Turime gausybę dalykų, kurie palengvina mūsų gyvenimus, kurie pakeitė pasaulį. Tokius daiktus galėtume vardinti valandų valandas. Tarp tos gausybės yra ir automobiliai. Kokie automobiliai pakeitė pasaulį ir privertė jais naudotis kasdien, privertė juos priskirti prie tų daiktų, be kurių negalime gyventi šiandien?
Pradžią automobilizmui suteikė pirmasis vidaus degimo variklis, kuris buvo sukurtas 1860 m., Europoje. Neilgai trukus, 1885 metais, Karlas Bencas (Karl Benz) pristatė savieigę transporto priemonę. Tai buvo didelis žingsni ne tik automobilizmo plitimui, bet ir žmonių laisvei keliauti. Iki tol nebuvo sukurtas automobilis, kuris galėtų įveikti tolimas distancijas. Nepaisant to, kad Benco automobilis nebuvo greitas, tačiau jo veikimas buvo patikimas ir jis galejo įveikti tuo metu atrodytų ilgą 100 kilometrų atstumą. Toks automobilis pakeitė pasaulį, nes parodė žmonėms, kad galima keliauti laisvai ir beveik nepriklausomai.
Po Karlo Benco pristatytos savieigės trasporto priemonės, pasaulyje sprogo automobilių burbulas. Juos, vis tobulesnius ir patikimesnius, bei, svarbiausia, greitesnius, ėmė gaminti įvairios kompanijos. Tačiau gamybos kiekiai buvo skaičiuojami vienetais, niekas negalėjo pagaminti didelio skaičiaus automobilių. Galiausiai, praėjus kiek daugiau nei dvidešimčiai metų po Benco automobilio pasirodymo, pasaulį pasiekė nauja ir labai gera žinia – tai Ford Model T. Automobilį sukūrė Henris Fordas (Henry Ford), ir tai tapo revoliucija ne tik automobilių gamyboje, tačiau ir visoje pramonėje. Ford Model T buvo unikalus tuo, kad jis buvo surenkamas naudojant konvejerį. Tai užtikrino spartų ir kokybišką darbą. Svarbiausia tai, jog toks būdas gaminti automobilį nebuvo brangus, tad automobiliai buvo gana pigūs. Tai buvo nepaprastai svarbu automobilizmui, nes iki tol automobilis buvo tik turtingųjų atributas. Model T kainavo tiek, kad šį automobilį galėjo įsigyti vidutinė ameriekičių šeimyna. Jis buvo patikimas, ganėtinai paprastas naudoti ir pakankamai greitas. Per metus buvo parduodama tiek automobilių, kad buvo nuspręsta atidaryti pardavimo salonus. Jie buvo plačiai paplitę visoje Amerikoje. Bėgant laikui, salonai kūrėsi ir Europoje. Model T tapo ūkininkų atributu, padėjėjų ūkyje numeriu vienas, nes leido greitai ir patikimai pristatyti prekes.
Nemažą indėlį keičiant ne tik automobilizmo istoriją, bet ir visą pasaulį, suvaidino garsusis, visų mėgiamas Volkswagen Beetle (Käfer). Automobilis pasirodė 1938 metais. Tai tapo ilgiausiai gaminamu automobiliu per visą automobilizmo istoriją, nes jo gamyba nutraukta tik 2003 metais. Per visą gamybos laikotarpį Volkswagen į pasaulį išleido daugiau nei 21,500,000 „vabaliukų“.
Kas lėmė šio mažylio sėkmę? Žinoma, paprasta ir patikima konstrukcija bei nedidelės gamybos sąnaudos. Gale sumontuotas, oru aušinamas galinius ratus varantis variklis nebuvo pats galingiausias, tačiau buvo patikimas. Tiesa, negalima sakyti, kad tai buvo lėtas automobilis. Skirtas jis buvo važinėti Vokietijos greitkeliuose, kurie geriau žinomi autobanų (Autobahn) pavadinimu. Nebrangus įsigyti ir eksploatuoti, šis automobilis tapo daugelio šeimų transporto priemone. Beetle konkurentai Citroen 2CV ar Mini Cooper negalėjo pasidžiaugti tokia sėkme, nes Citroen buvo skirtas daugiau Prancuzijos rinkai, o Mini pavergė britų širdis.
Citroen 2CV
Mini Cooper
Negi pasaulį pakeisti gali tik pigūs ir dideliais kiekiais gaminami automobiliai? 1955 metais pasirodęs Citroen DS gali tai paneigti. Pasaulį jis pakeitė ne todėl, kad buvo pigus ar sparčiai gaminamas. DS pasirodė tuo metu, kai automobilizmui reikėjo žengti kitą, inovacijų žingsnį. Citroen DS tą puikiai įrodo, nes tai automobilis, kuris nebuvo pigus, jo negamino masiškai, tačiau savo techniniais pasiekimais jis buvo žengęs toli į priekį.
Kas DS daro tokiu automobiliu, kuris pakeitė pasaulį? Pirmiausiai derėtų paminėti jo unikalią hidro-pneumatinę pakabą. Ji užtikrina komfortišką važiavimą, be to, esant reikalui gali kisti automobilio prošvaisa. Tarkim, įvažiavus į prastesnį kelio ruožą, buvo galima pakelti automobilio kėbulą aukščiau nuo žemės ir taip lengviau įveikti nelygimus. Taip pat svarbu ir tai, jog DS buvo unikalus savo dizainu. Jo aptaki forma leido mažinti oro pasipriešinimą, todėl automobilis buvo stabilesnis važiuojant dideliu greičiu ir buvo ekonomiškesnis. Tai ir pirmasis automobilis, kuris turėjo plastikinį prietaisų skydą. Galiausiai, prancūzai nepamiršo ir saugumo. DS tapo pirmuoju automobiliu, kurio variklis avarijos atveju pasislenka žemyn ir taip sumažina tikimybę, jog priekyje sėdintys žmonės bus sunkiai sužeisti. Pristačius DS atnaujinimą, jis įgavo ir naujus žibintus. Vietoj anksčiau montuoto vieno apvalaus, dabar DS turėjo didelius vientiso stiklo priekinius žibintus, po kuriais buvo sumontuoti atskiri ilgųjų ir trumpųjų šviesų reflektoriai. Tai leido sumontuoti ir pritaikyti dar vieną naujovę – posūkio kryptimi pasisukančius žibintus. Jie buvo labai naudingi važinėjant siaurais Prancūzijos kalnų keliais.
Karlas Bencas įgyvendino žmonių svajonę judėti laisvai, Henris Fordas leido judėti daugumai, Volkswagen sukūrė automobilį, kuris tapo virusu ir buvo populiarius iki paskutinės savo gamybos dienos, o Citroen pateikė šiuolaikinio automobilio ikoną. Tai automobiliai, kurie pakeitė ne tik automobilizmo, tačiau ir pasaulio istoriją.