Iš Graikijos sostinės skridusi vilnietė Liveta nesitikėjo, kad grįžtant namo iš atostogų jos lauks košmariška patirtis – visai šalia Lietuvos sienos lėktuvas buvo apsuktas ir nutupdytas Baltarusijos sostinėje Minske. Naujienų portalui tv3.lt moteris sutiko papasakoti, kaip šis nutupdymas atrodė keleivio akimis.

Graikijoje atostogavusi Liveta mėgavosi skrydžiu namo, kai staiga visiems lėktuvo keleiviams buvo liepta grįžti į savo vietas ir prisisegti saugos diržus. Pilotas ramiu balsu informavo, kad dėl techninių kliūčių teks nusileisti Minske. Tuomet lėktuvas staiga pradėjo keist skrydžio trajektoriją.

Sekmadienį Lietuvos žiniasklaidoje pasirodė žinia, kad skrydžių bendrovės „Ryanair“ keleivinis lėktuvas buvo priverstas leistis Minske, nes neva jame galimai galėjo būti sprogmuo. Tačiau vėliau paaiškėjo, kad nieko panašaus nebuvo – lėktuvas nutupdytas dėl vieno iš keleivių. Kartu su lietuvių poilsiautojais lėktuvu skrido ir Baltarusijos pozicijos aktyvistas ir blogeris, informacinio kanalo „Nexta“ įkūrėjas ir vyriausias redaktorius Ramanas Pratasevičius.

Vilnietė sako, kad paskelbus apie nusileidimą Minske, minėtas žurnalistas akivaizdžiai panikavo.

„Žurnalistas akivaizdžiai pradėjo panikuoti. Jis pasiėmė daiktus iš virš galvos esančios daiktų dėžės, daužė ją rankomis, užsidėjęs rankas ant galvos siūbavo. Vėliau su juo šnekėjo stiuardai. Pamaniau, gal žmogus turi svarbų persėdimą Vilniuje, dėl to labai jaudinasi, kad kažkur nespės. Dėl to labai nebekreipiau dėmesio ir toliau užsiėmiau savo reikalais“, – pasakoja moteris.

Daiktus apieškojo su šunimis

Nusileidus lėktuvui, Liveta per langą pamatė gaisrinės automobilius, uniformuotus asmenis, oro uosto darbuotojus. Vėliau uniformuoti asmenys atsivedė šunis.

„Visiems keleiviams buvo liepta pasiimti visus savo turimus daiktus ir palikti lėktuvą. Į lauką leido išlipti gal po 3-4, kartais 5, žmones. Visi turėjome sudėti savo daiktus ant žemės, o juos apieškojo šunys. Patikrinus daiktus buvome nukreipti į autobusus, kurie mus vėliau gabeno į oro uostą. Nusileidus jokių paaiškinimų negavome.

Bandėme klausti stiuardų, jie sakė nieko nežinantys. Žmonės pradėjo garsiai galvoti kas čia vyksta. Vieni galvojo, jog tai gedimas, kiti kurie matė kaip žurnalistas panikavo galvojo, kad jis galbūt leptelėjo kokį žodį kaip bomba ar kažkas panašaus, dėl to mus nuleido. Niekas taip ir nežinojo kas iš tiesų vyksta. Vėliau, kai jau visi buvome autobusuose, aš buvau viename autobuse su minėtu žurnalistu“, – pasakoja Liveta.

Pasak moters, po kiek laiko uniformuotas žmogus atėjo ir išsivedė R. Pratasevičių dar vienam patikrinimui. Tą kartą paėmė jo pasą bei šnekėjosi su juo lauke autobuso priekyje.

„Ką jie kalba girdėti buvo neįmanoma. Žurnalistas nesipriešino. Tuomet vėl žmonės pradėjo galvoti, kad jis tikrai čia kažką bus pasakęs apie bombas ir dėl to dabar jį tikriną. Vėliau žurnalistą nusivedė į kitą autobuso pusę. Kas ten vyko – nežinau, nes per žmones nepavyko pamatyti. Žurnalistas vėliau buvo atgal įlaipintas į autobusą ir visi kartu važiavome į oro uosto terminalą.

Atvažiavus visus nukreipė kur eiti, taip vėl stojome į eilę prie privalomo daiktų ir žmonių tikrinimo. Žinoma, tuo metu mes nežinojome, ko laukiame, nes niekas mums nieko nesakė, o ir nematėme kas ten eilės gale dedasi. Pirmenybę tikrinimui teikė šeimoms su vaikais bei moterims. Laukdama eilėje staiga pakėlusi galvą nuo telefono pamačiau kaip pareigūnai išsiveda žurnalistą, tačiau viskas vyko labai ramiai, jie tiesiog ramiai praėjo ir tiek. Mus patikrino ir visus nukreipė į laukimo salę, kurioje žurnalisto jau nebematėme ir visi laukėme neaišku ko“, – prisimena ji.

Tikrąją situaciją sužinojo iš žiniasklaidos

Liveta skrido kartu su drauge, tačiau ji sėdėjo šiek tiek toliau. Moteris sako, kad puikiai pamena tą akimirką, kai atsisuko į ją išgirdusi, kad leidžiasi Minske.

„Jaučiausi keistai vien dėl to jog negavome jokios informacijos. Na, bet galvojau galbūt oro uoste jau mums viską pasakys. Tačiau nesulaukus jokios informacijos jaučiausi tikrai pikta, nes negalima taip elgtis su žmonėmis ir palikti juos nežinomybėje.

Vėliau perskaičius naujienas, pyktis persipynė su supratimu, jog iš tiesų tiek mano, tiek visų keleivių gyvybei grėsė realus pavojus. Galvojau galbūt tas pavojus gresia ir toliau, nes niekas nesuteikia jokios informacijos ir net nežinome ar grįšime namo, ar ne, kas su mumis vyks toliau. Panikos nebuvo, tiesiog nuolat skaitant naujienas, dažnas minčių šokinėjimas bandant įsivaizduoti visus galimus scenarijus, tai kas dabar su mumis bus“, – pasakoja vilnietė.

Lėktuvas sekmadienį Minske nusileido apytiksliai 13 val. 20 min, o oro uosto laukimo salę keleiviai pasiekė po 2 valandų. Tačiau ir tada keleiviai neišgirdo kas vyksta, kodėl jie nusileido Minske, ar ko laukti toliau. Jie buvo palikti visiškoje nežinioje.

„Juokavau, kad esame kaip avių banda, kurie tiesiog eina vorele ir daro ką jiems liepia. Apie situaciją sužinojome tik kai įsijungėme internetą ir pamatėme žiniasklaidos informaciją. Jeigu nebūtume turėję prieigos prie interneto, nieko ir nebūtume žinoję, kodėl ir už ką mus čia laiko“, – sako ji.

Laukimo salėje buvo baras su alkoholiniais gėrimais ir saldumynais, tačiau karšto maisto gauti pavyko vos keliems keleiviams, nes, pasak oro uosto darbuotojų, jie nebuvo pasiruošę, kad tądien gali prireikti karšto maisto. Beveik po 6 valandų nežinios keleiviai buvo pradėti laipinti į lėktuvą, tačiau keleiviams ramiau pasidarė tik tuomet, kai lėktuvo ratai paliepė Vilniaus oro uosto nusileidimo tako dangą.

„Atvirai pasakius, saugi pasijaučiau tik nutūpus lėktuvui Lietuvoje. Visą laiką kol laukėme pakilimo svarsčiau ar mes tikrai pakilsime, ar mus tikrai paleido, ar tikrai viskas bus gerai. Viso skrydžio metu telefone žemėlapyje sekiau kaip skrenda lėktuvas, ir norėjau kad bent kuo greičiau pasiektume Lietuvos sieną. O nutūpus lėktuvui Lietuvoje, supratau, kokį iš tiesų filmo scenarijų mes visi išgyvenome ir kokie laimingi esame, kad sugrįžome namo“, – sako Liveta.

Vadina terorizmo aktu

Naujienų portalas tv3.lt primena, kad sekmadienį Baltarusijos sostinėje Minske nutūpė Vilniuje turėjęs nusileisti „Ryanair“ kompanijos keleivinis lėktuvas iš Atėnų.

Laineris Vilniuje turėjo nusileisti 13 val., tačiau skrydžių stebėjimo platformoje „Flightradar“ matyti, kad lėktuvas jau buvo priartėjęs prie Lietuvos sienos ir staiga pasuko į Baltarusijos sostinę. Iš pradžių buvo pranešama, kad lėktuve galimai yra sprogmuo, tačiau vėliau paaiškėjo, kad lėktuvas nutupdytas siekiant sulaikyti skridusį Baltarusijos opozicijos aktyvistą ir blogerį, informacinio kanalo „Nexta“ įkūrėją ir vyriausią redaktorių R. Pratasevičių.

Lietuvos prezidentas Gitanas Nausėda ir užsienio reikalų ministras Gabrielius Landsbergis vėlų sekmadienio vakarą susitiko aptarti susiklosčiusios situacijos Minske.

Kiek anksčiau dieną pasirodė informacija, kad Baltarusijos režimas Minske nutupdė lėktuvą, skridusį iš Atėnų į Vilnių.  Lėktuve didžiąją dalį keleivių sudarė lietuviai. Po susitikimo prezidentas kalbėjo apie tai, kad sekmadienį buvo įvykdytas „valstybinio terorizmo aktas“:

„Šį įvykį reikia vertinti vienareikšmiškai, kaip žmogaus pagrobimą pasinaudojant karine jėga ir pasinaudojant melagingais kaltinimais. <...> Vidury baltos dienos, tenka tai konstatuoti labai aiškiai, buvo įvykdytas valstybinio terorizmo aktas“.