„Pastebime, kad gyventojų finansinis išprusimas auga. Prisiimami ilgalaikiai įsipareigojimai vertinami atsakingiau, gyventojai labiau pasveria savo finansines galimybes, ir kaip galės tų įsipareigojimų laikytis ateityje. Mūsų apklausos rezultatai rodo, jog sprendimu dėl būsto paskolos šiuo metu visiškai patenkintas yra vienas iš trijų būsto paskolos gavėjų (34 proc.), kai prieš ketverius metus tokių paskolos gavėjų skaičius tesiekė 10 proc.“, – komentuoja „Swedbank“ Privačių klientų tarnybos vadovė Jūratė Gumuliauskienė.
Ką keistų pirmiausia?
Paklausti, ką darytų kitaip, jei galėtų iš naujo priimti sprendimą, apklausos dalyviai dažniausiai paminėjo pradinį įnašą – kas ketvirtas arba 25 proc. nurodė, kad būtų sukaupę didesnę sumą pradiniam įnašui. Kone tiek pat apklaustųjų (23 proc.) norėtų skirti daugiau laiko išnagrinėti bankų pasiūlymams.
Norintys daugiau pasidomėti palūkanomis ir galimais jų svyravimais ateityje bei labiau pasigilinti į mokėjimo grafiką ir įmokų dydžius nurodė, atitinkamai, 19 proc. ir 18 proc. apklaustųjų. Rečiausiai apklaustieji nurodė, jog norėtų skolintis trumpesniam laikotarpiui arba pageidautų keisti paskolos dydį ‒ rinktis mažesnę ar didesnę paskolos sumą.
Savo sprendimu labiau patenkintos pasirodė esančios moterys – 39 proc. jų atsakė, kad nepageidautų nieko keisti. Taip manančių vyrų dalis siekė 27 procentus.
Analizei ‒ iki 4 savaičių
Didesnioji dalis gyventojų (55 proc.) nurodė, jog prieš priimdami sprendimą skolintis jie būsto paskolos sąlygas aiškinosi mėnesį ar trumpiau. Norintys paskolos sąlygas aiškintis ilgiau ir tuo pačiu sprendimą atidėliojantys iki pusmečio ar ilgiau nurodė 18 proc. respondentų.
Įdomus faktas yra tai, jog moterys buvo linkusios skirti daugiau laiko nei vyrai paskolos sąlygų analizei. Moterų buvo dukart daugiau nei vyrų tarp atsakiusiųjų, kad paskolos sąlygas analizavo ilgiau nei pusmetį ir dukart mažiau nei vyrų tarp nurodžiusiųjų, jog tam pakako vienos savaitės.
Aktyviau konsultuojasi
Pasak „Swedbank“ atstovės J. Gumuliauskienės, per pastaruosius metus padaugėjo gyventojų, kurie prieš priimdami sprendimą skolintis konsultuojasi su banko finansų konsultantais.
„Pernai metais gyventojai dažniausiai nurodydavo, kad su banko specialistais nesikonsultavo, nes arba pakako turimų žinių, arba jie patarimo klausė draugų ir artimųjų. Šių metų apklausos rezultatai rodo, kad situacija keičiasi – dauguma tarėsi su banko konsultantais arba reikiamos informacijos savarankiškai ieškojosi internete. Tai rodo, kad į banką žmonės vis dažniau ateina pasikonsultuoti svarbiais finansiniais klausimais, įskaitant ir tokį ilgalaikį įsipareigojimą, kaip būsto paskola“, – teigia „Swedbank“ Privačių klientų tarnybos vadovė.
Prieš priimdami sprendimą, su banko specialistais konsultavosi 53 proc. apklaustųjų. Palyginimui, pernai metais tokių gyventojų dalis tesudarė 19 proc.
Su nekilnojamojo turto vertintojais ir statybų specialistais konsultavosi 10 proc. apklaustųjų, nekilnojamojo turto pardavėjais – 4 procentai. Į specialistus iš viso nesikreipė, nes pakako turimų žinių,15 proc. apklaustųjų (2014 m. 34 proc.).