Pedagogų kirtis švietimo sistemai: pirma panaikinkime lauko tualetus, o tada auginkime genijus

Ko gero, visos Lietuvos mokyklos svajoja savo gretose užauginti po ne vieną pasaulinio lygio genijų. Tačiau tam, kaip pastebi pedagogai ir švietimo ekspertai, reikia ne tik esminių pokyčių šalies švietimo sistemoje, bet ir keisti požiūrį į tai, kaip turėtų mokytis moksleiviai, suteikti jiems ir juos ruošiančioms mokykloms daugiau laisvės. Vis dėlto, prieš ruošiantis auginti genijus, pirmiausiai turėtume užtikrinti, kad net skurdžiausiose šeimose augantys moksleiviai turėtų vienodas galimybes mokytis, tvirtina pedagogai.

Vilniuje dirbančių medikų vaikams siūloma atidaryti tris naktinius darželius (nuotr. Vilniaus miesto savivaldybės)
26

Vilniaus universiteto Tarptautinių santykių ir politikos mokslų instituto docentė, dėstytoja Nerija Putinaitė mano, kad išauginti tokį genijų kaip amerikiečių išradėjas ir verslininkas Elonas Muskas Raseiniuose yra du keliai. Vienas paprastas, o kitas – sudėtingas.

(26 nuotr.)
FOTOGALERIJA. Pedagogų kirtis švietimo sistemai: pirma panaikinkime lauko tualetus, o tada auginkime genijus

Du keliai užauginti genijus Lietuvoje

„Paprastas kelias yra Raseiniuose sukurti tokią mokyklą, kur būtų atrinkti geriausi Lietuvos mokytojai ir geriausi Lietuvos vaikai, ir skirti didžiąją dalį Lietuvos švietimui skirtų lėšų. Ir dar, kad su tais vaikais dirbtų ir universitetų dėstytojai, ir geriausių firmų specialistai. Tai paprastas kelias“, – Laisvės partijos suorganizuotoje diskusijoje apie švietimą „Elon Musk iš Raseinių. Ar turime ambiciją tai pasiekti?“ antradienį kalbėjo N. Putinaitė.

REKLAMA

Tačiau šis kelias taip pat reiškia, kad visa likusi švietimo sistema degraduotų. O po kurio laiko, anot N. Putinaitės, šalyje turbūt nebeliktų demokratijos, nes žmonės būtų per mažai apsišvietę. 

„Ir mes turėsime Muską, bet būsime sugriuvusi valstybė“, – pridūrė VU TSPMI docentė.

Tuo metu sudėtingas kelias reiškia valstybės pastangas dėl dabartinės švietimo sistemos, kad ir prasčiausio socioekonominio statuso moksleiviai turėtų vienodas galimybes mokytis.

„Man reikia, kad vaikas, kurio tėvai geria nuo ryto iki vakaro ir, kuris gyvena kaime, kad jis pasiektų bent vidutinį švietimo lygį, kuris yra Lietuvoje. Man atrodo, čia yra sunkusis kelias. Jeigu mes sugebėsime pasiekti, kad tie vaikai, kurie dabar pagal visus vertinimus yra stipriai atitrūkę, pasiektų vidutinį lygį, tai Muskas atsiras ar Raseiniuose, ar Ignalinoje, ar Visagine“, – teigė N. Putinaitė.

Diskusija apie švietimą

Anot VU TSPMI docentės, galima daug kalbėti apie moksleivių kūrybingumo skatinimą mokyklose, tačiau šios kalbos nublanksta susidūrus su realiomis problemomis mokyklose.

„Kai nuvažiuoji pas giminaičius ir susiduri su realiomis problemomis, tada galvoji, kad iki kūrybingumo klausimų – dar kosmosas mums. Gal pirma lauko tualetus panaikinam, o paskui galvojam apie... nežinau ką“, – sakė N. Putinaitė.

Daugiau laisvės mokykloms

Kalbėdamas apie sisteminius švietimo sistemos pokyčius, buvęs ISM rektorius ir Erudito Licėjaus įkūrėjas Nerijus Pačėsa atkreipia dėmesį, kad, ką keisti švietimo sistemoje, žino visi, tačiau tai įgyvendinti yra labai sudėtinga.

„Beje, tą sunku padaryti ir vienos mokyklos lygmenyje, dar sunkiau padaryti sistemos lygmenyje. Manau, sistema mūsų laikosi praktiškai vien ant įsitraukusių entuziastingų mokytojų, kurie, supratę, ką reikia daryti, ima ir daro. Kiekviena mokykla tokių mokytojų turi bent po vieną. Nes sistema sprendžia visai kitus uždavinius“, – diskusijoje sakė N. Pačėsa.

Nerijus Pačėsa

Jo teigimu, ugdymas turi būti įdomus, įtraukiantis ir prasmingas, tačiau dabartinėje švietimo sistemoje sunku tai užtikrinti. 

„Sistema sprendžia uždavinius, ką mokyti, kiek mokyti ir kaip išmatuoti, kad išmoko. Kaip mokyti, sistema praktiškai nieko nesako. Paskutinioji dalis yra pati ydingiausia. Kai nustatai, ką tu matuosi, kaip dažnai, kokiu būdu, tai iš esmės suorientuoji, ko mokysi.

Sistema matuoja tik įgytą žinių kiekį, kuriame visiškai nematuojama, kaip mokinys įsitraukęs, motyvuotas, kiek kūrybiškai žvelgė į užduotį, kiek suprato. Tai pagrindinis iššūkis“, – akcentavo ISM rektorius.

Jo teigimu, saugesnis kelias yra daugiau atsakomybės suteikti pačioms mokykloms.

„Nes mokyklos lygmenyje galima surasti daug iniciatyvų ir teisingo mąstymo. Kitas klausimas, kaip padėti mokyklai augti. Manau, sistema veikia tikrai netinkamu būdu, nes mes greičiau išgirstame kokių nors blogų mokyklų sąrašą nei suprantame, kaip toms mokykloms bus padėta išlipti iš to sąrašo“, – pastebėjo N. Pačėsa.

Nuo diskusijų pereiti prie darbų

Atliepdama pastarąją mintį, Nacionalinės švietimo agentūros direktorė Rūta Krasauskienė švietime visada sako dedanti lygybės ženklą tarp laisvės ir atsakomybės.

„Laisvės mokyklai ir atsakomybės mokyklai. Laisvės mokytojui, ką daryti savo pamokoje, ir atsakomybės mokytojui. Laisvės mokyklos vadovui ir atsakomybės mokyklos vadovui. 

Stebėdama tai, kas vyksta šiandieną su bendrojo ugdymo turinio atnaujinimu, klausydamasi įvairių aistrų, verdančių įvairiose darbo grupėse, galiu pasakyti, kad, viena vertus, galime pasidžiaugti, kad žmonės laisvai šneka, diskutuoja. 

Rūta Krasauskienė

Bet labai norėtųsi nuo diskusijų pereiti prie realių darbų ir apsispręsti, ko mums reikia – tik kosmetinių darbų ar proveržio. Kad tas Elonas Muskas būtų ne tik iš Raseinių, kad tų elonų muskų būtų kiek įmanoma daugiau“, – diskusijoje sakė R. Krasauskienė.


Rašyti komentarą...
V
Vytautas
2020-07-24 10:46:54
Pranešti apie netinkamą komentarą
Rašome apie švietimą ir pokyčius jame, tačiau realių pasiūlymų ir problemų sprendimo
būdų šiame straipsnyje visai nematyti, ką čia niekus paistote, kad gerai dirbantĮ moky-
toją galime rasti tik po vieną mokykloje, paistalai, tai galima rasti net prasčiausiai dirbančioje Lietuvos mokykloje, yra šimtai gerai dirbančių mokytojų.O problema yra
visai ne ta ir ne čia. Pirmiausia pakeiskime vadovų, " Dalies sergančios visuomenės"
supertėvelių, neišmanančių ir kišančių trigrašį į ugdymą pseudo mokytojų, žinančių
ir išmanančių tautiečių apie ugdymą paistalus.Pradėkime pasitikėti mokytojais, švie-
timo darbuotojais, neniekinkime net geriausių, profesionaliai dirbančių pedagogų, o
pasitikėkime jais.Pirmiausia reikia parengti Lietuvai atitinkančią švietimo strategiją,
iš esmės priimkime įstatymus tėvams, vaikams, kad jie būtų įpareigoti dirbti,atsakyti
ir laikytis kultūringo elgesio gyvenimo normų, niekas nesikeis, kol bet kuris veikėjas
galės bet kada ir bet kokiu būdu ir bet kur niekinti ir žeminti mokytojo darbą, su juo
elgtis taip, kad net gėda ir rašyti.Vaikas apdrabsto direktorių fekalijomis, o pastarasis lieka kaltas, nes įstatymai visai neveikia, o gina prasižengusius.Apskritai reikia pra-
dėti nuo tėvų, kurių dauguma yra neįpareigoti rųpinimusi vaikais: geria, nesirūpina vaikais, neugdo jų, o tik brutaliai keikdamiesi reikalauja pagalbos iš valstybės, o patys
nieko nedaro, pirmiausia reikia sutvarkyti šią visuomenė dalį, kuri degradavusi, o tada
kokie vaikai susirenka, ar suprantate apie ką kalbu?Be to yra iškreiptas supratimas
apie tai, kad mokytojai visus vaikus vienodai gali išmokyti ir išauklėti tik labai gerai, nekliedėkite, niekada to nepadarys niekas, galima tik viską kokybiškiau padaryti, o
ką mes nežinome, kad apie 30 procentų Lietuvos vaikų ugdomi pagal specialių
poreikių programas, ką apie tai parėkausite ir kiek ugdymo kokybės pagerinsite
dirbant su tokiais, ar jie gali iš vis mokytis pagal pagrindinio ugdymo programas,
kur specialių ugdymo programos beveik niekuo nesiskiria nuo pagrindinių.Kodėl
vaikai tik ginami, lepinami, neugdoma atsakomybė, normalus poreikis ugdytis, tai yra mokytis, o ne vaidinti mokymąsi. Švietime, sergančioje visuomenėje šimtai problemų
ir jois visai nesprendžiamos, ką darysite, kai mokytojai supratę atsisakys mokyti, kam
tuomet skusitės ir staugsite, karantinas parodė, kai tėvai pamatė tikrąsias savo vaikų
problemas, kai kurie ėmė staugti, kad mokymąsi baigti dviem mėnesiais anksčiau, ar
čia ne Lietuvos kai kurių tėvų gėda?
Atsakyti
-2

M
Mokytoja
2020-07-24 09:42:46
Pranešti apie netinkamą komentarą
Ne patys gabiausi pasiekia daugiausia, tai viena. Kita, o kuo nusikalto vaikas, jei jo tėvai alkoholikai? Jis kenčia gėdą dėl tokių tėvų ir dar visuomenės pasnerkimą. Toks vaikas vaikšto nepilnai pavalgęs, neišsimiegojes. Jam jau ne mokslai galvelė, o kaip išgyventi. Nesmerk šių vaikų, nes nežinai kas tavo šeimoj gali nutikti!
Atsakyti
-1

B
Baikime gyventi iliuzijomis
2020-07-24 09:00:07
Pranešti apie netinkamą komentarą
O kurioje sistemoje ideali tvarka šitame kaime? Švietime? Medicinoje? O gal VRM?
Atsakyti
-1

SKAITYTI KOMENTARUS (23)
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
×

Pranešti klaidą

SIŲSTI
×

Pranešti klaidą

SIŲSTI
Į viršų