• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Nuo pat elektromobilių atsiradimo vienu jautriausių klausimų jų vairuotojams buvo viena baterijos įkrova nuvažiuojamas atstumas. Juolab kad ir taip nedidelį įveikiamų kilometrų skaičių galėjo papildomai apkarpyti įvairūs veiksniai: nuo eismo situacijos iki temperatūrų svyravimo. Tačiau per keliolika metų elektrinis transportas labai ištobulėjo, tad šie rūpesčiai vis dažniau keliauja į antrą ar trečią planą. Specialistų teigimu, tai lemia tiek infrastruktūros plėtra, tiek pačių elektromobilių progresas.

Nuo pat elektromobilių atsiradimo vienu jautriausių klausimų jų vairuotojams buvo viena baterijos įkrova nuvažiuojamas atstumas. Juolab kad ir taip nedidelį įveikiamų kilometrų skaičių galėjo papildomai apkarpyti įvairūs veiksniai: nuo eismo situacijos iki temperatūrų svyravimo. Tačiau per keliolika metų elektrinis transportas labai ištobulėjo, tad šie rūpesčiai vis dažniau keliauja į antrą ar trečią planą. Specialistų teigimu, tai lemia tiek infrastruktūros plėtra, tiek pačių elektromobilių progresas.

REKLAMA

Iki 700 km

Elektromobilių galimybių kismą neblogai iliustruoja rinkos pionieriai, pavyzdžiui, pirmosios kartos „Nissan Leaf“. Kai debiutavo, šis modelis viena įkrova galėjo nuvažiuoti iki 117 km, o dabartinei jo versijai įveikiami 364 km. Tačiau ir tai toli gražu nėra riba.

Praėjusių metų rudenį didelio automobilių pramonės atstovų dėmesio susilaukė naujasis Prancūzijos gamintojo „Peugeot“ elektromobilis e-3008. Netrukus ir Lietuvoje pasirodysiantis, ant naujosios bendrovę valdančio koncerno „Stellantis“ platformos „STLA Medium“ sukurtas kompaktiškas elektrinis SUV su 98 kWh talpos baterija viena įkrova gali nuvažiuoti iki 700 km.

REKLAMA
REKLAMA

Toks įspūdingas parametras, lietuvių skaičiavimais, reiškia, kad šeimyniniu krosoveriu galima nukeliauti nuo sostinės prie jūros ir sugrįžti atgal nestojant papildomai įkrauti baterijos. 230 AG elektros motoro galios irgi turėtų pakakti, o norintiems daugiau gamintojas pasiūlys versiją su 320 AG išvystančiais dviem varikliais ir visų varomųjų ratų sistema. Tiesa, tuomet elektromobilio įveikiamas atstumas sumažės, bet vis dar sieks solidžius 525 km.

REKLAMA

Šie skaičiai prancūzams leidžia įsitaisyti kompaktinių elektrinių krosoverių viršūnėje. Štai elektromobilių rinkos senbuvės „Tesla“ siūlomas „Model Y“, priklausomai nuo versijos, gali nuvažiuoti iki 600 km. Neseniai debiutavę „Renault Scenic E-Tech“ ir „Volvo EX40“ elektriniai krosoveriai nurieda atitinkamai iki 625 km ir iki 573 km. O vairuotojams neabejotinai svarbiausia tai, kad tokie parametrai atveria visai kitokias galimybes.

Automobilių laidos „Autopilotas“ žurnalistas Egidijus Babelis sako, kad toks didelis viena įkrova nuvažiuojamas atstumas kiekvieną dieną net nėra labai reikalingas. Jeigu kasdien mieste įveikiate apie 20 kilometrų, naujojo „Peugeot e-3008“ galimybės leidžia be papildomos įkrovos važinėti net mėnesį.

REKLAMA
REKLAMA

Tačiau didesnės baterijos montuojamos vis platesniame modelių asortimente, nes vartotojai nori universalesnių elektromobilių. Žinovo teigimu, dabar daug svarbiau, kad nuo gamintojų tempo neatsiliktų ir įkrovimo infrastruktūrą diegiančios įmonės.

„Tai natūrali evoliucija. Dar neseniai didelės talpos baterijos buvo montuojamos tik „premium“ segmento modeliuose, o dabar jos dedamos ir į platesnėms masėms įperkamus elektromobilius. Taigi jie taps dar patrauklesni ir įtiks platesniam vartotojų ratui. Toliau baterijos ir nuvažiuojamas atstumas veikiausiai nebeaugs, nes nemanau, kad to reikia. Tokie modeliai teoriškai jau nuvažiuoja tiek, kiek benzininiai automobiliai“, – paaiškina „Lietuvos metų automobilio“ rinkimų komisijos narys.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

 

Aukso viduriukas

Pašnekovo žodžiais, elektromobiliams galint įveikti tokius solidžius atstumus, vadinamąjį range anxiety (nerimą dėl nuvažiuojamo atstumo) vis dažniau keičia charging anxiety (nerimas dėl įkrovimo galimybės). Viena vertus, tam vis dar būtina sparti įkrovimo tinklo plėtra, kita vertus – tai ir skatina keliauti mėgstančius vairuotojus rinktis toli važiuojančius elektromobilius. Vis dėlto egzistuoja tam tikras aukso viduriukas, kurį pasiekus elektromobilio savininkui nekiltų jokių rūpesčių.

REKLAMA

„Jei įkrovimo vietų būtų be galo daug, pats procesas truktų minutę ar dvi, tuomet ir 200 km nuvažiuojančius automobilius visi pirktų daug negalvodami. Bet ir baterijų dydis negali augti iki begalybės. Kuo didesnė baterija, tuo didesnis ir automobilio svoris, o pats elektromobilis tampa brangesnis ir ne toks našus“, – atkreipia dėmesį žurnalistas.

Kainodaros klausimus gamintojai sprendžia siūlydami alternatyvas. Kone kiekvienas didesnes baterijas turintis modelis galimas ir su mažesnės talpos akumuliatorių paketais bei kuklesnėmis, tačiau vis dar patraukliomis savybėmis. Štai ir minėtą „Peugeot e-3008“ gamintojas į gatves išleidžia visų pirma su 73 kWh talpos baterija bei 210 AG elektros motoru, o šios versijos viena įkrova įveikiamas atstumas siekia 527 km. Šio nuotolio gali pakakti daugybei vairuotojų.

REKLAMA

Lietuvoje naujo modelio kainos dar nenustatytos, tačiau Prancūzijoje būtent tokią jo versiją galima įsigyti nuo 44 tūkst. 990 eurų, todėl gamintojai tikisi, kad kas antras parduotas modelis bus elektrinis (taip pat bus siūloma ir hibridinė versija). Minėtas „Renault Scenic E-Tech“ Lietuvoje atsieina nuo 44 tūkst. 190 eurų, o „Volvo EX40“ kainos mūsų šalyje dar nepaskelbtos, bet Švedijoje jis kainuoja nuo 52 tūkst. 640 eurų.

„500 kilometrų yra kompaktiškiems visureigiams keliama kartelė“, – leidiniui „Automotive News“ komentavo „Peugeot“ rinkodaros ir komunikacijos vadovas Philas Yorkas. Jis taip pat pridūrė, kad būtent dėl šios priežasties šis segmentas iki šiol elektrifikavosi lėčiau. Anot specialisto, kompaktiškas visureigis dažniausiai yra pagrindinis šeimos automobilis, naudojamas ilgesnėms kelionėms, todėl jo įveikiamas atstumas yra gerokai svarbesnis.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Našumo veiksnys

Žinoma, pradėję montuoti optimalias ir vartotojų lūkesčius atitinkančias baterijas, gamintojai nesėdės sunėrę rankų. Jie ir toliau ieškos būdų, kaip dar labiau padidinti įveikiamų kilometrų skaičių, o šiam tikslui pasiekti ne ką mažiau už baterijų talpą svarbus elektromobilių našumas. Tai, kiek energijos automobilis sunaudoja važiuodamas, gali lemti sprendimus dėl baterijos talpos – ji turėtų įtikti plačiai vartotojų auditorijai.

REKLAMA

Pavyzdžiui, pagal WLTP skaičiavimus, mišriomis sąlygomis įveikdamas 100 km atstumą naujasis e-3008 gali sunaudoti 13,9 kWh elektros energijos. „Automotive News“ žurnalistai bandymų metu Prancūzijoje šiuo elektromobiliu mišriomis sąlygomis įveikė 114 km distanciją ir pasiekė 16,5 kWh/100 km sąnaudas. Per bandymus lauko temperatūra siekė +15 laipsnių Celsijaus.

Tokias pačias vidutines sąnaudas deklaruoja ir „Scenic E-Tech“ gamintojai, o „Volvo EX40“ fiksuoja 16,7 kWh/100 km sąnaudas. Tokie ir panašūs elektriniai modeliai vertinami itin perspektyviai. Krosoverių segmentas populiariausias ir Lietuvoje – „DataCenter“ duomenimis, pernai 53 proc. parduotų naujų automobilių turėjo SUV kėbulą.

„Taigi, manau, kad turėsime nemažai racionaliai įkainotų elektromobilių, kurie važiuoja tiek, kiek reikia: jiems nelabai ir reikia važiuoti toliau. Revoliucijos reikia laukti infrastruktūroje, taip pat turėtų nustebinti įkrovimo greitis“, – apibendrina E. Babelis.

REKLAMAAutobilis.lt
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų