Ar prisimenate laikus, kai galėjote patekti į lėktuvą nenusiavę batų, neišmetę vandens buteliuko ar nerodydami paso? Prisimenate, kuomet bilietus pirkdavote telefonu ( ir tai būdavo greičiau, nei nuolat streikuojančiu internetu)?
Prisimenate, kai keliones planuodavote naudodamiesi kelionių knygomis ir turėdavote paskambinti, norėdami rezervuoti vietas?
Šiandien šie dalykai gerokai skiriasi dėl dviejų pagrindinių priežasčių: terorizmo ir technologijų.
Batus, praeinant oro uosto saugumo pareigūnus tekdavo nusiauti, o lagaminą atiduoti peršviesti gerokai prieš rugsėjo 11 įvykius. Tačiau net ir šios saugumo procedūros nepadėjo išvengti to, jog rugsėjo 11-ąją užpuolikai lėktuvus užgrobė ginkluoti peiliais ir popieriaus pjaustikliais.
Po šio įvykio, draudžiamų daiktų sąrašas padvigubėjo ir patrigubėjo. Kaip pasakojo Embry-Riddle aeronautikos universiteto tarptautinio saugumo studijų skyriaus direktorius Robertas Bakeris, dabar rentgenu šviečiami visi registruojami lagaminai, pailgėjo ir keleivių tikrinimo procedūra.
Tik po kelių mėnesių nuo rugsėjo 11-osios, 2001-ųjų gruodį, Richardas Reidas lėktuvą bandė susprogdinti, paslėpęs sprogmenis bate. Po to, per saugumo punktus keleiviai praeidavo basi. 2006-aisiais britų valdžia aptiko sprogmenis skysčiuose, ir nuo to laiko visi buteliukai su vandeniu ar žele pavidalo priemonėmis keliauja į šiukšlių dėžę.
Šiandien keleiviai, pamirštantys, jog krištoliniai vandens pripildyti rutuliai ar vyno buteliai lėktuve draudžiami, atrodo absurdiškai atlikę. Ir niekas jūsų neužjaus, jei lėktuvą pražiopsosite dėl to, jog nepasilikote pakankamai laiko patikrinimo procedūroms.
Pasikeitė ir mūsų požiūris į keliones. Daugeliui skrydis jau nebėra smagiu išgyvenimu ar dideliu nuotykiu. Tai – grynas galvos skausmas. Skrydžiai atidedami, bagažas pametamas, tenka iš naujo rezervuoti skrydžius, vis mažiau paslaugų lėktuve nemokamos. Nepaisant to, skraidome vis daugiau. Kodėl? Nes mūsų šeimos yra išblaškytos jei ne po visą pasaulį, tai bent po žemyną, mūsų profesija reikalauja keliauti, be to skatina ir sąlyginai pigūs bilietai.
Per pastarąjį dešimtmetį keliones itin pakeitė ir technologijos. Bilietus rezervuoti naudodamiesi „Expedia“ ir „Travelocity“ pradėjome dar 19960-aisiais, tačiau tik XXI a. pirkimas internetu masiškai išpopuliarėjo.
Pirmą sykį 2009-aisiais daugiau nei pusė kelionių užsakymų buvo atlikti internetu. Jei jus stebina, kodėl tik pusę, prisiminkite, kad didžioji dalis visų grupių kelionių, kruizų bei specialių maršrutų yra rezervuojami telefonu, per kelionių agentūras ar asmeniškai.
Internetas veikia ne tik kelionių užsakymus, bet ir jų planavimą. Vietoj kelionių vadovų, žmonės skaito tinklalapius. Norėdami surasti restoraną, jūs galite tiesiog eiti į „Yelp“ ar „Chowhound“, arba paklausti rekomendacijų „Facebook“, „Twitter“ ar „TripAdvisor“ lankytojų. Pastarasis tinklalapis skelbti restoranų bei viešbučių apžvalgas keliautojams leido 2001-aisiais, ir šiandien jų sukaupta jau daugiau nei 30 mln.
Technologijos pakeitė ir tai, kaip mes keliaujame. MapQuest pradėjo veikti 1996-aisiais, Google Maps – 2005-aisiais. GPS įrenginių kainos smarkiai krito, bet, tiesa pasakius, jų jums tiesiog gali neprireikti, jei GPS funkcija yra jūsų mobiliajame telefone.
Galiausiai ir seniai žinomas posakis, jog kruizai skirti naujavedžiams, storuliams ar arti mirties esantiems keliautojams seniai tapo netiesa. Per pastarąjį dešimtmetį kruizų industrija itin atsinaujino ir suklestėjo. Laivai virto mažais miestas, kuriuose iki 4000 žmonių gali mėgautis ledo arenomis, laipiojimu sienomis, planetariumais, ir milžiniškais baseinais, kuriuose sukuriamos sąlygos banglenčių ir vandens slidžių mėgėjams.
¨Kruizai, kadaise buvę tik turtingų ir žymių teritorija, dabar tapo viena populiariausių atostogų formų. Jose keliautojams siūloma viskas, ko tik galima panorėti - apgyvendinimą, maistą, sporto įrangą, pramogas ir t.t.¨, tvirtina Douglas Wardas, knygos ¨Berlitz kruizų gidas 2010-iesiems¨ autorius.
Taigi, nuo didelių odinių lagaminų, rašiklių, vyniojamų į politileno maišelius prieš skrydį, sąlyginai prašmatnaus maitinimo lėktuvuose, jaudulio ir ilgo planavimo, prie kompiuterizuotos registracijos, ilgų patikrinimo eilių, ¨Ryanair¨svorio apribojimo, virtualios keliautojų bendruomenės internete... Tik per dešimt metų.
Kokie pokyčiai bus po dar dešimties?