Tai, kas dabar vyksta Lietuvos parduotuvėse, man panašu į Baltramiejaus naktį. „Heinz“ padažas - 50 % nuolaida. Perki vieną „Adidas“ dezodorantą, kitą gauni nemokamai. „Blend-a-med“ - 30 % pigiau. Ir net alus, gyvenimo būdo prekė, ir tas su nuolaidomis (bet be prizų)! Kai kas teigia, kad atpigus žaliavoms, tokiu būdu išvalomi sandėliai, o tada imamas pardavinėti pigiau pagamintas produktas. Gal ir tiesa, bet ne visais atvejais.
Iš vienos pusės, tai sukelia defliaciją ir manęs, kaip vartotojo, nedžiuginti negali. Iš kitos pusės, tai liudija lietuviškos marketingo mokyklos krizę. Mokyklos, orientuotos į augimą nedelsiant. Orientuotos į greitą net sales ir profit, o ne į ilgėlesnį rezultatą, ateinantį kuriant prekės ženklą. Ne, tikrai nesakau, kad visi tik ir užsiėmė pardavimų skatinimu (akcijomis). Istorija pilna „brendingo“ kampanijų. Bet nemažas skaičius šios mokyklos adeptų tiki, kad reikia tuoj pat karpyti išlaidas, jeigu tik prekės ženklas nepasiekė planuotų pardavimų. Kaitalioti agentūras, jeigu nepasisekė viena kampanija. Non-stop keisti pozicionavimą (arba tokio net neturėjo).
Ir marketingo žmonės, dažniau valdomi finansų direktorių, o ne patys brėžiantys jiems gaires… Žinoma, kompanijos pelnas yra šventas reikalas, bet marketingas tam ir yra, kad finansų skyriams būtų ką skaičiuoti.
Kai kurie negali atsitokėti ir dabar, desperatiškai akcijuodamiesi prekybos centruose. Pelnas krenta, bet dauguma kabinasi į augimą. O kas bus su prekės ženklų verte? Ar vartotojai dar kada nors norės mokėti ankstesnę kainą? Tad mažesni pardavimai, bet didesnis pelnas irgi nėra bloga išeitis.
Kiti dar ir radikaliai pjauna išlaidas reklamai, tikėdamiesi ramiai pratūnoti audrą. Ir atiduodami rinkas drąsesniems konkurentams. Žinoma, kalbėti, kad šiais laikais galima visiškai nemažinti išlaidų rinkodarai, gali tik situacijos nežinantys žmonės. Tačiau rinkoje netrūksta lietuviškų įmonių (visai ne tų, dėl kurių pešasi agentūros norinčios apdovanojimų „ADrenaline“), kurios mažesnėmis sąnaudomis sumaniai atima „share of voice“ iš tarptautinių korporacijų, toms sutrikusiai sustojant.
Bet nebuvo ir visažinių, išmaniusių kaip elgtis užgriuvusioje situacijoje (teoretikai konsultantai nesiskaito). Skaudi, bet naudinga pamoka mūsų marketingo bendruomenei.