Šia tema naujienų portalo tv3.lt skaitytojams sutiko pakomentuoti Advokatų kontoros „NOOR“ vyresnioji teisininkė Gabrielė Šapkauskaitė.
Ji pasakojo, kad tokios buitinės situacijos yra gana dažnos, tad atsakymai į tai, per kiek laiko galima grąžinti prekes ir kokiais atvejais tai galima padaryti, gali praversti.
Grąžinimo terminas
Visų pirma, pašnekovė prabilo apie tai, kad viskas priklauso nuo to, kokia prekės grąžinimo priežastis.
Pasak jo, tinkamos kokybės ir prekinę išvaizdą išsaugojusias prekes galima grąžinti per trumpesnį terminą nei tas, kurios yra nekokybiškos.
„Tinkamos kokybės ir prekinę išvaizdą išsaugojusios prekės gali būti keičiamos ar grąžinamos per 14 dienų.
Svarbu žinoti, kad terminas skaičiuojamas nuo kitos dienos po prekės įsigijimo fizinėje parduotuvėje, o internetu įsigytoms prekėms – nuo kitos dienos po jų gavimo. Įrodinėjimo pareiga, kad grąžinimas atliktas laiku, tenka pačiam vartotojui“, – pasakojo ji.
Pasak specialistės, visai kitaip yra tuomet, kai prekė yra nekokybiška. Ji pasakojo, kad tokioms prekėms garantija taikoma ne vienerius metus.
„Kitokios taisyklės taikomos, kai kalbame apie nekokybišką prekę. Visoms į Europos Sąjungos rinką tiekiamoms prekėms taikoma dviejų metų kokybės garantija, kuri užtikrina, kad per šį laikotarpį prekė bus tinkama naudoti, jei nėra nustatyta kitokia galiojimo trukmė (pvz., maisto produktams) arba kitaip nenustato įstatymai“, – teigė pašnekovė.
Vyriausioji teisininkė G. Šapkauskaitė pridūrė, kad kartais patys pardavėjai geranoriškai elgiasi ir siūlo ilgesnį nei įstatyme yra numatyta grąžinimo terminą. Pasak jos, tokiu atveju pirkėjai turėtų susipažinti su pardavėjo prekių grąžinimo taisyklėmis.
Kada galima grąžinti prekę?
Pasiteiravus, kokiais atvejais galima grąžinti prekę, G. Šapkauskaitė tikino, kad pagrindiniai iš jų yra du. Pirmasis – kai prekė nepatiko, antrasis – kuomet susiduriama su nesklandumais dėl prekės kokybės.
„Prekes galima grąžinti dviem atvejais. Per 14 dienų galima grąžinti tas prekes, kurios tiesiog nepatiko, nors ir yra kokybiškos, tačiau svarbu atminti, kad 14 dienų taisyklė taikoma tik tokiu atveju, jeigu ji yra nepraradusi savo prekinės išvaizdos.
14 dienų grąžinimo taisyklė taikoma tiek toms prekėms, kurios pirktos fizinėje parduotuvėje, tiek prekėms, įsigytoms internetu“, – paaiškino ji.
Pašnekovė taip pat pridūrė, kad ne visos prekės yra grąžinamos. Pasak jos, vertėtų išsiaiškinti tam tikrus niuansus, kurie nusako, kurių iš jų grąžinti negalima.
„Svarbu prisiminti, kad ne visos prekės gali būti grąžinamos. Vadovautis reikėtų Lietuvos Respublikos Civiliniu kodeksu bei Mažmeninės prekybos taisyklėmis.
Pastarųjų 17 punktas numato prekių sąrašą, kurios negrąžinamos (pvz., elektrotechnika, kosmetika, apatiniai drabužiai, juvelyriniai dirbiniai, žaidimai, baldai, knygos, medicinos priemonės ir kt.).
Jei jūsų įsigyta prekė patenka į šį sąrašą, grąžinimas galimas tik su pardavėjo sutikimu“, – tikino vyriausioji teisininkė.
Ji pridūrė, kad vertėtų atkreipti dėmesį ir į tai, kad perkant internetu yra taikomos kiek kitokios išimtys remiantis Civilinio kodekso 6.228(10) straipsniu.
Pašnekovė paaiškino, kad internetu grąžinamų prekių spektras yra platesnis. Nepaisant to, pagal individualų užsakymą pagamintos prekės, spaudiniai, greitai gendantys produktai ir pan., kurie yra pirkti internetu, nėra grąžinami.
Ką reikia turėti su savimi grąžinant prekę?
Dar vienas aspektas, kurį pokalbio metu išnagrinėjo G. Šapkauskaitė, buvo reikalingi daiktai, siekiant grąžinti prekę.
Anot jos, svarbiausia yra turėti su savimi grąžinamą prekę ir pirkimą patvirtinantį dokumentą, kuris padeda identifikuoti pirkimą.
„Svarbu atminti, kad visi teisėti vartotojo reikalavimai vykdomi tik pateikus prekės pirkimą patvirtinantį dokumentą, tad kvitą, sąskaitą ar mokėjimo kortelės išrašą svarbu saugoti ne tik 14 dienų, bet ir visą prekės garantijos galiojimo laikotarpį.
Jei pirkimo dokumentų neturite, prekė gali būti grąžinta ar keičiama tik pardavėjui sutikus“, – pabrėžė pašnekovė.
Pasiteiravus, kaip elgtis tais atvejais, kuomet pardavėjas nesutinka priimti prekės, G. Paškauskaitė paaiškino, kokie veiksmai seka toliau:
„Jei pardavėjas atsisako priimti prekę ar vykdyti jūsų reikalavimą, pirmiausia vertėtų išsiaiškinti atsisakymo priežastį: galbūt trūksta dokumentų arba praleistas grąžinimo terminas.
Jeigu manote, kad jūsų teisės pažeidžiamos, galite kreiptis į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą (VVTAT), kuri nagrinėja vartotojų skundus nemokamai.“
Patiko straipsnis? Užsiprenumeruokite mūsų naujienlaiškį ir gaukite svarbiausias dienos naujienas bei įdomiausius straipsnius kiekvieną darbo dieną 11 val. Tiesiai į Jūsų el. paštą!