SEB banko atstovė žiniasklaidai Ieva Dauguvietytė-Daskevičienė komentavo, kad banke laikomasi principo „Pažink savo klientą“.
„Remiantis įstatymais, bankas yra įpareigotas periodiškai surinkti informaciją apie dalykinių santykių su klientu pobūdį, tikslą ir lėšų kilmę. Įprastai neaktyvūs klientai neatnaujina kliento anketos ir tokiu atveju, daug kartų informavę klientą iš anksto, sąskaitą uždarome.
Klientams, kurie naudojasi tik banko sąskaita, yra taikomas minimalus pagrindinių banko paslaugų mokestis (1 Eur/mėn.) Šio mokesčio nurašymas yra stabdomas, jei tris mėnesius iš eilės kliento sąskaitoje nėra įplaukų“, – komentavo banko atstovė.
Tuo metu „Swedbank“ atstovė ryšiams su visuomene Daiva Taučkėlaitė komentavo, kad jeigu sąskaita ir kitomis banko paslaugomis klientas nesinaudoja ilgiau kaip vienus metus, ji gali būti uždaryta banko iniciatyva prieš tai informavus klientą.
Ji atkreipė dėmesį, kad sąskaitos aptarnavimo mokesčiai, jeigu joje nėra pinigų, nesikaupia kaip skola.
Kol sąskaita neuždaryta, klientams kaupiasi skolos
„Luminor“ banko kasdienės bankininkystės vadovė Aušrinė Mincienė irgi sakė, kad neaktyvia banko sąskaita laikoma tokia sąskaita, kurioje per daugiau nei 12 mėnesių nebuvo įvykdyta nė viena mokėjimo operacija (įskaitant inicijuotus bei gaunamus mokėjimus).
Matydami, kad klientas daugiau nei metus nesinaudoja banko sąskaita ir joje nėra lėšų, bendradarbiaudami su klientu siekiame, kad jis nepatirtų papildomų su šios sąskaitos administravimu susijusių išlaidų, inicijuojame neaktyvios kliento sąskaitos uždarymą“, – komentavo banko atstovė.
A. Mincienė pastebėjo, kad kol sąskaita nėra uždaryta, gyventojams kaupiami kasdienių paslaugų mokesčiai.
„Jeigu sąskaitoje lėšų dar yra, mokesčiai nuskaičiuojami automatiškai, jeigu nebėra – kaupiama skola. Klientui, užpildžiusiam prašymą uždaryti sąskaitą arba bankui inicijavus dalykinių santykių nutraukimą, susikaupusi skola yra anuliuojama“, – sakė banko atstovė.
Tariasi su klientais
Šiaulių banko komunikacijos vadovas Saulius Jarmalis taip pat pastebėjo, kad banke pasitaiko klientų kurie ilgą laiką nesinaudoja sąskaita dėl vienokių ar kitokių priežasčių ir dalis sąskaitų dėl neaktyvumo gali būti uždaromos.
„Sprendimai dažnu atveju priimami individualiai. Įprastai, jeigu klientas aktyviai sąskaita nesinaudoja vienus metus, kreipiamės į jį siekdami sužinoti priežastis arba paragindami sąskaitą uždaryti.
Vadovaujantis rinką prižiūrinčio Lietuvos banko reikalavimais, jeigu klientas sąskaita nesinaudoja metus, toliau mokesčiai už tos sąskaitos tvarkymą nebegali būti renkami. Dėl to skola gali susikaupti, tačiau ji įprastai nėra didelė. Apie skolą klientui visuomet pranešama jo nurodytais kontaktais“, – pastebėjo banko atstovas.
Anot jo, ar uždaryti kliento sąskaitą ir nutraukti dalykinius santykius, kiekvieną kartą sprendžiama individualiai.
„Pavyzdžiui, jeigu žmogus nuolat atnaujina savo asmeninius ir kontaktinius duomenis ir laiku užpildo kliento pažinimo anketą, vertiname, kad jis išreiškia norą naudotis banko paslaugomis“, – tikino S. Jarmalis.
Lietuvos banko reikalavimas
Lietuvos bankas stebėdamas, komercinių bankų praktiką, kuomet dauguma jų taikydavo mėnesinius įkainius ir už neaktyvias sąskaitas žmonėms skaičiuodavo skolas, ėmėsi pokyčių.
2017 metų pabaigoje Lietuvos bankas patvirtino poziciją dėl aktyvių sąskaitų, kuri apibrėžė būdus, kaip bankai turėtų elgtis su neaktyviomis gyventojų sąskaitomis:
- Bankai ir kredito unijos turėtų aktyviai naudotis teise nenaudojamą sąskaitą uždaryti: kai kliento sąskaitoje, kuri nėra pagrindinė mokėjimo sąskaita, ilgiau nei metus nėra vykdomos operacijos ir joje nėra lėšų, kredito įstaigos turėtų nutraukti sutartį ir uždaryti neaktyvią sąskaitą. Prieš uždarydami sąskaitą, bankai ir kredito unijos privalo įspėti klientus.
- Kredito įstaigoms rekomenduojama atsisakyti skolų kaupimo praktikos: kredito įstaigos neturėtų skaičiuoti skolų klientams, kurių sąskaitose nevykdomos jokios mokėjimo operacijos ir nėra lėšų, tokias sąskaitas, aptarus su klientu, siūloma uždaryti.
- Bankai ir kredito unijos turėtų aktyviai aiškintis, ar klientams sąskaita reikalinga: kai kliento sąskaitoje, kuri nėra pagrindinė mokėjimo sąskaita, ilgiau nei metus nėra vykdomos operacijos, tačiau joje yra lėšų, kredito įstaigos turėtų imtis veiksmų, siekdamos išsiaiškinti kliento poreikį turėti tokią sąskaitą. Geroji praktika būtų, kad kredito įstaigos praneštų klientams apie turimą neaktyvią sąskaitą, taikomus administravimo mokesčius ir galimybę ją uždaryti arba perkelti.
Lietuvos bankas skaičiuoja, kad gyventojai ir įmonės mūsų šalies finansų įstaigose turi daugiau kaip 28 mln. sąskaitų.
Patiko straipsnis? Užsiprenumeruokite mūsų naujienlaiškį ir gaukite svarbiausias dienos naujienas bei įdomiausius straipsnius kiekvieną darbo dieną 11 val. Tiesiai į Jūsų el. paštą!