Rašyti komentarą...
Nuoroda nukopijuota

Nuo užsirašymo pas gydytoją, galimybių paso atnaujinimo, iki apsipirkimo internetu ir el. banko – daugelis elektroninių paslaugų neįmanomos be jūsų tapatybės nustatymo. Vienas iš populiariausių būdų tai padaryti – programėlė „Smart ID“. Vis dėlto neapsigaukite: ją kuriantis verslas neįspėjęs staiga jus gali visiškai atjungti ir palikti be nieko.

Nuo užsirašymo pas gydytoją, galimybių paso atnaujinimo, iki apsipirkimo internetu ir el. banko – daugelis elektroninių paslaugų neįmanomos be jūsų tapatybės nustatymo. Vienas iš populiariausių būdų tai padaryti – programėlė „Smart ID“. Vis dėlto neapsigaukite: ją kuriantis verslas neįspėjęs staiga jus gali visiškai atjungti ir palikti be nieko.

Į tokią situaciją patekęs portalo tv3.lt skaitytojas įspėja kiekvieną, kuris turi telefoną ir naudojasi „Smart ID“ programėle. Jos kūrėjai tik apgailestauja ir atsiprašo, bet pripažįsta, kad patys klientų apie atjungimą neįspėja.

REKLAMA
REKLAMA

Atsakingos institucijos irgi mažai ką gali padaryti, nes bendrovė, kuri diegia programėlę yra registruota Estijoje ir veikia pagal šios šalies teisės aktus.

Reikia pirkti naują telefoną?

Į redakciją kreipėsi vilnietis Vilius (tikras vardas ir pavardė redakcijai žinoma, – aut. past.), kuris programėle „Smart ID“ naudojasi jau ne vienerius metus. Praėjusią savaitę norėdamas prisijungti prie savo banko jis pastebėjo kad programėlė visiškai neveikia.

„Turiu „iPhone 5“ telefoną, prieš kelias dienas pradėjo neveikti „Smart ID“ ir neįmanoma atnaujinti programėlės, nes telefono operacinė sistema atseit nepalaiko naujos programėlės versijos. Negaliu naudotis nei banko sąskaita, nei jokiomis kitomis paslaugomis.

Kitame telefone taip pat negaliu instaliuoti programėlės, nes jis neveikia pirmame telefone. Kažkoks užburtas ratas. Ką man dabar daryti? Pirkti naują telefoną? Eiti į banką? Ar yra koks nors paprastesnis būdas neperkant naujo telefono ir neinant į banką naudotis „Smart ID“?“ – taip jis pagalbos kreipėsi į programėlę kuriančios „SK ID Solutions“ konsultantus.

REKLAMA
REKLAMA

Tačiau realiai jie niekuo negalėjo padėti – tik apgailestavo dėl tokios situacijos ir atsiprašę pasiūlė mėginti patvirtinti tapatybę kitomis priemonėmis arba vykti į banką.

„Mano tapatybės kortelė yra be lusto, banko sąskaitos generatoriaus neturiu, naudojausi tik „Smart ID“ tapatybės patvirtinimui. Dabar nieko negaliu daryti, netgi nuvykti į banką, nes pasibaigė galimybių paso galiojimas ir negaliu išsiimti naujo.

Jūs turite turėti galimybę aktyvuoti mano paskyrą kitame telefone – juk turite mano duomenis, kurie vieną kartą jau buvo patvirtinti banke! Arba atstatykite ankstesnę programėlės versiją, kad galėčiau pasidaryti paskyrą kitame telefone“, – siūlė vyriškis.

Jo teigimu, labiausiai pikta, kad bendrovė turi jo telefono numerį ir el. pašto adresą, tačiau niekaip neįspėjo, kad nutrauks paslaugos tiekimą.

REKLAMA
REKLAMA

„Norisi visus įspėti, kad štai taip neįspėję gali atnaujinti programėlę ir palikti jus be nieko. Tai gali būti ir penktadienio popietę ar savaitgalį, kai bankai jau nedirba. Kaip tuomet sutvarkyti reikalus, jeigu nutinka kas nors svarbaus?“ – kalbėjo pašnekovas.

Paslaugos tiekimas gali tiesiog nutrūkti

„SK ID Solutions“ Verslo vadovas Lietuvoje Viktoras Kamarevcevas atsiprašė už kliento patirtus nepatogumus.

„Naujai įdiegiama „Smart-ID“ programėlė „iOS“ įrenginiuose veikia su „iOS 11“ arba naujesne operacine sistemomis. Atkreipiame dėmesį, kad šiuo metu naujausia operacinė sistema jau yra „iOS 15“. Įrenginiams nepalaikant naujesnės operacinės sistemos, paslaugos tiekimas gali nutrūkti. Išleidus naujas programos versijas, senesnės nustoja galioti.

Kai programos versija tampa nebepalaikoma, ji nustos veikti. Įspėjimus apie pasenusią programinę įrangą, operacinę sistemą ar aplikacijas nuolat primena pats įrenginys. Tais atvejais, kai įrenginys netenkina minimalių reikalavimų, jame „Smart-ID“ programėlė nebegali būti naudojama“, – aiškino vadovas.

REKLAMA
REKLAMA

Jis tikino, kad visi programėlės vartotojai savo mobiliuosiuose įrenginiuose reguliariai gauna pranešimus atsinaujinti turimas aplikacijas. Tai esą įprasta visų programinės įrangos paslaugų tiekėjų praktika, siekiant užtikrinti maksimalų saugumą ir patogumą.

Paprašytas pateikti įrenginio ekrano nuotrauką ar kitokį įrodymą, kaip klientai įspėjami el. paštu, trumpąja žinute ar kitais būdais, V. Kamarevcevas to nepadarė.

„Pranešimai nebuvo siunčiami SMS ar el. laiškais, priminimai atnaujinti programėles yra rodomi kiekviename įrenginyje, mes negalime komentuoti konkretaus atvejo ir vartotojas turėtų kreiptis tiesiogiai į mūsų pagalbos tarnybą. Klientų informavimo procesus nuolat peržiūrime“, – patikino bendrovės atstovas.

Siūlo atvykti į banką arba kreiptis į operatorių

SEB banko, kurio klientas kreipėsi į redakciją, atstovė žiniasklaidai Ieva Dauguvietytė-Daskevičienė informavo, kad bendrovės „SK ID Solutions“ veiklos komentuoti negali.

REKLAMA
REKLAMA

„Tokiu atveju, jei klientas nebegali naudotis turima programėle „Smart-ID“ dėl programėlės teikėjo nebepalaikomos programinės įrangos versijos, rekomenduojame klientams susisiekti su banku.

Atsižvelgiant į aplinkybes, skubos tvarka registruosime klientą į skyrių, kur galėsime suteikti kitą prisijungimo prie interneto banko priemonę – slaptažodžių generatorių arba išduosime naują „Smart-ID“. Taip pat tokiu atveju klientas gali kreiptis į mobiliojo ryšio tiekėją ir įsigyti mobilųjį parašą“, – kliento situaciją įvertino banko atstovė.

Kredito įstaigų veiklą prižiūrintis Lietuvos bankas skaitytojo situaciją pakomentavo taip:

„Smart ID“ nėra vienintelis būdas naudotis finansinėmis paslaugomis, dėl to siūlytume vartotojui kreiptis į savo banką, išdėstyti padėtį ir paprašyti pagalbos dėl esamos problemos sprendimo arba alternatyvių galimybių jungtis prie el. bankininkystės. Jeigu nepavyktų rasti sutarimo su banku, tada vartotojas gali kreiptis į Lietuvos banką.“

REKLAMA
REKLAMA

Reguliuoja Estijos institucijos

Ryšių reguliavimo tarnybos Skaitmeninių paslaugų departamento direktorius Vaidotas Ramonas informavo, kad kvalifikuotus elektroninio parašo sertifikatus, išduodamus kartu su „Smart ID“ programėle, sudaro Estijoje registruotas patikimumo užtikrinimo paslaugų teikėjas „SK ID Solutions AS“ (SK).

Ši bendrovė įrašyta į Estijos patikimą sąrašą ir prižiūrimas Estijos patikimumo užtikrinimo paslaugų priežiūros įstaigos. 

Anot V. Ramono, vadovaudamasis atitinkamu ES reglamentu, bendrovės elektroninio parašo sertifikatus kartu su „Smart ID“ programėle, naudojama išmaniajame telefone, išduoda ir kitų valstybių narių, tarp jų ir Lietuvos, gyventojams.

„RRT yra atsakinga už Lietuvoje registruotų patikimumo užtikrinimo paslaugų teikėjų ir jų teikiamų patikimumo užtikrinimo paslaugų priežiūrą, tačiau nėra įgaliota vertinti kitoje valstybėje narėje įsisteigusių patikimumo užtikrinimo paslaugų teikėjų ir jų teikiamų patikimumo užtikrinimo paslaugų. 

REKLAMA
REKLAMA

Todėl vertinti, ar tokie veiksmai atitinka teisės aktų reikalavimus, ar nepažeidžia bankų klientų, el. ryšių vartotojų teisių, taip pat vertinti, ar tai būtų laikytina reglamento ir Estijos teisės aktų reikalavimų nesilaikymu, nėra mūsų kompetencija“, – komentavo tarnybos atstovas.

Jis rekomendavo kreiptis į paslaugos tiekėją, o nepavykus išspręsti šio klausimo su juo – į jo priežiūrą vykdančią Estijos patikimumo užtikrinimo paslaugų priežiūros įstaigą.

„Taip pat patarimo galima kreiptis ir į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą, kad ji kartu su kompetentingomis šios srities Estijos Respublikos institucijomis padėtų spręsti problemą“, – siūlė V. Ramonas.

Gairės:

Rašyti komentarą...
J
Joo
2021-11-16 06:45:00
Pranešti apie netinkamą komentarą
Supratau kad nieko nesupratau sebas už nieką neatsako tik mokesčius už aptarnavimą didina?
Atsakyti
-5

O
OHO
2021-11-16 08:43:44
Pranešti apie netinkamą komentarą
kiek daug kontorų rūpinasi, kad klientas liktų prie suskilusios geldos... Jau buvo mintys diegtis tą SMART ID, bet dabar ne, ačiū, kad žmogus paviešino išsidirbinėjimus - spuoguoti gudroooliai nenurodinės, kada ir kokį telefoną man pirkti vien dėl atnaujinimų.
Atsakyti
-5

V
Vartotojas
2021-11-16 07:55:15
Pranešti apie netinkamą komentarą
Š*das tas Smartas! Aš naudojuosi m.parašu ir dar neturėjau jokių problemų.
Atsakyti
-4

SKAITYTI KOMENTARUS (33)
J Joo 2021-11-16 06:45:00
Supratau kad nieko nesupratau sebas už nieką neatsako tik mokesčius už aptarnavimą didina?
Atsakyti
-5
O OHO 2021-11-16 08:43:44
kiek daug kontorų rūpinasi, kad klientas liktų prie suskilusios geldos... Jau buvo mintys diegtis tą SMART ID, bet dabar ne, ačiū, kad žmogus paviešino išsidirbinėjimus - spuoguoti gudroooliai nenurodinės, kada ir kokį telefoną man pirkti vien dėl atnaujinimų.
Atsakyti
-5
V Vartotojas 2021-11-16 07:55:15
Š*das tas Smartas! Aš naudojuosi m.parašu ir dar neturėjau jokių problemų.
Atsakyti
-4
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
×

Pranešti klaidą

SIŲSTI
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
toliau skaitykite
×

Pranešti klaidą

SIŲSTI
Į viršų