Vienas Seimo autoriteto nepakelsi, tam būtinas atvirumas, o rietis reikia mažiau, – sako naujasis Seimo pirmininkas Vydas Gedvilas.
Vienas nieko nepadarysi
– Turbūt nebuvo nė vieno Seimo pirmininko, kuris renkamas ar jau išrinktas nebūtų kalbėjęs apie tokį šventą reikalą kaip Seimo autoritetas ir visuomenės požiūris į jį. Kad ir kas ėjo šias pareigas, niekam nepavyko pakelti parlamento reitingo. Kaip jūs ketinate tai padaryti?
– Galiu patvirtinti, kad visi Seimo pirmininkai – ir buvusieji, ir dabar aš – nori tai padaryti, tačiau vienas to nepasieksi. Bandau sutelkti visus naujai išrinktus parlamento narius ir įtikinti, kad nuo jų priklauso Seimo autoritetas. Kartais įdomu būdavo matyti, kad Seimo pirmininkės reitingai labai aukšti, o paties Seimo labai žemi. Parlamentas yra matomas.
Žmonės stebi transliacijas, žiūri reportažus ir mato, kad mes pešamės, kad kartais nesutariame dėl paprastų klausimų. Kad stovėdami prieš kameras Seimo nariai stengiasi pasirodyti. Kartais rinkėjai vertina vien pagal tai, ką mato per televiziją. Seimo kokybė priklauso ir nuo piliečių. Eidami į rinkimus jie turėtų pasirinkti tą politiką, kuris yra santūresnis, turi daugiau kompetencijos.
– Beveik apie kiekvieną Seimą sakoma, kad yra pats baisiausias. Ar šitas tikrai bus sudėtingiausias visuomenei? Ar išvis įmanoma siekti inteligencijos ar kompetencijos, kai rinkėjai renkasi taip, kaip jiems atrodo? Pagal grožį, pagal „maironį“ ir pan.
– Seimas visada buvo kuo nors panašus. Yra susiklosčiusios tam tikros tradicijos, Tie jo nariai, kurie yra išrinkti ne pirmą kartą, supranta, kas čia vyksta. Nemanau, kad Seimas yra blogas. Kiekvienas žmogus, atskirai paėmus, yra šaunus. Man atrodo keista, kaip mes kartais nesutariame. <...> Visiems savo kolegoms jaučiu pagarbą. Jie visi skirtingi, kiekvienas yra individas, turintis savo charakterį, savo temperamentą, pažiūras. Visi yra gavę rinkėjų pasitikėjimą.
P. Gražulis nepakenks?
– Susitarti, nesipykti – gražu. Kaip tai suderinti su tvirtomis pozicijomis, principais, pažiūromis, ideologinėmis nuostatomis, jei žmogus tokias turi?
– Mes esame gana liberali partija. Galbūt centro kairė. <...> Mes ir esame leiboristų, t. y. Liberalų aljanse Europos parlamente.
– Grįžtant prie Seimo reitingų. Tarkime, kad visuomenei pateikiami ne visai tikslūs klausimai, kad ne visada reitingavimas atspindi tiesą. Ką visuomenė manys arba jau mano apie Petro Gražulio, ne kartą pažeidusio etiką, paskyrimą į Etikos ir procedūrų komisiją?
– P. Gražulį seniai pažįstu. Jei apie jį kalbėtume kaip apie parlamentarą, manau, kad Seime reikia tokių, kurie kartais aštriai pasisako. Galbūt ne visada taikliai...
– Sutinku, kad nėra nereikalingų žmonių, bet gal kai kuriais atvejais žmonės yra ne savo vietoje? Gal nereikėtų lapei patikėti saugoti vištų?
– Mes turime gerbti rinkėjų valią. Juk Seimo narys dirba ne tik Seime. Jis dar dirba savo apygardoje, kurioje yra išrinktas. Galbūt jis įdeda daug jėgų, daug pastangų, gal išsprendžia savo rinkėjų problemas. <...> Išrinkti Seimo nariai atstovauja tam tikrai kategorijai žmonių – lygiai taip pat tam tikrai kategorijai žmonių ir rinkėjų atstovauja P. Gražulis.
Daugiau atvirumo
– Vienas iš jūsų pirmtakų Arūnas Valinskas bandė įdiegti kitokią bendravimo su žiniasklaida praktiką Seime. <...> Ar jūs planuojate „priveržti kokias nors veržles“?
– Mes esame vieši asmenys ir privalome atsakyti į klausimus.
– Net tada, kai klausimai yra nepatogūs?
– Taip. Tiesiog norėtųsi, kad žmonės pasirinktų tą laikraštį ar televiziją, kuri tavo nuomonę ar žinią perduotų teisingai, o ne iškreiptų.
– Kaip turėtų balsuoti Seimas, kai sprendžiamas parlamentarų teisinės neliečiamybės klausimas – atvirai ar slaptai?
– Šis klausimas man nuolat užduodamas, nes prokurorai prašo panaikinti ir kai kurių mūsų (Darbo partijos, – „Balsas.lt savaitė“ past.) frakcijos narių teisinę neliečiamybę. Aš manau, kad atvirumas yra reikalingas. Dabar vyksta normalios parlamentinės procedūros, sudaryta komisija. <...> Manau, kad tie žmonės, kuriems prašoma atimti teisinę neliečiamybę, taip pat turės galimybę gintis.
TIK FAKTAI:
Seimo pirmininkas vadovauja Seimo darbui ir atstovauja Seimui. Per 10 dienų nuo priėmimo patvirtina parašu Seimo priimto įstatymo teksto autentiškumą ir perduoda jį prezidentui pasirašyti, per 10 dienų pasirašo Seimo statutą ir jo pakeitimus, per 3 dienas pasirašo įstatymus, kurių prezidentas per 10 dienų po įteikimo nepasirašo ir negrąžina Seimui pakartotinai svarstyti, bei juos oficialiai paskelbia.
Jis taip pat laikinai eina prezidento pareigas arba laikinai pavaduoja prezidentą Konstitucijos 89 straipsnyje numatytais atvejais. Turi teisę sušaukti nenumatytą Seimo posėdį ar neeilinę sesiją Konstitucijos 89 straipsnio 1 dalyje nustatytais atvejais.