laiko, kai galėtų tirti kitas bylas", - įsitikinęs prokuroras.
Tačiau J.Rėksnys sutinka ir su "Askistatos" pastebėjimu, jog tokiu atveju "nukentės" policijos autoritetas - statistikoje bus žymima, jog išaiškinama vis mažiau nusikaltimų.