Virgis (tikrasis vardas ir pavardė redakcijai žinomi) pasakoja, kad yra rūkęs vienkartinę elektroninę cigaretę skrydžio metu lėktuvo tualete ir liko nepagautas darbuotojų.
„Šiek tiek įsitempęs buvau nuo skubėjimo į lėktuvą ir šiaip tada buvau pakeliui į Norvegiją dirbt, tai bendrai daug streso patyriau“, – pridūręs, kad ir dar kartą galėtų rūkyti lėktuve, pasakojo, kodėl tai padarė.
Jauno vaikino galva, elektroninių cigarečių rūkymas lėktuve netrukdo kitiems keleiviams ir nekelia pavojaus, todėl, kol nenudegė ir nebuvo prigautas, nebijo dar kartą to daryti.
„Manau, kad pakankamai adekvačiai gali niekam netrukdant porą tų savo dūmų įtraukti, ypač jei padeda atsipalaiduot nuo patiriamo streso skrydžio metu. O kaip sakiau, įmanoma parūkyt nepridūmijus ir neprismirdinus kabinos. „Iqoso“ ar tradicinių cigarečių rūkymo tikrai nepalaikyčiau ir nesuprasčiau“, – tikino Virgis.
Vis dėlto, jaunuolio manymu, draudimas reikalingas.
„Jei leistų laisvai rūkyt, žmonės tikrai tai išnaudotų iki maksimumo, o tada nerūkantiems pakeleiviams tikrai gali būti ir nemalonu, ir pavojinga“, – kodėl palaiko draudimą rūkyti lėktuve skrydžio metu paaiškino pašnekovas.
Įspėja keleivius: dūmų dektektoriai ypač jautrūs
Oro linijų bendrovės „GetJet Airlines“ aviacijos saugumo vadovas Vytautas Akstinas atkreipia dėmesį, kad kai kurie rūkaliai matydami rūkyti draudžiantį ženklą lėktuvuose dažnai mano, jog jis draudžia rūkyti tabako cigaretes. Todėl nežinodami ima rūkyti lėktuvo salonuose elektronines cigaretes.
Tačiau jis pabrėžia, jog prieš skrydį instruktaže visuomet paminima, kad rūkyti bet kokias rūkymo priemones lėktuve griežtai draudžiama. Vis dėlto, jo manymu, dalis žmonių skrydžių palydovų pranešimų nesiklauso, todėl ir elgiasi netinkamai.
V. Akstino nuomone, blogiausia yra, kai žmonės piktybiškai rūko lėktuve žinodami, kad tai draudžiama. Tačiau tam yra labai jautrūs dūmų detektoriai.
„Dūmų detektoriai aptinka tiek paprastų cigarečių, tiek elektroninių cigarečių dūmus – visokio tipo garus ir dujas. Pavyzdžiui, kvepalais žmonės mėgsta pasikvepint tualetuose, tai net į juos kartais dūmų detektoriai sureaguoja“, – sako įmonės saugumo vadovas.
Nepaisant to, dažniausiai patys keleiviai informuoja apie rūkančius žmones lėktuve, nes užuodžia kvapą.
Rūkantiems lėktuve gresia baudos, kartais ir patekimas į juoduosius sąrašus
Pasak naujienų portalo tv3.lt kalbintos skrydžių palydovės Viltės Vileikytės, pagavus rūkantįjį paprastai lėktuvo darbuotojai prašo atiduoti rūkymo prietaisus, o nusileidus lėktuvui dažniausiai rūkiusiojo jau laukia policija.
„Lėktuvo kapitonas jau būna susisiekęs su tarnybomis ant žemės. Tačiau kartais tenka su žmogumi pabūti ilgiau ir palaukti pareigūnų, o tuomet jis susimoka baudą“, – pasakoja ji.
V. Akstinas atkreipia dėmesį, kad atsakomybė už rūkymą lėktuve yra tokia pat kaip už rūkymą bet kokioje neleistinoje vietoje pagal šalies, į kurią skrendama, įstatymus.
Lietuvoje tai gali būti 15 eurų bauda, jeigu tai pirmas administracinis nusižengimas. Jeigu antras – gali būti ir 30 eurų bauda.
„Kai kurie keleiviai žino, kad baudos nedidelės ir dėl to nebijo užsirūkyti lėktuve“, – paaiškina jis.
Tačiau įstatymai šiuo klausimu šalyse skiriasi, todėl kai kurios oro linijos norėdamos užkirsti kelią rūkymams lėktuve ant tualeto durų pasikabina užrašus, teigiančius, kad už rūkymą tualete gali grėsti baudos iki 3000 eurų.
„Jos [oro linijos] įsivertina, kad maksimali bauda už tokį nusižengimą kažkurioj šaly galėtų teoriškai būti 3000 eurų ir apie tai įspėja keleivius“, – tvirtina oro linijų bendrovės „GetJet Airlines“ aviacijos saugumo vadovas.
Vis dėlto, jo teigimu, oro linijos atsižvelgia į tai, kad baudų nebijančių rūkančiųjų atsiranda vis daugiau, todėl nepaklusnius keleivius kai kurios oro linijos gali įtraukti į juoduosius sąrašus.
„Tai priklauso nuo nusižengimo rimtumo, bet būna, kad oro linijos įtraukia į juoduosius sąrašus ir keleivis nebegali skristi tomis oro linijomis. Įprastai keleiviui, kuris rūkė praeituose skrydžiuose, registracijos į kitą skrydį metu yra duodamas pasirašyti pasižadėjimas nerūkyti skrydžio metu. Tokie keleiviai laipinami į lėktuvą tik įgulai gavus tą pasižadėjimą. Taip pat viso skrydžio metu jiems netiekiamas alkoholis, jie akylai stebimi orlaivio palydovų“, – patikina V. Akstinas.
Prašo atsižvelgti į kitus keleivius ir skrydžių palydovų laiką
V. Akstinas pripažįsta, kad didelio pavojaus lėktuvui, keleivių ir lėktuvo darbuotojų saugai elektroninių cigarečių rūkymas nesukelia. Tai daugiau keleivio sąmoningumo reikalas.
„Čia toks brandos dalykas, kaip mes elgiamės skrydžio metu kitų keleivių atžvilgiu, ypač skrendančių mažamečių vaikų, kuriems kenkia.
Jeigu kažkas rūko lėktuve, tai atima ir skrydžių palydovų laiko, nors jie turi užtikrinti skrydžio saugą. Daug procedūrų yra, už kurias atsakingas palydovas. Tai jeigu kiekvienu rūkymo atveju palydovai turi rūpintis, reiškia, kad mažiau laiko gali skirti saugos procedūroms“, – paaiškina jis.
O štai, skrydžių palydovė Viltė Vileikytė atkreipia dėmesį į elektroninių cigarečių, kuriose yra ličio baterijos, sukeliamą pavojų.
„Jos [ličio baterijos] didina užsidegimo ir gaisro tikimybę lėktuve. Norint to išvengti, geriausia būtų, kad keleivis elektronines cigaretes išjungtų ir padėtų saugiai lagamine iki kol, jis pasieks rūkymui skirtą zoną“, – įspėja ji.
Patiko straipsnis? Užsiprenumeruokite mūsų naujienlaiškį ir gaukite svarbiausias dienos naujienas bei įdomiausius straipsnius kiekvieną darbo dieną 11 val. Tiesiai į Jūsų el. paštą!