Šiaurės Afrikoje kilusi neramumų banga atsirito iki kiekvieno iš mūsų. Degalų, maisto kainos kyla į viršų, todėl neišvengiamai pabrangs ir važiavimas miesto bei tarpmiestiniais autobusais.
Pasibaigė rinkimai, prie penkių litų ribos bauginamai artėjančios degalų kainos vežėjus privers kreiptis į savivaldybių tarybas, kad šios brangintų važiavimą viešuoju miesto transportu.
Apklausus didžiųjų šalies miestų autobusų parkų vadovus aiškėja, kad bilietus brangins ne nueinančioji, o naujoji valdžia.
Vežėjai neturi kur spaustis
UAB “Kauno autobusai" generalinis direktorius Mindaugas Grigelis tvirtina, kad vežėjai nebeturi kur spaustis. Nuostoliai dėl pabrangusių degalų didžiuliai, todėl pasirinkimas nedidelis: arba keleivių vežimą daugiau subsidijuos Kauno savivaldybė, arba reikės didinti bilietų kainas. Ką daryti, turės spręsti ne nueinančioji, o naujoji Kauno valdžia.
Vežėjams apmaudu, kad kiek kartų prašė centrinės valdžios pagalbos dėl per didelių degalų kainų, tiek kartų girdėjo tik pažadus. Monopolininkė “Orlen Lietuva" ir toliau diktuoja sąlygas. Dabar patogu pasinaudoti neramumais Šiaurės Afrikoje.
“Jeigu Seimas ir Vyriausybė nenori skriausti ir taip vos prasimaitinančių žmonių, tegu sumažina pridėtinės vertės mokestį (PVM) degalams. Kiek kartų per “Linavą„ prašėme sumažinti PVM, tiek kartų iš Vyriausybės gavome atsakymą, kad šis mokestis niekam nemažinamas. Dabar akivaizdu, kad išimtis padaryta viešbučiams, nors vietiniai žmonės viešuoju transportu naudojasi kiekvieną dieną, o viešbučius užsisako tik retkarčiais“, - apgailestauja M.Grigelis.
Vežėjams gera žinia būtų dyzelinio kuro akcizo dalies grąžinimas. Galimi ir kiti variantai, bet jų nėra, centrinė valdžia nei vežėjams, nei žmonėms pagalbos rankos neištiesia.
Priešingai, Valstybinė mokesčių inspekcija jau suplanavusi apmokestinti ir už keleivių pervežimą savivaldybės skiriamas subsidijas, o tai reikš tik paslaugos branginimą. Kauno savivaldybė vežėjams ir taip skolinga 15 mln. litų, tvirtina “Kauno autobusų" vadovas.
Jis neatmeta galimybės, kad važiavimas viešuoju transportu Kaune brangs, tačiau atsisako prognozuoti kiek. Dabar vienkartinis bilietas Kaune kainuoja 1,80 lito, o perkant iš vairuotojo - 2 litus.
Vežėjai ramina, kad staigių judesių nedarys. Keleivių Kaune nėra labai ryškiai sumažėję. Kiek kauniečių gretas praretino emigracija, tiek neteko ir vežėjai.
Vilnius lauks 3-4 mėnesius
Blogą darbą, viešojo transporto paslaugų branginimą, naujai valdžiai žadama palikti ir Vilniuje.
“Laikomės iš paskutiniųjų, iš tų pačių resursų„, - teigia UAB “Vilniaus autobusai“ vadovas Gintaras Nakutis. Jis neslepia, kad kai ėmė kilti degalų kainos, bendrovės administracija puoselėjo viltį, jog tas šuolis bus trumpalaikis. Tradiciškai kasmet pavasarį degalai atpigdavo. Šiemet neramumai Šiaurės Afrikoje kainas įšaldė.
“Lauksime dar 3-4 mėnesius, nes dėl trumpalaikio kuro brangimo būtų neatsakinga branginti važiavimą viešuoju Vilniaus transportu", - teigia G.Nakutis.
2 litus kainuojančius bilietus Vilniuje branginti iki 3 litų būtų per daug. Optimalus branginimas pagal dabartines degalų kainas esą būtų iki 2,30-2,40 lito.
Šiauliečiai skaičiuoja nuostolius
Šiauliuose keleivius vežiojanti bendrovė “Busturas" praėjusius metus baigė nuostolingai. Nuostoliai dar tikslinami, tačiau jau dabar akivaizdu, kad bus ne mažesni kaip 100-200 tūkstančių litų.
Bendrovės vadovas Vilius Laužikas teigia, kad skaudžiausią smūgį sudavė iki 21 proc. padidintas PVM.
Šiauliečiai už viešojo transporto paslaugas moka mažiausiai. Saulės mieste bilietėlis kainuoja tik 1,40, o perkant iš vairuotojo - 1,60 lito.
Maždaug 10 proc. keleivių perveža privatūs vežėjai mažaisiais autobusiukais. Jie konkuruoja su “Busturu" pusėje maršrutų. Privatininkų paslaugos brangesnės - reikia mokėti 1,80 lito.
“Busturo„ vadovas neslepia, kad ir be privatininkų įstengtų pervežti šiauliečius, tačiau pagalių jiems į ratus kaišioti nesirengia. “Tuoj pat būtum apkaltintas smulkiojo verslo žlugdymu ir atsidurtum teisme“, - neabejoja V.Laužikas.
Panevėžys sužlugdė smulkiuosius
Panevėžio autobusų parko vadovas Rimantas Petukauskas social-demokratų sąraše yra išrinktas į naująją Panevėžio miesto tarybą. Ar liks vadovauti parkui, ar taps politiku, R.Petukauskas neatskleidžia.
Panevėžio autobusų parkas jau keli mėnesiai dirba pelningai, nes iš kelio pašalinti konkurentai - privatūs vežėjai. Nelikus mikroautobusų, keleivių padaugėjo 10-15 proc.
R.Petukauskas tvirtina, esą Panevėžio savivaldybė pirmoji iš didžiųjų šalies miestų sužlugdė ne smulkųjį verslą, o stambaus masto aferą, nes privatūs vežėjai esą vengė mokėti mokesčius, o dirbdami tuose pačiuose maršrutuose keleivius susirinkdavo, važiuodami prieš didžiuosius autobusus.
Atsisakę dalyvauti savivaldybės rengiamuose ir privatininkus neva diskriminuojančiuose konkursuose, privatūs vežėjai savo teises tikėjosi apginti teismuose, tačiau jų lūkesčiai grįžti į rinką nepasiteisino.
Panevėžio autobusų parkas, iš verslo išstūmęs smulkiuosius, į gatves išleido 6-8 autobusus ir sumažino nuostolius.
Politiko kostiumą besimatuojantis R.Petukauskas ramina, esą panevėžiečiai kaip važiavo miesto transportu už pusantro lito, taip ir važiuos. Jokie prašymai branginti važiavimą nerengiami.
Klaipėdą išgelbėtų keleivių gausa
Šalta žiema šiek tiek gelbėjo Klaipėdos autobusų parką, nes jau nuo gruodžio pradėjo daugėti keleivių, važiuojančių tolimojo susisiekimo maršrutais. Tačiau jau dveji metai parkas dirba nuostolingai. Bendrovės vadovė Jelizaveta Daugininkienė teigia, kad jeigu kuro kainos augs šitokiais tempais, o keleivių nepadaugės, bilietai pabrangs.
Keleivių, važiuojančių tolimojo susisiekimo autobusais, 2009 metais sumažėjo trečdaliu, o PVM padidėjo keturis kartus. Keleivių mažėjo ir visus praėjusius metus. Tik šią žiemą žmonės pradėjo važiuoti daugiau.
„Jeigu keleivių bus daug, bilietų kainų nekelsime", - žada J.Daugininkienė.
Genė SILICKIENĖ