Ar teko kada susimąstyti, kad automobilio žibintai, kaip ir kitos dalys, reikalauja nuolatinės priežiūros ir remonto? Nemaža tikimybė, kad ne. Tačiau beveik galima garantuoti, kad pasižiūrėjus į žibintų vidų rastum ne vieną nustebinantį ir nemalonų dalyką.

Laikui bėgant nuolat naudojami automobilio žibintai patiria gedimus arba neišvengiamą nusidėvėjimą. Veikiami įvairių aplinkos pokyčių ir veiksnių žibintai ne tik patys dėvisi, bet tuo pačiu prastėja ir jų kaip šviesos šaltinio savybės. Optinėse žibintų sistemose didelę įtaką turi praktiškai visi komponentai: pradedant lemputėmis, kurios turi spinduliuoti kaip įmanoma stipresnį šviesos srautą ir jį spinduliuoti reikiamomis kryptimis, baigiant žibinto stiklu, kuris galutinai reflektorių ar lęšių apdorotą šviesos srauto projekciją turi spinduliuoti į aplinką reikiama kryptimi su kaip įmanoma mažesniais nuostoliais.
Pati lemputė, nepriklausomai nuo to, ar ji yra halogeninė, ar ksenoninė, didžiausią žalą patiria dėl savo paties generuojamo "termo" šoko. Esmė ta, kad lemputės įjungimo metu jos temperatūra, bent jau aktyviojoje zonoje, iš kur spinduliuoja šviesa, pakyla ir iki kelių tūkstančių laipsnių Celsijaus skalėje, o staigūs temperatūriniai šuoliai sukelia begales įvairių neigiamų veiksnių. Be to, lemputė ne tik pati kenčia nuo savo spinduliuojamo karščio - šiluma veikia visus iki vieno žibinto komponentus, nes jis pats nėra pakankamai uždara ir gerai izoliuota nuo aplinkos poveikio optinė sistema. "Xenon" lempučių savybės dažniausiai kenčia nuo įjungimų bei išjungimų skaičiaus todėl, kad veikiami aukštos įtampos, koroduoja lemputės elektrodai, o nuo jų nugaravęs metalas užteršia "Xenon" lemputės dujų kamerą. Patys elektrodai, veikiami laiko, pakankamai nusidėvi, kad lemputės dujų kameroje negalėtų vykti sklandus aukštos įtampos išlydis. Tokiu atveju lemputė tiesiog mirksi ir tolygiai nešviečia.
Vienuose žibintuose yra naudojami reflektoriai, kituose - tik lęšiai, o trečiuose teisingai spindulio projekcijai generuoti sumontuoti abu komponentai. Šių žibinto sudedamųjų dalių užduotis yra koncentruoti spindulius ir juos išspinduliuoti iš žibinto reikiama kryptimi ir projekcija. Deja, veikiami žibinto vidaus procesų ir aplinkos veiksnių tiek lęšiai, tiek reflektoriai dėvisi, dūlėja ir praranda savo reikiamas optines savybes. Dažniausiai pasitaikančios reflektorių bėdos yra atspindinčio paviršiaus korozija dėl aplinkos poveikio arba dėl lemputės spinduliuojamo karščio. Reflektorius, prarasdamas idealų atspindintį paviršių, netenka esminių savo optinių savybių, ko pasekoje žibinto efektyvumas sumažėja drastiškai. Taip pat reflektorius veikia į žibintą patenkantis purvas ir drėgmė - išjungus žibintus ir pradėjus aušti žibinto komponentams oras viduje pradeda vėsti ir tankėti, taip pritraukdamas oro iš žibinto išorės su jame esančiomis dulkėmis, kurios palaipsniui sudaro pakankamą purvo sluoksnį, kuris gadina visos optinės sistemos efektyvumą. Tos pačios dulkės nusėda ir ant žibintų lęšių, kurie yra itin jautrūs apnašų formavimuisi dėl jų nedidelio diametro ir padėties visoje optinėje sistemoje.
Bene svariausią vaidmenį automobilių žibintų optinėse sistemose atlieka pagrindinis žibinto stiklas, kuris atskiria visą žibinto optinę sistemą nuo aplinkos poveikio. Jis tuo pačiu turi su kaip įmanoma mažesniais nuostoliais išspinduliuoti šviesos pluoštą, kurį sugeneravo lemputė, o į reikiamą projekciją suformavo lęšiai ar reflektoriai. Pagrindiniai žibintų stiklai dažniausiai gaminami iš įprasto stiklo arba iš plastiko kuris paskutiniu metu itin išpopuliarėjo dėl savo kainos, lyginant su stiklo gaminiais. Bėda ta, kad stikliniai paviršiai automobilyje su laiku pakankamai stipriai nukenčia dėl kelyje pasitaikančių dulkių, šiukšlių, akmenukų ir t.t. Bet dar labiau nuo to kenčia plastikiniai komponentai - jie yra kur kas minkštesni už stiklą. Taigi, pagrindinė plastikinių žibintų problema yra paviršiaus skaidrumo praradimas dėl mechaninių arba kai kada ir terminių pažeidimų. Be to, reiktų paminėti, jog plastikinės žibintų dalys, kaip priekinis žibinto “stikliukas”, gali su laiku nukentėti dėl saulės spinduliuojamu ultravioletinių (UV) spindulių arba nuo dar didesnio kiekio UV spindulių, kuriuos skleidžia pigios neoriginalios "Xenon" lemputės, neturinčios spinduliuotę gesinančių priemaišų kolbos stikle. Todėl laikas nuo laiko kai kurie vairuotojai būna priversti keistis tokius žibintų komponentus arba juos valyti, poliruoti ir kitaip restauruoti, norėdami turėti kaip įmanoma efektyviau dirbančius automobilio žibintus.
www.xenonai.lt informacija