Karolis Birgilas
Alaus rinka Lietuvoje per šių metų sausį – rugpjūtį, palyginti su tuo pačiu laikotarpiu pernai, smuko 8,5 proc., tačiau ryškėja naujos tendencijos – vartotojai renkasi aukštesnės kokybės ir Lietuvos aludarių gaminamą alų.
Remiantis tyrimų agentūros „Nielsen“ duomenimis, alaus rinka traukiasi jau antrus metus iš eilės. Per 2012 metus ji smuko 5,6 proc., o 2013 m. sausį-rugpjūtį – 8,5 procentų. Anot vadovo, tai yra drastiškas kritimas.
Daugiausia, bene ketvirtadaliu, smuko alaus pardavimai PET ir QPET pakuotėse – 23,2proc., stiklo buteliuose pardavimai krito 9,9proc., augo tik alaus prekyba skardinėmis – 23,8 procento. Aludariams tokia tenencija yra gera, nes, anot „Švyturys – Utenos alus“ (ŠUA) vadovo Rolando Viršilo,
Šios tendencijos tapo palankios „Švyturiui-Utenos alui“ – įmonė per 3 ketvirčius šiemet pardavė 138 mln. litrų įvairių gėrimų ir tai yra 6 proc. daugiau nei per tą patį laikotarpį pernai. Bendrovės apyvarta, įskaitant akcizus per šių metų pirmuosius šešis mėnesius išaugo 9 proc. ir sudarė 232,5 mln. litų.
Dėl stipraus alaus ir taros ribojimo per šių metų aštuonis mėnesius ženkliai (20 proc.) sumažėjo stipraus alaus (7 proc.>) vartojimas. Tačiau drauge su ekonomikos augimu didėja paklausa aukštesnės kokybės alui – „premium“ segmentas šiemet užima 23,5 proc. dalį rinkos (pernai – 18,4 proc.). Dalis vartotojų, kurie rinkosi PET ir didesnę tarą po priimtų alkoholio kontrolės įstatymų pakeitimų, anot R. Viršilo, nukeliavo į spirtinių gėrimų rinką.
Tolimesnis apribojimų kėlimas ir toliau augins alaus kainas.
„Dėl žaliavų alus neturėtų brangti. Visgi prangsta aliuminis, o tai paveiks alaus skardinėse kaina. Beje, balandžio 1 d. kils akcizas, taiga alaus kaina lentynoje turėtų augti maždaug 10 centų 0,5 litro talpos alui”, - atskleidė ŠUA vadovas.
Renkasi vietinius aludarius
Didžiausias pokytis rinktoje – mažėja importinio alaus pardavimai, o vartotojai atsigręžia į lietuvišką alų. Atmetus PET pakuotę, butelinio alaus rinka šiemet šalyje išaugo 6,6 proc., iš šio skaičiaus 21 proc. sumažėjo importinio alaus pardavimų apimtys (atmetus PET įtaką), o lietuviško alaus augo 13 procentų. Pasak R. Viršilo, lietuviai pradeda suprasti, kad šalyje gaminamas alus į prekybos vietas yra tiekiamas šviežesnis
Pagrindinis užsienio konkurentas Lietuvoje yra Baltarusija.
Auga „Premium“ segmentas
Kitų gėrimų kategorijų vystymasis – netolygus. Karšta vasara išaugino vandens rinką (pakilo 4,7proc.), tačiau sidro ir giros rinkos patyrė atitinkamą 21,3 proc. bei 7,6 proc. nuosmukį.
„Vandens kategorija ryškiai atsigauna, žmonės renkasi aukštesnės kokybės produktus. Aukščiausios kokybės vandens pardavimai šalyje išaugo 13,7 procento. Nors kol kas jis užima tik 5,2proc. bendroje vandens rinkoje, matyti dėsningas kilimas metai iš metų“, – teigia „Švyturio-Utenos alaus“ rinkodaros direktorė Aušra Vasiljevienė.
Ir sidro kategorijoje pastebimas ryškus „Premium“ produktų paklausos augimas. Nepaisant to, kad pati sidro rinka sumažėjo 21,3proc., stiklinėje taroje parduodamo sidro kiekis išaugo 62,6 procento. 2010 metais aukščiausios kokybės sidras šalyje užėmė tik 0,2 proc. parduodamo viso sidro kiekio, 2013 metais „premium“ sidro pardavimai siekė jau 8,2 procento.
Rinkos dalis didėja
Alaus rinkoje „Švyturys-Utenos“ dalis per metus padidėjo 1,3 proc., ir dabar siekia 42 proc. visos Lietuvos alaus rinkos. „Švyturys-Utenos alus“ padidino užimamas rinkos dalis ir kitose kategorijose: sidro rinkos dalis padidėjo 1,6 proc. ir siekia 33 proc., mineralinio vandens rinkos dalis pakilo 2,3 proc. ir dabar bendrovė užima 14,9procentų. ŠUA rinkos dalis giroje pakilo 2,1proc. – iki 11 procentų.
Kartu kompanija pradėjo tikrinti savo alaus kokybę baruose, teikdama jom rekomendacijas. Anot A. Vasiljevienės, yra tam tikrų barų daromų klaidų, kurios yra tipiškos lietuviškuose baruose.
„Dažniausiai mūsų tikrintojai pastebi netinkamas laikymo sąlygas, čiaupų neužsukimą darbo pabaigoje, pirmo bokalo nupylimas sistemui praplovimui“, - teigia ji.
ŠUA atstovas spaudai Dainius Smailys pastebi, kad galima išskirti tam tikras „dvejetukininkų“ tendencijas.
„Dažniausiai netinkamai patiekiamas alus yra aptinkamas laikinuose sezoniniuose taškuose. Ten nesiekiama ilgai išlaikyti klientą. Visgi mes siekiame ne bausti, bet šviesti. Jei nesilaikoma šios rekomendacijos, mūsų pozicija yra tokia, kad galiausiai mes galime atsisakyti tiekti alų“, - teigia jis.