Vatikano cenzūra uždraudė vieno įtakingiausių išlaisvinimo teologijos šalininkų Lotynų Amerikoje darbus, nes juose pernelyg didelis dėmesys skiriamas Jėzui Kristui kaip mirtingam žmogui ir todėl jie yra "klaidingi arba pavojingi".
Sprendimas nubausti tėvą Joną Sobrino (Choną Sobriną), Salvadoro vargšų gynėją, 9-ajame dešimtmetyje išvengusį mirties būrio išpuolio prieš dvasininkus, priimtas pirmosios popiežiaus Benedikto XVI, išrinkto 2005 metais, ganytojiškos kelionės į Lotynų Ameriką išvakarėse.
Brazilijoje, laikomoje svarbiu išlaisvinimo teologijos centru, Benediktas XVI lankysis gegužės 9-13 dienomis. Išlaisvinimo, arba vadinamoji marksistinė teologija ragina vargšus nelaukti geresnio pomirtinio gyvenimo ir vaduotis iš skurdo patiems. Kritikai teigia, kad ši teologinė srovė propaguoja smurtinę marksistinio stiliaus klasių kovą.
2001 metais, kai dabartinis popiežius dar buvo kardinolas Josephas Ratzingeris (Jozefas Racingeris), buvo pradėti tyrinėti ir vertinti patys prieštaringiausi J.Sobrino veikalai, tarp jų ir knyga "Kristus Išlaisvintojas: Aukų akimis" (Christ the Liberator: A View from the Victims).
Tuo metu Vokietijoje gimęs J.Ratzingeris vadovavo Vatikano tikėjimo doktrinos kongregacijai - įstaigai, kurios ištakos siekia inkvizicijos laikus - ir buvo vyriausiasis bažnytinės doktrinos sergėtojas.
"Nors autoriaus susirūpinimas vargšų dalia vertas pasigėrėjimo <...> toliau minimuose tėvo Sobrino darbuose esama akivaizdžių neatitikimų Bažnyčios tikėjimui", - nurodoma J.Ratzingerį Tikėjimo doktrinos kongregacijos vadovo poste pakeitusio kardinolo Williamo Levados (Viljamo Levados) pareiškime.
Atskirame rašte, paaiškinančiame "pranešimą" apie J.Sobrino kūrinius, Vatikanas dėsto: "Šiuose darbuose esama teiginių, kurie yra klaidingi arba pavojingi ir gali pakenkti tikintiesiems".
Jungtinėse Valstijose leidžiamas savaitraštis "National Catholic Reporter" praneša, kad nors jėzuito J.Sobrino veikalų nagrinėjimas dar tebevyksta, pats jų autorius nusiuntė laišką jėzuitų generolui, kuriame tvirtina, jog Vatikanas klaidingai interpretuoja jo teologiją.
Be to, pasak J.Sobrino, prieš jo idėjas nukreiptas vajus "mažai padeda Jėzaus vargšams ir vargšų Bažnyčiai".
Išlaisvinimo teologiją praktikuojantys dvasininkai jau ne pirmą kartą nepraeina Vatikano cenzūros.
1985 metais garsiai nuskambėjo atvejis, kai J.Ratzingeris nepraleido brazilų vienuolio Leonardo Boffo (Leonardo Bofo) veikalų, neįtikusių dėl juose naudojamų marksistinių idėjų. L.Boffui buvo uždrausta metus kalbėti viešai.
Baskų tautybės J.Sobrino, nuo praėjusio amžiaus 6-ojo dešimtmečio gyvenantis Salvadore, 1989 metais išvengė salvadoriečių karių išpuolio, per kurį žuvo šeši jėzuitų kunigai ir dvi moterys. Tuo metu J.Sobrino buvo išvykęs į užsienį.
Be to, jis buvo San Salvadoro arkivyskupo Oscaro Romero (Oskaro Romero), kurį 9-ajame dešimtmetyje nužudė dešiniųjų pažiūrų smogikų būriai, draugas.
Vatikano sprendimas reiškia, kad 68 metų ir, kaip teigiama, cukriniu diabetu sergančio J.Sobrino veikalai taps tabu.
Viename savo darbų, pavadintame "Jėzus Išlaisvintojas: istorinė ir teologinė Jėzaus iš Nazareto samprata" (Jesus the Liberator: A Historical-Theological Reading of Jesus of Nazareth), J.Sobrino rašo, kad Jėzus Kristus Biblijoje vaizduojamas kaip asmuo, su kuriuo galėtų susitapatinti paprastas žmogus, "mūsų brolis Dievuje".
Vatikanas sukritikavo J.Sobrino, pasak kurio, visuose bibliniuose įvykiuose "dalyvauja tik žmogiškasis Jėzus, o ne Dievo Sūnus, sukurtas žmogumi mums ir mūsų išganymui".