Per visą autobuso ilgį įrengti specialūs bėgeliai ir tvirtinimo taškai neįgaliojo vežimėliams. Autobuse sumontuotas sėdynes greitai galima patraukti, ir visa salono erdvė tampa skirta žmonėms, turintiems negalią. Pasak „VDL Bus“ pardavimo atstovo Rytų Europos šalims Siebreno de Boerio, įprastų turistinių autobusų, kuriuose sumontuota viena vieta neįgaliojo vežimėliui pasistatyti, dažnai nepakanka, todėl nuspręsta sukurti transporto priemonę, kuria galėtų patogiai važiuoti ir didesnės negalią turinčių žmonių grupės.
Autobusas – triašis, 13,9 m ilgio, įprastai juo gali važiuoti 57+1+1 keleiviai. Keltuvas montuojamas ties užpakaline transporto priemonės ašimi.
Vieną „VDL Futura“ su keltuvu jau keletą metų eksploatuoja Mažeikių autobusų parkas. Įmonės direktorius Arvydas Šemeta sako, jog ši transporto priemonė populiari tarp negalią turinčių keleivių. „Jau keletą kartų mūsų autobusą užsakė Nemenčinės neįgaliųjų dienos užimtumo centras. Jiems reikia daugiau neįgaliesiems skirtų vietų. Vis dėlto svarbiausia, kad yra keltuvas – žmones salone galima susodinti į įprastas keleivių vietas“, – sako bendrovės vadovas.
Pasak jo, bendrovė sulaukia užsakymų ir iš į Lietuvą atvykstančių užsienio turistų. „Kartą vokiečiai teiravosi, ar galėtume vežti dešimt keltu atplaukusių vežimėliais judančių žmonių. Manau, ir autobusai su didesniu neįgaliesiems skirtų vietų skaičiumi būtų populiarūs mūsų šalyje. Jau pastebėjome, kad, atsiradus pasiūlai, atsiranda ir paklausa“, – kalba A. Šemeta.
Mikroautobusą, kuriuo taip pat galima vežti daugiau vežimėliais judančių žmonių, „Busworld Europe“ pristatė ir Lietuvos gamintojas „Forveda“. Transporto priemonė skirta Norvegijos rinkai, netrukus po parodos ji iškeliaus užsakovams. Mikroautobuso gale sumontuotas keltuvas, dalis salone esančių sėdynių susilanksto, taip atsiranda daugiau erdvės neįgaliojo vežimėliams pasistatyti. Pasak gamintojų, Skandinavijoje panašios transporto priemonės labai populiarios, jas užsako paslaugas neįgaliems žmonėms teikiančios organizacijos.
Neįgaliesiems – vis daugiau naujienų
Tradiciškai daug skirtingų negalių turintiems žmonėms pritaikytų autobusų pristatė gamintojai ISUZU. Pasak bendrovės atstovės Lietuvoje UAB „Saločiai ir partneriai“ vadovo Ruslano Andrejevo, visose gamintojų transporto priemonėse užsakovo pageidavimu galima sumontuoti neįgaliesiems skirtą įrangą. Miesto autobusuose tai – specialios nuovažos, vietos vežimėliams pritvirtinti, garso ir vaizdo įranga klausos ar regos negalią turintiems žmonėms, priemiesčio ar tarpmiestiniuose autobusuose – neįgaliųjų vežimėliams skirti keltuvai, taip pat vaizdo ir garso sistemos. Šiųmetėje parodoje pristatytas ISUZU autobusas „Citiport“ su keltuvu.
Su keltuvu bei neįgaliesiems skirta vieta – ir gamintojų IVECO priemiesčio vežimams skirtas „Crosway“. Keltuvas įrengtas ties vidurinėmis durimis, įmontuotas laiptuose. Vežimėlis salone prisitvirtina naudojant specialių magnetų sistemą.
Pastaruoju metu ir Lietuvoje turistiniai autobusai pritaikomi žmonėms, turintiems įvairių negalių. Deja, vis dar negausiai. Panaudojusios Europos regioninės plėtros fondo investicijas, dalį savo autobusų šių žmonių poreikiams pritaikė Kauno bendrovė „Kautra“ ir Vilniaus „Toks“.
Keliuose dviaukščiuose bendrovių „Kautra“ ir „Toks“ įsigytuose autobusuose paplatintos durys, sumontuotos atlenkiamos rampos. Be to, autobusai pritaikyti ir regos bei klausos negalią turintiems žmonėms, juose įrengtos keleivių informavimo sistemos, visą informaciją apie kelionę ir paslaugas skelbiančios stambiu šriftu, aiškiais garsiniais pranešimais. Minėtiems projektams, didinantiems viešojo transporto paslaugų prieinamumą, skirta 127 tūkst. eurų ES fondų lėšų.
Pasak „Kautra“ generalinio direktoriaus Lino Skardžiuko, į neįgaliesiems pritaikytus autobusus bendrovė investuoja nuolat. Vis dėlto labiau negalią turinčiais žmonėmis turėtų rūpintis ir valstybė – koją kiša prastai pritaikyta miestų ir miestelių infrastruktūra.
„Busworld Europe“ taip pat buvo galima apžiūrėti dviaukščius autobusus platesnėmis durimis ir rampomis neįgaliojo vežimėliui įvažiuoti. Toks transporto priemonių pritaikymas neįgaliesiems pigesnis, nes nereikia montuoti nemažai kainuojančio lifto. Vis dėlto taip pritaikyti galima tik dviaukščius autobusus, kurių grindų lygis yra žemiau.
Gausu skirtingos įrangos
Tradiciškai parodoje „Busworld Europe“ savo gaminius pristatė ir neįgaliesiems skirtos įrangos gamintojai. Ne naujokai parodoje – „Q‘Straint“, kurie savo gaminius kuria ir parduoda tiek JAV, tiek Australijoje, tiek Europoje. Įdomu tai, kad jų sukurta automatinė neįgaliojo vežimėlio tvirtinimo sistema „Quantum“ neseniai pirmą kartą sumontuota aštuoniuose Nyderlandų vežėjo įsigytuose miesto autobusuose.
Ši sistema skirta elektriniais vežimėliais besinaudojantiems žmonėms, kurie patys negali prisisegti saugos diržais. „Quantum“ sistema gerokai palengvina tokių žmonių galimybes judėti, jiems nereikia palydovo pagalbos. Pasak Nyderlanduose sistemą išbandžiusių neįgaliųjų, taip pritvirtintas vežimėlis yra labai stabilus salone. Kaip sistema veikia, galima pamatyti čia: https://www.youtube.com/watch?v=fS9ek61KmxI
Savo gaminius parodoje taip pat pristatė „MNI Surface“, kurianti aliuminines grindų sistemas su bėgeliais neįgaliųjų vežimėliams, taip pat skirtingus judumo sprendimus neįgaliesiems siūlanti „Mobility“. „Braun Ability“, „Dholandia“ ir „AutoLift“ demonstravo skirtingus keltuvus, skirtus neįgaliojo vežimėliui įkelti į transporto priemonės saloną.
Ispanijos bendrovė „Masats“ pristatė automatines durų sistemas keleivinio transporto priemonėms su rampomis neįgaliųjų vežimėliams įvažiuoti. Dar viena Ispanijos bendrovė „Rescue system“ supažindino su Europos Komisijos finansuotu unikaliu projektu – specialia įranga žmonėms gelbėti po eismo įvykių. Įprastos sėdynės, naudojant specialią įrangą, transformuojamos į „gyvybės gelbėjimo sėdynes“. Įrenginys montuojamas po autobuso sėdyne, jį naudojant avarijos atveju žmonių gelbėjimo laikas sutrumpėja 70 proc., o aukų sumažėja 50 proc.
„Džiugu, kad apie neįgaliuosius autobusų gamintojai pagalvoja vis dažniau, jiems siūlomos naujos, modernios technologijos. Ne vieno gamintojo autobuse – po dvi vietas neįgaliojo vežimėliui pasistatyti. Ant mygtukų, sumontuotų ties transporto priemonių durimis, yra užrašai ir Brailio raštu. Taip pat labai nudžiugino lietuvių gaminys – keturis neįgaliuosius vežimėliuose vežti pritaikytas mikroautobusas. Gaila, jis skirtas ne mūsų šalies rinkai“, – apgailestauja Lietuvos keleivių vežimo asociacijos prezidentas Gintaras Nakutis.
Straipsnio autorė: Lina Jakubauskienė.