Kaip pabrėžiama iniciatyvos rengėjų teikiamame projekte, fondo tikslas – stabiliai ir kryptingai finansuoti valstybinės reikšmės kelių rekonstrukciją, kapitalinį remontą, aplinkkelių statybą bei infrastruktūros pritaikymą gynybos reikmėms.
„Dabartinis modelis neleidžia efektyviai spręsti infrastruktūros degradacijos problemos – šiandien apie 40 proc. valstybinės reikšmės kelių yra blogos būklės, 117 tiltų reikalauja kapitalinio remonto. Kiekvieną dieną ši situacija tik blogėja“, – anksčiau yra sakęs susisiekimo ministras E. Sabutis.
Pasak ministro, prastas finansavimas kelia grėsmę ne tik eismo saugumui, bet ir šalies gynybos pajėgumams, regionų pasiekiamumui bei Lietuvos konkurencingumui. Todėl siekiama sukurti specializuotą finansinį mechanizmą, kuris užtikrintų sisteminį kelių infrastruktūros atnaujinimą.
Preliminariai skaičiuojama, kad fondo metinės pajamos galėtų siekti apie 400 mln. eurų. Jas sudarytų ne tik valstybės biudžeto lėšos, bet ir kelių naudotojo mokesčiai, transporto priemonių registracijos mokesčiai, baudos už KET pažeidimus, pajamos iš nesumokėtų kelių mokesčių, ES ir kita tarptautinė parama, taip pat paskolintos ir investuotos laikinos lėšos.
Fondo lėšos būtų skirtos strateginiams projektams valstybinės reikšmės keliuose, o kasdienė priežiūra ir savivaldybių kelių infrastruktūra toliau būtų finansuojama per Kelių plėtros ir priežiūros programą.
Pagal projektą, fondo sąmatą kasmet kartu su valstybės biudžetu tvirtins Seimas, o lėšų paskirstymą pagal tikslus ir prioritetus – susisiekimo ministras. Fondo valdytoja bus paskirta akcinė bendrovė „Via Lietuva“.
Nustatyta, kad fondas veiks tol, kol bus pasiektas tikslas – 80 proc. visų valstybinės reikšmės kelių turėtų atitikti jų kategorijai keliamus kokybės reikalavimus.
Po svarstymo už projektą balsavo 94 Seimo nariai, prieš – 2, susilaikė 16. Galutinį sprendimą dėl fondo steigimo Seimas priims per kitą balsavimą.