„Egoistas! – šaukė Ona, galutinai praradusi kantrybę. – Apie save ir savo karjerą tegalvoji!“ Taigi... Visą dieną ji kuitėsi su sirguliuojančiais vaikais, kalbėjo telefonu su tėvo „nepaslankumu“ besiskundžiančia mama, pati nuo pat ryto kovojo su galvos skausmu ir, nepaisant to, ruošė valgį anksčiau sugrįžti žadėjusiam Petrui. Jiedu buvo sutarę, kad Petras pažiūrės sergančią Elenytę, o Ona su Joniuku galės nueiti į „Mamos ir mažylio“ grupę Šeimos centre. Mintis apie išėjimą iš namų jai teikė jėgų ištverti šią įtemptą dieną, bet štai – Petras ramių ramiausiai parėjo namo kaip visada, pusę aštuonių.
„Tu kvankštelėjęs kaip ir tavo tėvas!“ – negalėjo liautis Ona. Petro tėvas priklauso užmaršumu garsėjančiam „akademiko“ tipui. „Ko šauki? – atkirto Petras. – Galėjai paskambinti užuot plepėjusi telefonu su poniutėmis! Turiu būti užprogramuotas kaip kompiuteris! O iš ko duoną valgom, jei ne iš mano darbo?“ Kaip matome, ginčas krypsta pavojinga linkme, ir jei Petro senelė kaime, pajutusi kažką blogo anūkėlio šeimoje, neims kalbėti rožinio, Petras su Ona gali neblogai apsikulti. Tačiau vadovaudamiesi gera teologija visų pirma pažiūrėkime, ką šiuo atveju patartų psichoterapija: kaip skelbia klasikinė tiesa, kad įvyktų kažkas antgamtiško, gamta turi būti pasirengusi tai priimti. Gamta šiuo atveju – tai Petro psichika. Ją tyrinėjantis mokslas tokiomis aplinkybėmis pataria... mąstyti.
Diferenciacijos laipsnis
Amerikiečių „šeimos sistemų“ psichoterapijos mokykla šia mįslinga sąvoka apibūdina žmogaus gebėjimą mąstyti esant įtemptai situacijai. Teigiama, kad kiekvieną žmogų galima „pastatyti“ kurioje nors diferenciacijos spektro vietoje: tas, kuris niekada negali atskirti savo mąstymo nuo emocijų, stovėtų ties nuline padala, o visada išsaugantis gebėjimą blaiviai mąstyti – ties šimtąja. Į šią vietą nė vienas iš mūsų, mirtingųjų, pretenduoti negali, bet stovėti bent jau antroje skalės pusėje – kur nors tarp 50 ir 100 – labai pravartu. Kodėl? Mūsų nagrinėjamu atveju – bent jau dėl to, kad Petro irOnos konflikto banga neplūstelėtų už nepageidaujamos ribos. Pažiūrėkime, ką esant tokiai padėčiai sako mąstymas, o ką – emocijos.
Iš vakaro Petras žmonos klausė nelabai atidžiai (per televiziją buvo transliuojamos „Žalgirio“ rungtynės), tad susitarimas, kad jis grįš šeštą valandą, giliai neįstrigo į vyriškio atmintį. Darbe Petras buvo užsiėmęs kaip visada, ir nors truputį po penkių jam pradėjo niežtėti ausį, porąkart ją patrynęs, jis nieko neprisiminė. Kiek tiesos audringame Onos priekaište, esą Petras yra egoistas? Aišku, ne visas šimtas procentų: visokie prasivardžiavimai – tinginys, kerėpla, poniutė ir pan. – ne tik įžeidžia pašnekovą, bet ir nėra itin logiški, nes per daug apibendrina. Ona būtų buvusi arčiau tiesos, jei būtų turėjusi kantrybės vadovautis meilės nusidėjėliui ir neapykantos nuodėmei principu: „Petrai, toks elgesys yra egoistiškas!“
Tačiau, kita vertus, net jei Ona savo priekaištus išrėkė netekusi kantrybės, iš dalies jie yra teisingi. Rungtynes žiūrinčiam Petrui Sabonio „kablys“ buvo svarbesnis už Onos norus. Ne ką malonesnis Petrui kitas Onos teiginys, kad jis toks pat kvankštelėjęs kaip ir jo tėvas. Vadinasi, ne tik pats Petras, bet ir visa jo giminė nevykusi! „Istoriniai“ kaltinimai – pavyzdžiui, mano kaimas, klanas ar urvas yra geresnis negu tavo – paprastai pašnekovą labai žeidžia. Ir Ona veikiausiai tai žino... Emociniu požiūriu šie priekaištai teigia tai, ką visada kalba pyktis: tu esi blogas, beviltiškas, niekada nepasitaisysi.
Tačiau objektyvios informacijos požiūriu – kad ir kaip nežmoniška šitaip kaltinti žmogų – ir šiame Onos teiginyje gali būti dalis tiesos. Petras išties panašus į savo tėvą – netgi išore. Šis, pavyzdžiui, gali taip įdėmiai skaityti knygą oro uoste, kad lėktuvui išskrendant jo sąmonės nepasiekia net per garsiakalbius skelbiamas jo vardas. Genetika...
Galvoti, o ne pasiduoti emocijoms
Suvokti šią tiesos dalį būtent protu Petrą ir mokytų „šeimos sistemų“ metodu dirbantis psichoterapeutas. Be abejo, kaltinamam žmogui kyla pagunda persiimti emocijų „logika“: išgirdus teiginį, kad esi šimtu procentų – ką ten, šimtu – visais dviem! – blogas, norisi atsakyti lygiai tuo pačiu.
Emocinis įkarštis, kaip ir pasąmonė, realybę dalija į dvi lygias dalis: labai gerą ir labai blogą. Tačiau iš tikrųjų nei neatidusis Petras, nei įniršusi Ona nėra tokie blogi. Mąstant suvokti žmonos žodžiai Petrui sakytų maždaug štai ką: „Išties aš jos vakar klausiausi neatidžiai, ir tai nebuvo labai draugiška“. Jis dar gali pagalvoti: „Tačiau tai nereiškia, kad esu dviem šimtais procentų egoistas, o kadangi toks nesu, nėra reikalo tai įrodinėti. Ona atrodo labai supykusi ir nusivylusi, kad prarado galimybę pabendrauti su draugėmis po tokios sunkios savaitės“. „Atleisk, aš tikrai vakar neatidžiai tavęs klausiausi, – sako Petras. – Vaikai sirgo, tu buvai pervargusi, galėjau ir nežiūrėti to krepšinio“.
Na, sakysite jūs, koks dvasios milžinas tas Petras! Atraskite tokį, kuris šitaip žmonos kočiojamas dar ir atsiprašytų... Tačiau iš tikrųjų nieko fantastiško čia nėra, atvirkščiai: Petras šiuo atveju elgiasi labai racionaliai, jis tiesiog galvoja, o ne pasiduoda emocijoms. Vyras gali pagalvoti net apie savo giminės trūkumus. Gryna tiesa, kad Petro tėtis yra nepaprastai išsiblaškęs, o ir pats jis turi panašių bruožų.
Tačiau nors išsiblaškymą visuomenė paprastai pašiepia, Petras supranta, kad šį bruožą turintys žmonės dažnai pasižymi ir tam tikromis vertingomis asmeninėmis savybėmis: subtilesne pajauta, gilesne pagava, meniškumu. Profesorius ar menininkas dažnai yra truputį atitrūkę nuo žemės. Nors dažnai tokie žmonės atrodo kiek komiškai, iš esmės tai yra kaina, kurią jiems reikia mokėti už vaisius, skinamus nuo padangėje obuolius mezgančio medžio. Vaisiai geri, visiems įdomūs ir daug kam naudingi, bet jei toks žmogus visada žiūrėtų sau po kojomis, tai ten, aukščiau, nieko ir nepamatytų.
Kai graikų filosofas Talis eidamas naktį užsižiūrėjo į žvaigždes ir įkrito į šulinį, visi iš jo juokėsi, bet nesuprato, kad filosofas galėtų imtis vynuogynų verslo kaip ir kiti, bet tiesiog to nenori. Kita vertus, išsiblaškymas pats savaime nėra geras dalykas, ypač todėl, kad dėl jo kenčia ne tik pats „menininkas“, bet ir aplinkiniai.
Tad Petras, nors ir nesijaučia esąs visiškas nevykėlis ir savo giminės tokia nelaiko, polinkiu „kvankštelėti“ nesididžiuoja ir mano, kad su juo reikėtų pakovoti. Žodžiu, Onos baramas, jis atskiria grūdus nuo pelų, tiesą nuo emocijų, nesijaučia labai maloniai, kaip ir kiekvienas į tokias aplinkybes patekęs žmogus, bet supranta įvairius problemos aspektus ir svarsto, kaip viską išspręsti. Petras yra protingas!
Kaip pasiekti tokią mąstymo nepriklausomybę
Nors toks Petro sugebėjimas atskirti mąstymą nuo emocijų, pasak šeimos sistemų terapijos, atitinka aukštą asmenybės diferenciacijos laipsnį, skaitytojai tikriausiai pastebėjo, kad ši psichologija labai įtartinai panaši į elgesio, apibūdinamo „krikščioniška dorybe“, aprašymą. Viena vertus, tai nėra nuostabu: kaip pripažįsta patys psichologijos klasikai, psichoterapijos tikslas – išmokyti žmogų mylėti.
Kita vertus, krikščionybės ir psichologijos priemonės, naudojamos šiam gražiam tikslui pasiekti, yra gana (nors ir ne visiškai) skirtingos. Išmokti taip objektyviai mąstyti audringų emocijų fone Petras galėtų tik po kelerių intensyvaus psichoterapinio darbo metų, per kuriuos jis po truputį ugdytų sugebėjimą visada išlaikyti blaivią mintį. Tačiau ir ilgai trunkančios konsultacijos neužtikrina sėkmės. Visų pirma, jam padedantis specialistas turi būti pats išsiugdęs sugebėjimą nešališkai ir savikritiškai klausytis audringų savo žmonos kalbų.
Pasakojama, kad filosofas Sokratas, kuriam žmona po piktų žodžių virtinės ant plikės užpildavo pamazgų kibirą, ramiai pasakydavo, kad to ir reikėjo tikėtis, nes po perkūnijos visada prapliumpa lietus... Antra, jei Petras ir atrastų tokį konsultantą, už ilgalaikes konsultacijas reikėtų nemažai sumokėti. O trečia, toks savęs ugdymas yra kruopščiai išstudijuota bei aprašyta katalikiškosios tradicijos dalis, kuri pateikiama be jokio užmokesčio. Tad žvilgtelėkime, kodėl tikėjimo praktika, kalbant psichologijos terminais, yra galinga priemonė mokantis mąstyti.
Antgamtinė pagalba
Kaip jau esame minėję anksčiau, sudėtingiausia visų psichologinių technikų vieta – žmogaus noras jas taikyti. Galima labai gerai žinoti, kodėl išmintinga elgtis vienaip ar kitaip, kodėl naudinga mąstyti, o ne emociškai reaguoti, iš kokių pasąmonės gelmių kyla nesugebėjimas išklausyti kritiką, bet įgyvendinti visus šiuos protingus principus labai dažnai sunku vien dėl to, kad į pyktį tiesiog norisi atsakyti pykčiu.
Taip smarkiai Onos baramo Petro emocijos linkusios užsiplieksti lyg degtukų dėžutė. Tad labai rimtai galima paklausti, kas labiau padėtų nuo to susilaikyti – psichologija ar tikėjimas? Geros abi priemonės, bet, regis, ir iš pačių psichologų asmeninio patyrimo akivaizdu, kad žmogus be Dievo pagalbos esti silpnas. Kita vertus, kiek daug žmonių yra patyrę tokį pojūčiais neapčiuopiamą, bet realų Dievo poveikį! „Viešpatie, padėk man nesupykti ant Onos!“ – tokią nemalonią minutę mintyse meldžiasi Petras.
Jokia ramybės banga iš dangaus ant jo nenusileidžia, jokių vizijų jis nepamato, vyras tebekovoja su pagunda Onai atsukti ne kitą skruostą, o nugarą. Tačiau vis dėlto jis kažkaip nesupyksta, neatsako tuo pačiu ir išsilaiko. Kaip sakė šv. Augustinas, malonė nepadaro dorybės lengvesnės – ši tik tampa įmanoma.
Ir štai dabar Petras gali mąstyti. Visi mes protingi, bet pirma reikia nepaskęsti emocijų jūroje. Išklausęs visus šiuos racionalius argumentus – kad jis išties vakar buvo neatidus, kad jau ne pirmą kartą taip pasielgia, kad iš tikrųjų truputį per daug „akademiškas“, kad jam derėtų šiuos savo bruožus apšlifuoti – nešališkai mąstyti Petras sugebės tik tada, kai nesusierzins.
Sąžinės tyrimas
Jei Petras apie tai nežino, turėtų pasiklausti savo bobutės. Taip jau išėjo, kad mes, šiuolaikiniai inteligentai, neretai daugiau žinome, kaip budistiškai žiūrėti į vieną tašką sienoje (arba ant savo nosies galo), bet tikrai perkeičiančių mūsų gyvenimą, per amžius patikrintų dvasingumo metodų nežinome. Bent dešimt vakaro minučių, skirtų praėjusiai dienai apžvelgti, Petrui suteiktų daugiau laisvės nei bet koks teigiamų „vibracijų“ ieškojimas. „Koks aš buvau, kaip mylėjau žmoną ir vaikus, ką blogo ir ką gero padariau?“ Krikščioniškasis žmogaus supratimas yra be galo realistiškas: be pagražinimų ir be puolimo į neviltį (pamesti viltį – nuodėmė).
Vienas giliai tikintis katalikas, patyręs amerikiečių psichoterapeutas, šių eilučių autoriaus kartą yra paklausęs: „Kaip galėtum pakenkti žmonėms per ateinančius penkerius metus?“ Nelabai mandagus klausimas, bet labai tikroviškas... „Ką blogo rytoj galėčiau padaryti savo šeimai? – galėtų paklausti ir mūsų pasakojimų herojus Petras. – Galiu būti išdidus su uošve, nekantrus su Joniuku, neatidus Onai“. Įvardyta problema praranda bent pusę savo dydžio, o ypač tada, kai tokia dvasios treniruotė atliekama sistemingai. Ko gero, aktyviai vidinį darbą dirbančio žmogaus net ir maldos skamba „garsiau“ – gal iš tikrųjų kokią ramybės bangą, jei bus jos prašęs, su laiku ims jausti ir Petras... Antgamtinei malonei įvykti reikalinga, kad gamta būtų jai pasirengusi.
Tačiau ir šiame, natūraliame lygmenyje kasdien savo asmenybės „smagračius“ tikrinančiam Petrui nėra jokia naujiena, kad viena jis padaro gerai, o atlikdamas kita – suklumpa. Vadinasi, ir žmonos ar kieno kito kritika pernelyg nešokiruoja. Tikėsite ar ne, Petras netgi gali būti dėkingas jį kritikavusiam žmogui – už tai, kad padėjo pamatyti kokį nors nelabai matomą asmenybės kampą. Petras galvoja, o ne puola ginčytis.