REKLAMA

  • tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Bendrojo pagalbos telefono numerio 112 paslaugų infrastruktūros kūrimas užsitęsė, o tam skiriamos lėšos ne visuomet naudojamos efektyviai. Pagrindinė priežastis, kodėl daugiau nei dešimt metų užsitęsė infrastruktūros kūrimas, yra planavimo nebuvimas ir tarpinstitucinio veiksmų koordinavimo trūkumas, nustatė Valstybės kontrolė, atlikusi auditą.

REKLAMA
REKLAMA

(Papildyta 16:36 val.) R. Palaičio teigimu, Bendrojo pagalbos centro problemos sprendžiamos, veikla tobulinama.

REKLAMA

Vidaus reikalų ministerija (VRM), susipažinusi su Valstybės kontrolės pateiktomis išvadomis dėl Bendrojo pagalbos centro (BPC) veiklos, vertina rekomendacijas dėl BPC paslaugų infrastruktūros tobulinimo ir pagalbos tarnybų veiklos optimizavimo, tačiau pažymi, kad kai kurie šiose išvadose pateikti teiginiai nėra pagrįsti.

„Vertiname Valstybės kontrolės pateiktas rekomendacijas, į jas bus atsižvelgta, tačiau negalime sutikti su kai kuriais teiginiais dėl lėšų panaudojimo neefektyvumo, įrangos įsigijimo kainų pagrįstumo, Greitosios medicinos pagalbos vėlavimo įsijungti į bendrą sistemą. Siekiant užtikrinti operatyvų reagavimą į pagalbos prašymus, Bendrojo pagalbos centro paslaugų infrastruktūra yra nuolat tobulinama, o iškylančios problemos sprendžiamos“, – sako vidaus reikalų ministras Raimundas Palaitis.

REKLAMA
REKLAMA

Valstybės kontrolės išplatintame pranešime žiniasklaidai teigiama, kad BPC paslaugų infrastruktūrai kurti jau išleista daugiau nei 76 mln. Lt – tuo tarpu realiai šių paslaugų infrastruktūros plėtrai, įskaitant specializuotų gaisrinės patalpų statybą Vilniuje, iki šios dienos išleista 48 mln. 138 tūkst. Lt.

VRM taip pat nesutinka su Valstybės kontrolės teiginiais dėl įrangos  kainų pagrįstumo – įrengiant operatorių darbo vietas, kompiuteriai ir techninė įranga įsigyta tarptautinio konkurso būdu, perkant visą kompleksą kaip veikiančią sistemą, ir šiuo atveju buvo pasirinktas ekonomiškai naudingiausias pasiūlymas.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Pagal Vyriausybės patvirtintą Bendrojo pagalbos telefono numerio 112 paslaugų infrastruktūros plėtros programą, kuri turi būti įgyvendinta iki 2013-ųjų metų, pagalbos skambučių  perėmimas yra vykdomas palaipsniui - per 2012-uosius metus pagalbos numerio administravimą ir priešgaisrinių gelbėjimo pajėgų (PGP) valdymą bus siekiama perimti visoje Lietuvos respublikos teritorijoje, panaudojant pažangiausius informacinių ir ryšių technologijų sprendimus.

Pasak ministro, viena iš realių kliūčių efektyviam pagalbos numerio administravimui yra tai, jog  į BPC sistemą nėra įsijungusios GMP pajėgos - šiuo metu BPC tenka atlikti tarpininko vaidmenį, sujungiant skambinantįjį su Greitosios medicinos pagalbos tarnybos dispečeriu.

REKLAMA

„Tokią situaciją lemia pasipriešinimas iš savivaldybių pusės – Greitosios medicinos pagalbos stotys  yra pavaldžios savivaldybėms, jos nepavaldžios vyriausybei. Tačiau ši problema taip pat palaipsniui sprendžiama – siekiama  efektyvesnio tarpinstitucinio bendradarbiavimo“, – sako ministras R. Palaitis. 2011 m. Vidaus reikalų ministerija ir Sveikatos apsaugos ministerija pasirašė bendrą įsakymą, kuriuo patvirtintas BPC ir GMP bendradarbiavimo planas, užtikrinant paslaugų plėtrą Klaipėdos apskrityje.

Šiuo metu BPC administruoja pagalbos skambučius 50 savivaldybių teritorijoje, priešgaisrines gelbėjimo pajėgas valdo 43 savivaldybių teritorijoje. BPC aptarnaujamoje teritorijoje gyvena 88,4 proc. Lietuvos gyventojų. Paskambinus numeriu 112, visoje Lietuvos teritorijoje galima iškviesti pagrindines pagalbos tarnybas: ugniagesius gelbėtojus, policiją ir greitąją medicinos pagalbą. Per metus šiame centre gaunama daugiau kaip 4 milijonai skambučių. BPC  reaguoja į pagalbos prašymus 24 valandas per parą, 7 dienas per savaitę.

REKLAMA

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

„Dar 2002 metais įvertinę Bendrojo pagalbos centro (BPC) kūrimo procesą įvardijome planavimo trūkumus, bet ir toliau buvo planuojama ir kuriama nenuosekliai“, – pirmadienį išplatintame panešime cituojama valstybės kontrolierė Giedrė Švedienė.

Kontrolierių teigimu, nors bendrojo pagalbos telefono numerio 112 paslaugų infrastruktūrai kurti jau išleista daugiau nei 76 mln. litų, iki šiol nebaigtos optimizuoti atsakymo į pagalbos skambučius ir reagavimo į pagalbos prašymus funkcijos. Šiuo metu Lietuvoje į pagalbos skambučius atsako ir reaguoja ne tik šiam tikslui įsteigtas BPC, bet ir policijos, priešgaisrinės gelbėjimo bei greitosios medicinos pagalbos tarnybos dispečeriai. Pavyzdžiui, tais atvejais, kai prašoma skubios medicinos pagalbos, BPC atlieka tik tarpininko vaidmenį, sujungdamas skambinantįjį su Greitosios medicinos pagalbos tarnybos dispečeriu, dėl to medicinos pagalba gali būti suteikta pavėluotai.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

„Tokią padėtį lemia tai, kad nederinami visų institucijų, dalyvaujančių šiame procese, veiksmai. Planuojama tolesnė greitosios medicinos pagalbos tarnybų pertvarka nesiejama su Bendrojo pagalbos centro įstatymo įgyvendinimu“, – pabrėžia G. Švedienė.

Kontrolieriai nustatė, kad kuriant BPC veiklai reikalingą infrastruktūrą ne visuomet biudžeto lėšos buvo naudojamos efektyviai. Kaip pavyzdys pateikiamas Klaipėdos padalinys, kur buvo išnuomotos patalpos ir įrengtos operatorių darbo vietos, nepagrindus darbuotojų poreikio. Per auditą nustatyta, kad buvo naudojama tik trečdalis darbo vietų. Įrengiant operatorių darbo vietas kompiuteriai ir dalis techninės įrangos įsigyta vidutiniškai tris kartus brangiau nei įrangos gamintojo atstovo Lietuvoje rekomenduojama pardavimo kaina.

REKLAMA

Valstybiniai auditoriai nustatė ir BPC veiklos organizavimo bei paslaugų teikimo kokybės trūkumų, kuriuos būtų galima pašalinti įdiegus veiksmingą kontrolės sistemą.

Kad būtų operatyviai reaguojama į pagalbos prašymus, Valstybės kontrolė rekomendavo Vyriausybei priimti sprendimus, kurie užtikrintų, kad BPC būtų perduotos visų pagalbos tarnybų atsakymo į pagalbos skambučius funkcijos bei priešgaisrinės gelbėjimo ir greitosios medicinos pagalbos tarnybų vykdomos pajėgų valdymo funkcijos. Sprendimus dėl greitosios medicinos pagalbos tarnybų pertvarkos rekomenduota derinti su bendrojo pagalbos telefono numerio 112 paslaugų infrastruktūros plėtra.

Vidaus reikalų ministerija taip pat raginama imtis konkrečių priemonių, kad būtų baigta kurti bendrojo pagalbos telefono numerio 112 paslaugų infrastruktūra ir optimizuota pagalbos tarnybų veikla.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų