Albertas ONIŪNAS
Valstybės dienos proga prezidentas Valdas Adamkus ordinais ir medaliais apdovanojo būrelį nusipelniusių Lietuvai žmonių. Tarp jų buvo ir Kauno rajone, Karmėlavoje, įsikūrusios bendrovės "Avia Baltika", už mėnesio švęsiančios dešimtmetį, prezidentas Jurijus Borisovas. Jis už nuopelnus šalies aviacijai apdovanotas Dariaus ir Girėno medaliu. Bendrovė šalyje pastaraisiais metais tapo gerai žinoma ne tiek dėl savo pagrindinės veiklos (čia remontuojami ir eksploatuojami sraigtasparniai Mi-8 ir Mi-17, o tuo, kad dosniai rėmė jau legendiniu tapusį panevėžietį lakūną Vytautą Lapėną. Dabar šis lakūnas tapo Seimo nariu, tačiau draugystė su "Avia Baltika" tęsiasi.
Biografijoje - tragiški faktai
Pasvalyje gimęs ir augęs Vytautas Lapėnas baigė Vilniaus inžinerinį statybos institutą ir dar studijų metais tapo lakūnu. Vėliau pateko į Sovietų Sąjungos akrobatinio skraidymo rinktinės sudėtį, kurioje buvo ir J. Kairys, kiek anksčiau - R. Paksas. 1989-aisiais V. Lapėnas buvo trečias Europoje ir pirmas tuometinėse socialistinėse šalyse tarp akrobatinio skraidymo meistrų. Tačiau lakūnui tie metai buvo kartu ir tragiški. Kyviškių aerodrome V. Lapėnas lėktuvu Jak-55 atliko parodomąją akrobatinę programą tuo metu Lietuvoje viešėjusiai Kanados aviadispečerių delegacijai. Baigdamas vieną figūrą, lakūnas atsidūrė gerokai žemiau nei reikia - tik 7 metrai nuo žemės. Šalia buvo miškas ir jau nebeužteko laiko pakilti virš medžių viršūnių. Jakas rėžėsi į mišką nemažu greičiu. Nuo smūgio į medžius lūžo sparnas, lėktuvas krūmuose apvirto ir užsidegė. Įvykio vieton atbėgę vyrai ištraukė lakūną iš liepsnojančio lėktuvo, bet per tas porą minučių V. Lapėnas stipriai apdegė. Medikai lakūną jau buvo "palaidoję", bet tas atkakliai nenorėjo mirti ir išgyveno. Tuometinio Vilniaus aeroklubo vadovo Rolando Pakso rūpesčiu V. Lapėnui padėti ėmėsi Maskvos medikai. Aukščiausios klasės chirurgai gerokai pasistengė ir dešinę koją lakūnui išsaugojo. Kairę teko nupjauti. Kairės rankos plaštaka buvo sunkiai sužalota ir liko sunkiai valdoma. Atrodo, šitaip sužalotam apie aviaciją reikėtų pamiršti. Tačiau lakūnų brolybė leido atlikti V. Lapėnui operaciją Austrijoje, o vėliau aviatoriai susimetė kiek kas galėjo ir iš šių aukų lakūnui buvo nupirktas rankiniu būdu valdomas lėktuvas "Ercoupe". Daugelis Lietuvos lakūnų pripažįsta, kad jei ne tragiškas atsitikimas 1989-aisiais, V. Lapėno pasiekimai aviacijos sporte neabejotinai būtų užtemdę Jurgį Kairį.
Ispanų nacionalinis didvyris
Skraidant padovanotu lėktuvėliu, apie akrobatines figūras teko pamiršti. Nusipirkti šiuolaikinį akrobatinį lėktuvą nebuvo jokių finansinių galimybių. Tačiau V. Lapėnas, įsigijęs prie pat Panevėžio, Paįstryje, esantį aerodromą, ne tik skraidė, bet ir kūrė aviacijos dirbtuves, muziejų, svajojo kada nors įkurti lakūnų mokyklą. Šio žmogaus begalinė valia gyventi ir talentas atvedė jį į Ispanijos akrobatinio skraidymo rinktinės trenerio postą. Jo treniruojami ispanai per 8 metus Europoje pakilo iš trisdešimtosios į antrąją vietą. Jo nuotraukos mirgėjo bene visų tos šalies žurnalų viršeliuose. Lietuvis tapo kone ispanų nacionaliniu didvyriu.
Verslinininkas suprato lakūno troškimus
Prieš porą metų "Avia Baltika" prezidentas Jurijus Borisovas, besikalbėdamas su savo senu draugu oreiviu Gintaru Šurkumi, kuris, tarp kita ko, skraido "Avia Baltika" oro balionu, sužinojo, jog Panevėžyje yra toks lietuviškas Meresjevas - Vytautas Lapėnas. Netrukus verslininkui pasitaikė proga susipažinti su žymiuoju mūsų lakūnu. Grupė draugų atvyko pasveikinti V. Lapėno gimtadienio proga į Paįstrį. Prie laužo V. Lapėnas nuoširdžiai išsikalbėjo su J. Borisovu. Šis verslininkas, praeityje skraidęs Afganistane sovietiniu sraigtasparniu borto inžinieriumi, puikiai suprato lakūnų rūpesčius ir liko sužavėtas V. Lapėno asmenybe. Tada J. Borisovas ir nusprendė, kad V. Lapėnas yra vertas geriausio šiais laikais akrobatinio lėktuvo Su-29. Kainuoja jis beveik milijoną litų, tačiau klestinčiai aviacijos kompanijai "Avia - Baltika" tai nebuvo neįveikiama kliūtis. Praėjusių metų vasarą V. Lapėnas sumanė surengti savo aerodrome aviacijos šventę, kurioje dalyvautų visi lakūnai ir jiems prijaučiantys žmonės. Renginys buvo pavadintas "Žmogus paukštis". J. Borisovas pasistengė, kad naujasis lėktuvas į Paįstrį atkeliautų dar iki šventės, kad V. Lapėnas galėtų pademonstruoti juo savo meistriškumą.
Nuo lėktuvo prasidėjo mokykla
Lėktuvas Su-29 buvo pagamintas specialiai taip, kad jį galėtų valdyti V. Lapėnas. Maskvoje esančios Suchojaus aviacijos firmos padalinio "Pažangiausios Suchojaus technologijos" specialistai lėktuve įrengė rankomis valdomus stabdžius. Nuo kitų jis skiriasi dar ir tuo, kad kabinos grindyse yra langas, kad lakūnas galėtų geriau orientuotis erdvėje. Lėktuvas yra dvivietis, skirtas mokyti lakūnus. Todėl ir padovanojo "Avia Baltika" jį ką tik įkurtai V. Lapėno skraidymo mokyklai. Lėktuvo prezentacija spaudai buvo surengta praėjusių metų birželį. Gausų būrį žiniasklaidininkų iš Kauno į Paįstrį atskraidino firmos sraigtasparnis Mi-8, pilotuojamas patyrusio lakūno Domo Mažučio ir paties firmos prezidento Jurijaus Borisovo. Įdomu tai, kad kadaise Afganistane sraigtasparnio įgulos vadas taip pat buvo D. Mažutis, o J. Borisovas atliko borto inžinieriaus darbą. Atskridus į Paįstrį, pilotas D. Mažutis pademonstravo savo kovinę patirtį - korespondentai buvo sužavėti įvairiais sraigtasparnio viražais virš aerodromo. Aerodrome V. Lapėno draugas, pasaulio akrobatinio skraidymo čempionas, aukščiausios kategorijos lakūnas bandytojas Viktoras Čmalis naujuoju Su-29 pademonstravo naujojo aparato galimybes. Lėktuvas skrido šonu, skersas, galop - uodega į priekį. Pasak specialistų, Su-29 yra apskaičiuotas tokioms perkrovoms, kokių niekada gyvenime nebūna, todėl nėra pavojaus, kad jis suluš ore, kaip kartais atsitinka Jak tipo lėktuvams. Tik ką gimusios V. Lapėno skraidymo mokyklos direktorius Ramūnas Vyžintas tada sakė, kad jauni vyrukai, panorę tapti lakūnais, nebus išsyk sodinami prie Su šturvalo, nes tai būtų tas pat, kaip pradedantį vairuoti automobilį žmogų pasodinti prie "Formulės-1" vairo. Pirmiausia lakūnas privalo gerai išmokti skraidyti jakais.
Reklamos nereikia
Per naujo lėktuvo prezentaciją J. Borisovas "Akistatai" prasitarė, kad ir pats ketina kada nors sėsti prie Su šturvalo. Jo borto inžinieriaus kvalifikacija neleido valdyti lėktuvo, todėl mokytis skraidyti teko iš naujo. Pradėjo nuo nedidelio "Piper" lėktuvėlio, nesunkiai jį įvaldė. Šiuo metu J. Borisovas jau sėdi ir Su kabinoje bei pats atlieka kai kurias akrobatines figūras. Beje, dovanotasis Su yra paženklintas "Avia Baltika" simbolika, tačiau J. Borisovas teigia, kad jo įmonei reklama Lietuvoje ne itin reikalinga, nes čia nėra rinkos. Firma aptarnauja sraigtasparnius įvairiose pasaulio šalyse.
Mokykla - vienintelė
Po gero starto V. Lapėno skraidymo mokykla ėmė veikti. Vietoje senos medinės konstrukcijos Paįstrio aerodrome iškilo modernus mokyklos pastatas su gyvenamaisiais kambariais kursantams ir skrydžių valdymo bokštu bei baru svečiams. Atsirado ir kursantų iš Lietuvos bei Rusijos. Būsimieji lakūnai gyvena specialiu režimu - keliasi 7 valandą ryto, daro mankštą ir toliau visas jų dienos laikas suplanuotas skrydžiams ir teoriniam pasiruošimui. Manoma, kad šioje mokykloje mielai mokysis ir ispanai, kitų Europos šalių žmonės. Į V. Lapėno skraidymo mokyklos kompleksą, o tai - ne vien pastatas, bet ir lėktuvų šiuolaikiškas dažymo cechas, smulkaus remonto dirbtuvės, rekonstruotas pakilimo-nusileidimo takas ir aibė kitų dalykų, "Avia Baltika" investavo beveik vieną milijoną JAV dolerių. Kada nors šios investicijos atsipirks, tačiau bendrovės vadovai juokauja, kad tos dienos jiems nepavyks sulaukti. Todėl tai panašiau į labdarą. V. Lapėno skraidymo mokykla yra pirmoji ir kol kas vienintelė Lietuvoje. Ne kiekvienoje šalyje tokių mokyklų yra.
Lietuviui plojo stovėdami
Neseniai Ispanijoje įvyko pasaulio akrobatinio skraidymo čempionatas. Jame pirmą kartą dalyvavo Lietuvos lakūnų rinktinė. Anksčiau asmeninėje įskaitoje dalyvaudavo vienas Jurgis Kairys. Šįkart Ispanijon išskrido Vytautas Lapėnas, Antanas Marčiukaitis ir Leonas Jonys. Prieš šį čempionatą V. Lapėnas labai intensyviai treniravosi, kaip pasakojo jo draugai, skraidė kelis kartus per dieną ir iš lėktuvo išlipdavo šlapias kaip viščiukas. Čempionate dalyvavo per 80 lakūnų iš įvairių pasaulio šalių. Kai traukti burtų, kelintam skristi, išėjo V. Lapėnas, visi dalyviai jam sukėlė ovacijas stovėdami. Buvo oficialiai paskelbta, kad čempionas bus ne tas, kuris užims pirmą vietą, o V. Lapėnas, kuris jau viršijo savo kaip žmogaus galimybes. Na, o užėmė V. Lapėnas 14 vietą iš 60 galimų. Jo draugas, buvęs pasaulio čempionas V. Čmalis, tapo devintuoju. tiek komandinėje, tiek asmeninėje įskaitoje Laimėjo rusai. Grįžęs iš čempionato V. Lapėnas buvo iškilmingai sutiktas kolegų lakūnų ir iškart ėmė ruoštis jau antrajai šventei "Žmogus paukštis" savo aerodrome. Šventė buvo organizuota puikiai, tačiau pabaigoje įvyko tragedija - žuvo parašiutininkas. Apie tai "Akistata" jau rašė.
Čempionatas Lietuvoje - pirmąkart
Kitų metų rugpjūčio viduryje Paįstrio aerodrome vyks Europos akrobatinio skraidymo čempionatas. Tai, kad šis čempionatas pirmą kartą vyks Lietuvoje, be jokios abejonės, nemažas V. Lapėno, jo asmenybės nuopelnas. Žada dalyvauti apie 70 pilotų iš 14 šalių. Iki to laiko turi būti visiškai užbaigtas aerodromo kompleksas. Tarptautinės aviacijos federacijos komisija atvyks patikrinti aerodromo likus porai mėnesių iki čempionato ir spręs, ar galima Paįstryje sėkmingai surengti svarbias varžybas. Todėl dėl šio čempionato suka galvas ir "Avia Baltika" vadovai.
Firmos "Avia Baltika" pagrindiniame biure Karmėlavoje dirba 130, o visame koncerne - per 700 žmonių. Firma turi sraigtasparnių remonto gamyklą Sankt Peterburge. Šiuos orlaivius firma aptarnauja, eksploatuoja ir Meksikoje - tuo užsiima atskiras padalinys. Lietuvoje yra trys aukščiausios kvalifikacijos sraigtasparnio Mi-8 įgulų vadai. Tai KOP Panevėžio aviacijos bazės vadas Kazimieras Maskoliūnas, Civilinės aviacijos inspekcijos inspektorius Povilas Noreika ir "Avia Baltika" lakūnas Domas Mažutis. Neatsižvelgiant į smulkų incidentą Vilniuje, kai sraigtasparnis užkabino laidus, D. Mažutis laikomas geriausiu firmos pilotu. Drauge skraido ir jo sūnus Svajūnas, kuris taip pat ketina tapti įgulos vadu.