Moteris, nuėjusi į bažnyčią užsakyti šv. Mišių, nustebo, nes kunigas paprašė didesnės sumos, nei ji buvo nusprendusi paaukoti. Vienose parapijose bažnyčios reikmėms iš tikinčiųjų renkamos kasmetinės aukos, kitose – ne. Žmonės dažnai vieni kitų klausia, kiek tinka „duoti ant Mišių“, kiek aukoti už tam tikrus Bažnyčios patarnavimus. Šie ir panašūs klausimai šiandien tikriausiai kyla ne vienam reikalų su Bažnyčia turinčiam žmogui. Dažnai sutrinkame: kiek gi „kainuoja“ Bažnyčios teikiami patarnavimai?
Aukos dydį turi pakuždėti širdis
Kiekvienas bent kiek su Bažnyčios Katekizmu susipažinęs katalikas žino savo, kaip Bažnyčios nario, teises. Tačiau yra dar ir įsakymas bei pareiga: „Savo Bažnyčią išlaikyti padėk“. Patarimo, kaip tai atlikti, kreipėmės į Marijampolės šv. arkangelo Mykolo parapijos kleboną Stasį PUIDOKĄ MIC. Be to, klebono klausėme, kaip panaudojamos surinktos aukos, kodėl tos pačios vyskupijos parapijose laikomasi nevienodų taisyklių; taip pat siekėme išsiaiškinti, kas yra bažnyčioje žmogaus palikti pinigai – auka ar mokestis?
„Popiežius Paulius VI savo bulėje Firma traditione rašė: „Tikintieji, religinės ir bažnytinės nuojautos vedami, norėdami aktyviau dalyvauti eucharistinėje Aukoje, prie jos prisideda ir aukomis. Taip jie palaiko Bažnyčią ir jos tarnus“. Pirmaisiais krikščionybės amžiais būdavo aukojami įvairūs dalykai, mūsų dienomis – dažniausiai pinigai. Tačiau aukojimo priežastys ir tikslai liko tie patys. Apie tai kalba ir Bažnytinės teisės Kanonų kodeksas, – sako kun. S. Puidokas MIC. – Nuo piniginių aukų būtina pašalinti bet kokį pelno ar juo labiau pasipelnymo šešėlį. Apaštalų Sostas visuomet budi, kad šis paprotys laikui bėgant neišeitų iš deramų ribų, kad nebūtų piktinami tikintieji ir pažeminta pati Bažnyčia“.
Nuo valstybės ar kitų visuomeninių organizacijų Bažnyčia yra nepriklausoma, laisva ir, vadovaudamasi Kristaus nurodymais, gali laisvai skelbti Evangeliją mokydama bei šventindama Dievo Tautą. Vienas Bažnyčios įsakymų teigia: „Savo bažnyčią ir jos tarnus išlaikyti padėk“. Juo tikintieji kviečiami aukomis paremti ir padėti išlaikyti ganytojišką darbą dirbančius vyskupus, kunigus, diakonus bei bažnytines organizacijas. Kiekvienas tikintysis tai atlieka savanoriškai. Sekmadieniais bažnyčiose aukos renkamos per šv. Mišias, todėl pamaldose dalyvaujantys žmonės turi galimybę pagal išgales prisidėti išlaikant parapiją.
Kartais tenka išgirsti, kad vienoje ar kitoje parapijoje kunigas pasakė, kiek reikia „aukoti“ šv. Mišioms, už jungtuves ar krikštą. „Neseniai krikštijau keturis vaikučius, bet auką paliko tik vienas krikšto tėvelis, – teigia klebonas. – Bažnyčios teikiami sakramentai, dvasiniai patarnavimai nėra pardavinėjami. Norėčiau pabrėžti, kad pasakymas ar nurodymas kiekreiškia mokestį, o ne auką. Jei parapijoje būtų nustatyta konkreti atlygio suma už Bažnyčios teikiamas paslaugas, tai sakramentas jau būtų „parduodamas“. Jei parapijose tai vyksta – tai skaudu ir negali būti pateisinta. Klausimas, kokio dydžio auką aukoti, manau, visiškai nesvarstytinas. Jei žmogus nori aukoti, tik jis pats ir nuspręs, kiek duoti. Tokiais atvejais širdis jam turi pakuždėti“.
„Pats Kristus nurodo, kad bet kuri auka privalo būti aukojama iš tyros širdies, be prievartos ar išskaičiavimo: jei neši auką prie altoriaus ir prisimeni, kad tavo artimas turi kažką prieš tave – palik savo auką ir eik susitaikyti su juo, galėsi paaukoti grįžęs.
Kalbant apie Šv. arkangelo Mykolo parapiją, džiugu paminėti, kad yra aukotojų, kurie paremia ir stambesnėmis piniginėmis aukomis, nurodydami, kaip panaudoti pinigus: bažnyčiai remontuoti, altoriui restauruoti, bažnytinei vėliavai pasiūti ir panašiai“, – sako kun. S. Puidokas MIC. Dažniausiai tokias aukas priima bazilikos klebonas, registruoja jas, kartu įsipareigodamas aukotojams duoti ataskaitą apie tai, kaip aukos panaudojamos. Kiekvieno mėnesio pirmąjį penktadienį už visus aukotojus ir geradarius laikomos šv. Mišios.
Kam išleidžiami bazilikos parapijoje paaukoti pinigai? Atsakydamas į šį klausimą, Šv. arkangelo Mykolo parapijos klebonas kaip pavyzdį pateikia Marijampolės miesto istoriją, kuri yra glaudžiai susijusi su marijonų vienuolijos įsikūrimu. Marijampolės vienuolynas yra vienas seniausių marijonų vienuolynų Lietuvoje. Ten gyvenantys ir ganytojišką darbą bazilikoje dirbantys kunigai vienuoliai taip pat išsilaiko iš aukų, kurių surenka aukodami šv. Mišias, krikštydami, tuokdami. Daugelis jų yra garbingo amžiaus. Kapitaliniam 1823 m. pastatyto vienuolyno remontui, kuris buvo pradėtas prieš septynerius metus, lėšas taip pat skyrė įvairūs geradariai – beveik vien užsienio fondai ir vienuolijos. Mūsų valstybė tam neskyrė nė vieno lito. Pasak kunigo, tiek vienuolynas, tiek bazilikos parapija moka tokius pat mokesčius kaip ir kiti miesto gyventojai: už elektrą, šildymą, vandenį, komunalinius patarnavimus. Be to, remontuojamas vienuolynas ir bažnyčia, valoma, puošiama bazilika, vykdomos socialinės programos: maitinami vargšai, vaikai, veikia parapijos globos namai ir kita.
„Bažnyčia įkurta ne žmogaus, o Dievo. Ji skirta vesti tikinčiuosius išganymo keliu. Bažnyčia rūpinasi tais, kurie daugelio galingųjų akyse yra nereikšmingi, neišmintingi ar nenaudingi. Ji gyvena ir veikia neatsižvelgdama į populiarumą rodančius reitingus, pagyrimus ar paniekinimus ir išsilaiko tikinčiųjų gerumo bei dosnumo dėka. Pasitaikiusias klaidas stengiamasi ne tik taisyti, bet ir ištaisyti“, – pokalbio pabaigoje priminė kun. S. Puidokas MIC.