Ne kiekvienas musulmonas – teroristas
Poros sugalvotas ir įgyvendinamas projektas vadinasi „The M.A.D. project“. Jo vertimas dvejopas – „Išprotėjęs projektas“ arba „Making A Difference“ – „Pokyčio darymas“. Pradėję nuo Indonezijos, jie lankėsi Malaizijoje, Palestinoje, Egipte.
Vykti į šias šalis porą paskatino Europoje auganti islamofobija, nukreipta prieš musulmonus, kurie suvokiami labai vienpusiškai – kaip „blogiukai“. Keliauti kurstė noras šį požiūrį keisti. Minėtas šalis savanoriai pasirinko ne vien todėl, kad dauguma jų gyventojų – musulmonai. Įtakos turėjo ir kitos priežastys. Pavyzdžiui, į Egiptą pora vyko todėl, kad pernai ten įvyko revoliucija. Svetur keliautojai koncentruotai rinko informaciją apie tenykščius menininkus-musulmonus.
Dabar viešėdami Europos valstybėse Eugenija ir Kamalis pasakoja apie musulmoniškose šalyse sutiktus kūrėjus. „Tikimės, kad jų istorijos sudomins ir padės pakeisti išankstinį nusistatymą šios religijos žmonių atžvilgiu. Tikrai nesiekiame įrodyti, kad nėra terorizmo ar radikalių grupių, bet juk egzistuoja ir kiti. Ne kiekvienas musulmonas – teroristas“, – sako Eugenija.
Projektui skyrė savo santaupas
Vokietijoje, Belgijoje, Danijoje, Lietuvoje paskaitas nuo kovo skaitę lektoriai šį savaitgalį tai darys Paryžiuje, o kitą savaitę – Lenkijoje. Tuo jų minituras po Europą baigsis. „Operatyviai? Tenka suktis, nes visa tai darome iš savo santaupų. Išprotėjome? Gal todėl toks yra vienas iš mūsų projekto pavadinimų“, – kvatoja Eugenija.
Taupydami šiam projektui ji ir Kamalis dvejus metus dirbo vienoje nevyriausybinėje organizacijoje Danijoje. Prieš tai į Afriką kaip savanorė išvykusi Eugenija Danijoje jau pati ruošė savanorius. Viename iš projektų jai talkino Danijoje tuo metu studijavęs Kamalis. Porą likimas suvedė prieš trejus metus.
„Danijoje atlyginimai neblogi, susitaupėme“, – paprastai pasakoja Eugenija. Ji nenorėjo ieškoti projektui papildomo finansavimo, nes gautos lėšos būtų įpareigojusios. Jauni žmonės siekė būti laisvi savo pasirinkime, kur keliauti, ką daryti. Kelionių metu jie žvalgėsi partnerių, nes ateityje žada ieškoti paramos ir projektą tęsti.
„Iki šiol Europos šalis, kuriose lankėmės, rinkomės pagal asmeninius kontaktus, pažintis. Šį ratą reikėtų plėsti“, – planuoja lektorė.
Labiau prancūzas nei afrikietis
Eugenija ir Kamalis neslėpė, kad tarpkultūriniai, religijų skirtumai ir dėl jų santykių pradžioje kylantys sunkumai buvo nesvetimi ir jiems.
Nors Kamalis – musulmonas, Eugenija juokiasi, kad iki šiol ryškesni yra ne lietuvės ir afrikiečio, bet lietuvės ir prancūzo skirtumai. Iš salų valstybės Indijos vandenyje kilęs Kamalis, nuo mažens gyveno Prancūzijoje. Todėl labai prancūziško gyvenimo būdo. Šiaulietė prasitaria ne kartą draugą raminusi kokioje nors kavinėje, kur tenka atsisėsti prie nešvariai nuvalyto stalo ar užsakyto patiekalo laukti ilgiau nei tikėtasi. „Kamalis – labai preciziškas, tai būdinga prancūzams. Nesulaukdamas ko nori, jis gali tiesiog atsistoti ir išeiti“, – pavyzdį pateikia Eugenija.
„Be to, kaip visi prancūzai, mėgstu skųstis gyvenimu“, – šypsodamasis apie dar vieną savo silpnybę prasitaria Kamalis. „O taip“, – kvatoja Eugenija, mėgindama draugiškai pamėgdžioti tokiems pokalbiams būdingą jo dejavimo toną.
Svarbu būti geru žmogumi
Eugenija draugystės su Kamaliu pradžioje sąmoningai vengė kalbų apie jo religiją. Ji augo nereligingoje šeimoje, Kamalis – atvirkščiai, visiškai kitokioje aplinkoje, mat 99 procentai Komorų gyventojų – musulmonai.
Atviresnėms jųdviejų kalboms prireikė laiko. „Man smegenys taip pat buvo praplautos, kad musulmonų reikia bijoti. Tik su jais susipažinusi, bendraudama supratau, kad jie – tokie pat žmonės kaip mes. Taip, jie – konservatyvesni, yra nemažai kitų kultūrinių skirtumų, bet tik tiek“, – sako šiaulietė.
Kamalio manymu, musulmonus išskiria detalės: dauguma musulmonų, kuriuos jis pažįsta, kaip ir jis pats, nevartoja alkoholio, nerūko, dienomis, ramadano metu, nevalgo. „Tačiau mūsų porai būti drauge šie dalykai – ne kliūtis. Tikrai nesijaučiu blogai dėl to, kad Eugenija kartais išgeria taurę vyno, o jai, manau, nesunku leisti man ramiai pasimelsti, kai man to reikia, ar ramadano metu man paruošti maistą vakare. Svarbiausia santykiuose – pagarba vienas kitam, noras būti geru žmogumi...“, – neabejoja Kamalis.
Projektas porą dar labiau suartino. „Suvokiau, kad vertybių skirtumo tarp islamo, judaizmo ar krikščionybės, budizmo, induizmo nėra. Nežudyk, nemeluok, nevok – visur tos pačios mintys, skiriasi tik tai, kaip žmonės jas interpretuoja. O fundamentalistų yra ne tik tarp musulmonų, bet ir tarp krikščionių, žydų, net budistų“, – neabejoja Eugenija.
Kamalio žodžiais, dauguma Prancūzijoje gyvenančių ar ten gimusių musulmonų iš esmės nesijaučia išskirtiniai, kitokie. „Tas išskirtinumas dažniausiai būna dirbtinai, specialiai kuriamas politikų, įvairių institucijų. Pavyzdžiui, Prancūzijoje įvestas draudimas darbe musulmonėms nešioti galvos apdangalus. Juk pačioms moterims tie apdangalai netrukdė, jos blogai dėl jų nesijautė“, – pavyzdį pateikia Kamalis.
Stereotipai ir tikrovė
Kokius stereotipus apie musulmonus dažniausia tenka griauti? Abu pirmiausiai pabrėžia musulmonių padėtį ir paplitusią nuomonę apie jų priespaudą.
„Manoma, kad galvos apdangalą dėvinti moteris gyvena priespaudoje. Aš taip galvojantiems pirmiausia siūlau prisiminti sovietmetį, kai dažna moteris rišdavosi skarelę, pridengdama plaukus. Ar tai varžė jos asmeninę laisvę? – klausia Eugenija. – Teko bendrauti su musulmonėmis Indonezijoje, Malaizijoje. Jos mums atvirai sakė, kad pasirinkimas nešioti ar nenešioti galvos apdangalo – labai asmeniškas. 30 metų jo nenešiojusi musulmonė gali pajusti dvasinį pakilimą ir pradėti jį nešioti“.
Eugenija paneigė nuomonę, kad tarp musulmonių negali būti feminisčių, nes tam neva prieštarauja jų religija. Šiuo metu šis judėjimas – labai stiprus.
Kamaliui apmaudu tai, kad dažniausiai musulmonių galvos apdangalus su jų priespauda siejantys žmonės net nebūna bendravę su jomis. „Šiuo pagrindu atsiranda ir kiti musulmonus dehumanizuojantys stereotipai: neva musulmonai niekada nesijuokia, net neturi humoro jausmo, negali linksmintis, nes gyvena pagal griežtas taisykles, jie nėra kūrybingi. Bet juk musulmonai tokie pat žmonės: tarp jų yra gerų ir blogų, linksmuolių ir paniurėlių. Savo projektu įrodėme, kad gausu ir įdomių, kūrybingų menininkų“, – vardina Kamalis.
Islamofobija auga
Jaunieji lektoriai apgailestauja, kad neatsižvelgiant į jų kuklias pastangas, islamofobijos mastelis Europoje auga. Naujausi ES institucijų duomenys rodo, kad labiausiai musulmonų nemėgsta lenkai, kurių šalyje musulmonų labai mažai. Antrąją vietą užima Nyderlandai, kur gyvena daug musulmonų. Kuo tai galima paaiškinti?
„Ekonominės krizės įtaka, – neabejoja Eugenija, – ji skatina nacionalizmą, žadina radikalias žmonių pažiūras, ragina vienytis kovoje prieš mažumas. Daugelis Europos politikų naudojasi augančia islamofobija, norėdami atkreipti į save dėmesį. Jau seniai žinoma, kad žmones suburti kovai prieš bendrą priešą lengviau nei kitu tikslu. Prisiminkime Sovietų Sąjungą. Toks „atpirkimo ožys“ ES tapo musulmonai.“
Kamalis, prisimindamas žydų pavyzdį Antrojo pasaulinio karo metais, baiminasi, kad auganti musulmonų dehumanizacija gali privesti prie jų masinio naikinimo: „Šis procesas jau prasidėjo. Vos keliems žmonėms suvirpa širdys, stebint per žinias rodomus Irako bombardavimus. Daugumai yra įkalta į galva, kad ten gyvena blogiečiai – tokius žmones lengva žudyti.“
Eugenija ir Kamalis tikisi, kad jų projektas skatins žmones, išgirdus žodį „musulmonas“, prieš akis išvysti ne Osama bin Ladeno, o kuriančio musulmono veidą.
Marina VISOCKIENĖ