Vežėjai, užsiėmę atsigaunančio gabenimų verslo reikalais, regis, pamiršo, kad nuo 2014 m. rugsėjo 10 d. jų darbuotojų vairavimo pažymėjimuose turės atsirasti EU 95 kodas. Tai numato Europos Parlamento ir Europos Tarybos direktyva EB 59. Nors mokymo įstaigos, turinčios teisę rengti vairuotojų kvalifikacijos kėlimo kursus, sako, kad norinčių mokytis padaugėjo, vis dėl to susidaro įspūdis, kad transporto srities specialistų dar negąsdina įspūdingi skaičiai – parengti apie 60 tūkst. vairuotojų prireiks daugiau kaip 2 mln. mokymo valandų.
2003 m. Europos Sąjunga (ES) nusprendė, kad vairuotojams periodiškai reiks kelti savo kvalifikaciją. Dar ir dabar, praėjus 8 m., Lietuvoje atsiranda tokių, kurie mano, kad privalomas vairuotojų kvalifikacijos kėlimas – Lietuvos valdininkų sumanymas.
Keiksnojančių Lietuvos įsipareigojimą iki 2014 m. rugsėjo 10 d. mokyti vairuotojus (tie, kurie važinėja ES teritorijoje, turi išklausyti 35 val. mokymo kursą; jų vairuotojo pažymėjimuose bus įrašytas EU 95 kodas) randasi vis mažiau – mat vieni jau baigė tokius kursus, kiti – atyviai mokosi, treti – rengiasi tai daryti. Visiems galioja bendra taisyklė: jei to nepadarys, po minėtos datos negalės vežti krovinių ir keleivių ES teritorijoje.
Panašu, kad vairuotojai šiame procese yra gerokai aktyvesni nei darbdaviai – juk darbdavys nėra tikras, kad sumokėjęs kelis šimtus litų už vieną vairuotoją, jo nepraras, t.y. kad darbuotojas neišeis dirbti į kitą įmonę. Be to, kadangi tokius mokymus reikia lankyti kas penkeri metai, jei vairuotojas juos baigs 2011 m., tai įsigaliojus ES direktyvai, gautas EU 95 kodas galios tik 1 m.
Vairuotojai irgi turi savo logiką: jei darbdavys jų neragina, dauguma galvoja, kad įmonės savininkas tikisi, jog už kursus vairuotojas mokės pats. Kad ir ką galvotų, yra tik dvi alternatyvos – laukti arba veikti.
Jei bus pasirinkta pirmoji, neatmetama galimybė, kad dalis vežėjų 2014 m. bus eliminuota iš tarptautinės gabenimų rinkos, mat vairavimo mokyklų pajėgumai neleis suvaldyti milžiniškų vairuotojų srautų – skaičiuojama, kad kiekvienai mokymo įstaigai per dieną teks daugiau kaip 60 vairuotojų. Jei labiau patikėsime antrąja alternatyva – jei ne šiemet, tai bent kitų metų pradžioje, pradėsime mokytis ir apsaugosime vairavimo mokyklas nuo nesuvaldomų spūsčių paskutiniais 2013 m. mėnesiais.
Paanalizuokime, kokios nuotaikos Lietuvos vairavimo mokyklų ir darbdavių padangėje.
Kiek kainuoja?
Praėjusių metų rugsėjį daugumoje vairavimo mokyklų vairuotojai savo kvalifikaciją galėjo kelti už kelių šimtų litų sumą – kainos svyravo nuo 250 iki 700 Lt už 35 val. mokymosi kursą.
Praėjus pusmečiui, situacija rinkoje kainos atžvilgiu nėra stipriai pakitusi, labiau pasikeitė vairuotojų srautai: anksčiau per mėnesį vairavimo mokyklos įprastai parengdavo iki 10 žmonių, dabar – apie 20–30. Vis dėlto tendencijos nėra tokios, kokių tikimasi, kad vėliau nesusidarytų nekontroliuoja situacija.
Valentinas Masilionis, „Panevėžio Darbo rinkos mokymo centro“ vadovas, patvirtina, kad vairuotojų aktyvumas gerokai didesnis nei pernai: „Nors žmonės domisi aktyviau, per mėnesį nesudarome daugiau kaip vienos grupės. Parengiame maždaug 10–20 vairuotojų“.
Specialistas, paklaustas kiek vairuotojai moka už 35 mokymo kursą, sako, kad suma nėra didesnė nei 500 Lt: „Mūsų paslaugos patvirtintos įstaigos įsakymu, tad labai jų keisti negalime. Jei kursų kainą mažintume, reiktų kažkur taupyti, gal mokytojui tektų mažiau mokėti. Akivaizdu, kad mažėjant kainai, blogėja ir paslaugos kokybė, todėl tokios galimybės nesvarstome. Pas mus kainos yra tikrai normalios. Jei jas lygintume su viešųjų pirkimų ir darbų saugos seminarų kainomis, pamatytume, kad jos yra tikrai geros“.
Didėjimo tendenciją pastebi ir Jolita Paulauskienė, „Šiaulių darbo rinkos mokymo centro“ komercijos vadovė: „Per mėnesį parengiame 30–40 vairuotojų – ir tų, kurie kelia kvalifikaciją, ir tų, kurie ją įgyja pirmą kartą“. Vairuotojai, kurie vilkiko vairuotojo kategoriją įgyja tik dabar, iš karto gauna EU 95 kodą.
„Sunku pasakyti, ar kursų kaina keisis: priklausys nuo situacijos rinkoje. Kol kas konkrečių sprendimų neturime“, - dėsto J. Paulauskienė.
Aušra Bruknienė, vairavimo mokylos „Draiveris“ mokymo skyriaus vadovė, įsitikinusi, kad darbdaviai kur kas rimčiau susirūpino darbuotojų kvalifikacijos kėlimu: „Rimti darbdaviai pradėjo reikalauti EU 95 kodo vairuotojo pažymėjime. Per mėnesį parengiame apie 15 žmonių. Jei grupės didelės, kaina mažės“.
Nors dauguma mokymo įstaigų neskuba mažinti kainų, vis dėlto yra ir tokių, kurie vairuotojams suteikia galimybę kvalifikaciją pakelti pigiau nei pernai. „Žmonių daugėja, todėl kainos mažesnės nei 2010 m. Jei sudaroma didelė grupė, vairuotojui tenka mokėti apie 400 Lt“, - sako „Kauno Naujamiesčio darbo rinkos mokymo centro“ atstovas Juozas Lapinskas.
Geriau, jei turėtų
Lietuvos vežėjų asociacija „Linava“ jau prieš keletą metų pradėjo aktyviai kalbėti apie tai, kad vairuotojai turi paskubėti mokytis, antraip nepavyks išvengti liūdnų pasekmių. „Kol kas nei transporto įmonių vadovai, nei vairuotojai neskuba. Jie turi savų priežasčių. Jeigu jų vairuotojai pradės mokytis dabar, tai 2015 m. vėl turės investuoti pinigų į kvalifikacijos kėlimą, nes ją kelti būtina kas 5 m. Manome, kad ir vairuotojai, ir įmonių savininkai neišvengiamai temps laiką ir kvalifikacijos kėlimo kursus atidės iki 2013 m. pabaigos, o gal netgi 2014 m. pradžiai. Tuomet mokymo įstaigos neturės galimybių mokyti tiek daug vairuotojų. Baiminamės, kad bus rimtų problemų“, - prognozuoja „Linavos“ generalinis sekretorius Algirdas Baranauskas.
UAB „Tranita“ direktorius Aleksėjus Ustinovičius sako, kad būtų kur kas geriau, jei vairuotojas EU 95 kodą įgytų jau dabar. „Kai kuriems vairuotojams už kursus, be abejonės, apmokėtume. Kitiems – galbūt dalinai. Priklausys nuo stažo įmonėje ir darbo rezultatų“, - dėsto A. Ustinovičius.
Tokios pačios strategijos šiuo klausimu laikosi ir UAB „Polita“ vadovas Renatas Vainius: „Tiems, kurie pas mus dirba jau dvejus metus, kursus apmokėsime. Tai bus kaip lojalumo įmonei didinimo priemonė“.
Kai kurių transporto įmonių savininkai tvirtai įsitikinę, kad įgyti EU 95 kodą dar per anksti: „Kol kas tikrai negalvojame siųsti vairuotojų į šiuos kursus. Nesidomėjau, kiek tai kainuoja. Manau, kad galėsime kursus apmokėti ir mes, atsižvelgdami į tam tikrus darbe svarbius aspektus. Reikės pasvarstyti“, - kalba individualios įmonės savininkas Artūras Telmentas.
Komercinės firmos „Ekosig“ vadovas Sigitas Česnavičius irgi nelinkęs skubėti: „Luktelsime. Dar anksti. Kursus vairuotojams dažniausiai apmokame, juk jiems ir taip nėra lengva“.
Nežinomybės debesis
Vairuotojų mokymas vis dar interesų kryžkelėje. Kol kas nėra aišku, kaip bus toliau: ar Lietuvoje bus steigiami praktinio vairavimo mokymo centrai (PVMC), ar ne. ES direktyvos numato, kad vairuotojų kvalifikacija turi būti tobulinama PVMC. Tokie centrai veikia visose ES narėse senbuvėse. Tokį centrą turi ir Lietuvos kaimynė Latvija.
Lietuvoje planuota steigti 4 praktinio vairavimo mokymo centrus. Buvo paskelbtas konkursas, kuriame dalyvavo du dalyviai, tačiau laimėtojas nepaskelbtas, nes pripažinta, kad nei viena iš dalyvavusių įmonių nėra pasirengusi tinkamai mokyti vairuotojų dėl patirties trūkumo. Viena iš dalyvavusių įmonių – „Saugaus eismo mokymo centras“ – tokį komisijos sprendimą apskundė teismui. Kol kas teismo sprendimo nėra.
Susisiekimo ministerijos Saugaus eismo departamento direktoriaus pavaduotojas Vidmantas Pumputis primena, kad PVMC – juridinis asmuo, kuriam Vyriausybės arba jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka suteikta teisė organizuoti ir rengti papildomą motorinių transporto priemonių vairuotojų mokymą.
„Kol kas nėra iki galo aišku, kas bus tas PVMC – ar jis turės būtinai teikti ir pradinį, ir pakartotinį mokymą“, - apibendrina A. Baranauskas.
Kol yra neatsakytų klausimų, vairuotojų ir įmonių savininkų pasirinkta strategija kol kas atidėti kvalifikacijos kėlimo kursus atrodo gana logiška. Kada paaiškės PVMC likimas, kol kas neskelbiama.
Vytautas Kleinauskas, Žydrė Dargužytė