Automobilių prekeiviams – VMI kirtis: perspėja, kad tikrins skelbimus, „Facebook“ grupes, skirs baudas

Įsigaliojusi naujoji savininko deklaravimo kodo (SDK) sistema visiems transporto priemonių turėtojams jau taps ne vienintele naujiena. Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI) paskelbė, kad pardavėjų, klastojančių automobilių vertę pirkimopardavimo sutartyje, laukia patikra. Specialistai pasakoja, kaip veiks naujoji sistema ir ko gali tikėtis automobilių savininkai.

VMI fiksuoja ne vieną atvejį, kuomet prekeiviai automobilio pirkimo–pardavimo sutartyje arba „kauferyje“ įrašo fiktyvią transporto priemonės vertę.

Specialistai aiškina, kad taip asmenys, išsisukantys nuo mokesčių mokėjimo, užkrauna papildomų rūpesčių naujam mašinos savininkui, kuris, nepraėjus 3 metams nuo jos įsigijimo, privalėtų sumokėti 15 proc. siekiantį gyventojų pajamų mokestį (GPM), jeigu automobilį nuspręstų parduoti.

Kaip tai atrodo realybėje? Pardavėjui paprašius iš jūsų dalį pinigų sumokėti „ant popieriaus“, o kitą dalį – grynaisiais, tikėtina, kad pirkimo–pardavimo sutartyje bus nurodoma fiktyvi jūsų įsigytos transporto priemonės rinkos vertė, todėl vėliau ją pardavus už tikrą kainą bus taikomas GPM.

Pavyzdžiui, jeigu iš viso už automobilį teko sumokėti 10 tūkst. eurų, o „kauferyje“ nurodyta suma buvo 2 tūkst. eurų, po pusmečio pardavus automobilį normalia kaina, apmokestinamos pajamos siektų 8 tūkst. eurų, vadinasi, tektų sumokėti 1,2 tūkst. eurų GPM. Taigi, nors faktiškai už tą patį automobilį sumokėta ir gauta suma nesiskirtų, dėl fiktyvaus „kauferio“ tektų labiau paploninti piniginę.

„Pasitaiko atvejų kuomet pirkėjas, sudarantis sandorį su pardavėju, sutinka pirkimo–pardavimo sutartyje nurodyti mažesnę automobilio kainą, nei realiai sumokama, ir dėl to galiausiai nukenčia pats.

Šiam pirkėjui, vėliau parduodant tą patį automobilį kitam asmeniui už didesnę kainą, nei ji buvo įrašyta sutartyje pirminio įsigijimo metu, tenka sumokėti 15 proc. GPM nuo neva gauto pelno. Tuo tarpu pardavėjas nuo mokesčių mokėjimo išsisuka“, – paaiškino VMI Kontrolės departamento vyresnysis patarėjas Rolandas Puncevičius.

Negana to, jeigu įsigyta transporto priemonė turės defektų, naujas jos savininkas negalės susigrąžinti sumokėtų pinigų.

„Nustačius automobilio defektą, pirkėjas netenka garantijos susigrąžinti visos faktiškai sumokėtos sumos, nes neturi įrodymų, kad sumokėjo daugiau, nei įrašyta pirkimo-pardavimo sutartyje“, – pridūrė specialistas.

Kaip bus gaudomi „kauferių“ klastotojai?

R. Puncevičius pasakoja, kad nuo gegužės 1 d. įsigaliojusi SDK kodo sistema leidžia identifikuoti ne tik automobilių prekeivius, o yra kaupiami ir papildomi duomenys apie parduodamą transporto priemonę – nustatoma markė, kėbulo numeris ir siūloma pardavimo kaina.

REKLAMA

Ateityje, su naująja sistema atlikus išsamią duomenų analizę, bus galima nustatyti ir automobilio vertę, egzistuojančią rinkoje. Išaiškėjus, kad nurodyta suma neatitinka realybės, būtų prašoma pagrįsti nurodytos transporto priemonės vertę.

„Duomenis, esančius „Regitros“ Transporto priemonių savininkų apskaitos informacinėje sistemoje (TPSAIS), bus galima sulyginti su turimais kitų šaltinių duomenimis. 

Šiam tikslui VMI planuoja įsidiegti naują duomenų analizės sistemą, kuri būtent ir leis vertinti sutartyse nurodytų automobilių pardavimo, įsigijimo kainos realumą, o asmenys, sudarę automobilio pardavimo sutartį ir joje nurodę galimai fiktyvią kainą, privalės ją pagrįsti. Jei sutartyje nurodyta kaina neatitiks automobilio rinkos vertės, VMI gali paprašyti pardavėjo pateikti papildomus dokumentus, įrodančius nurodytą ženkliai mažesnę kainą“, – teigė pašnekovas.

Pasak specialisto, automobilio pardavėjas, norėdamas pagrįsti transporto priemonės vertę, taip pat galėtų kreiptis ir į nepriklausomus ekspertus. 

„Pavyzdžiui, pradavėjas, prieš nustatydamas kainą, pasinaudojo nepriklausomų ekspertų paslaugomis ir nurodė kainą pagal pastarųjų vertinimą. Tokiu atveju, jei asmuo sulauktų VMI dėmesio dėl kainos, jis, kaip vieną iš kainą pagrindžiančių dokumentų, galėtų pateikti vertinimo išvadas. Nepagrindę nurodytos kainos, gali sulaukti ir griežtesnių mokestinių procedūrų“, – kalbėjo specialistas.

Duomenis rinks ir skelbimų portaluose, „Facebook“ grupėse

VMI atstovas R. Puncevičius taip pat paaiškina, kad transporto priemonės vertei nustatyti bus pasitelkiami ne tik vienoje sistemoje esantys duomenys, tačiau automobilių rinkos kainą ketinama atpažinti ir atliekant analizę skelbimų portaluose ar netgi socialinės platformos „Facebook“ grupėse.

„Vertinant transporto priemonių pardavimo-įsigijimo kainos realumą, VMI numato vertinti ne tik iš TPSAIS gaunamus duomenis, bet ir Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“ transporto priemonių privalomų techninių apžiūrų medžiagą, „Emprekis“ žinyne nurodomų Lietuvos rinkoje parduodamų transporto priemonių rinkos kainas. 

REKLAMA

Siekiant nustatyti tikrąją transporto priemonės kainą, bus vertinamos ir skelbimų portaluose, socialinio tinklo „Facebook“ grupėse skelbiamos parduodamų transporto priemonių rinkos kainos. Apjungus minėtus duomenis, planuojama vykdyti rizikingų mokesčių mokėtojų stebėseną ir kontrolę“, – sakė pašnekovas.

Nauja tvarka būtų išbandoma jau šiais metais

Pirmosios patikros, naudojant naująją sistemą, galinčią įvertinti transporto priemonių rinkos kainas, pasak specialisto, jau galėtų būti atliekamos šiais metais. 

„Šiuo metu vyksta aktyvūs darbai, susiję su minėtų duomenų gavimu – organizuojami susitikimai su duomenų teikėjais, derinamos sutartys. 

Planuojama, kad minėtus duomenis gausime jau šiais metais ir, kaip minėta, jie bus panaudoti analizės, atrankos, stebėsenos ir kontrolės procesuose, siekiant užkirsti kelią fiktyvių kainų deklaravimui ir sumažinti „šešėlį“ automobilių prekybos sektoriuje“, – kalbėjo specialistas. 

Už pažeidimus – baudos

Perspėjama, kad mokestinių patikrinimų metu išaiškėjus, kad sandoryje nurodama fiktyvi kaina, papildomai bus apskaičiuoti mokesčiai ir skiriama bauda. 

Įstatyme numatyta, kad sukčiavimu įtariamam asmeniui gali būti skiriama bauda, kurios dydis siektų 10–50 proc. arba 50–100 proc., skaičiuojant nuo trūkstamos mokesčio sumos. Jeigu mokesčių mokėtojas pažeidė įstatymą ne pirmą kartą, bauda gali būti dvigubai didesnė.

Naujienų portalas tv3.lt dar kartą primena, kad kiekvienas automobilis nuo gegužės privalo turėti unikalų SDK. Tik turint šį kodą galima parduoti ir registruoti transporto priemonę.  

VMI specialistų teigimu, šiuo metu galiojanti naujai įvesta SDK tvarka net tolerancijos laikotarpiu teigiamai veikia šešėlio mažinimą transporto priemonių prekybos srityje: lyginant šių metų pirmo pusmečio duomenis su praėjusių metų tuo pačiu laikotarpiu, stebimas įregistravusių transporto priemonių prekybos veiklą asmenų skaičiaus padidėjimas: 18 proc. fizinių asmenų bei 4 proc. juridinių asmenų. 

REKLAMA

2018–2021 m. I pusm. atliekant kontrolės veiksmus šiame sektoriuje, buvo nustatyta apie 5,8 mln. eurų papildomai mokėtinų mokesčių. Remiantis Analizės, modeliavimo ir rizikos valdymo kompetencijų centro ir Kauno technologijos universiteto atliktu 2018 metų Lietuvos PVM atotrūkio vertinimu, automobilių prekybos srityje PVM atotrūkis siekė 38 mln. eurų. 

Daugiau informacijos apie SDK galima rasti oficialiame „Regitros“ puslapyje.


Rašyti komentarą...
B
Bauda
2021-09-18 12:49:40
Pranešti apie netinkamą komentarą
Na niekas neuždraus parduoti automobilio už kokią noriu kainą.
Atsakyti
0

!
!!!
2021-09-18 10:24:31
Pranešti apie netinkamą komentarą
Nejuokinkite..... Gyvenkime kaip svedijoje, skelbimas 5000 arba pasiimk 25 lapus po 1000 ir tavo...... Perki uz 2500 ir vaziuoji pasiremontaves..... Reikejo auto uz 200 savaitei su kabliu, bet tokia gera kliuvo, kad 4 metus pravaziavau ir jau parduodant tlf kiti siule uzstata dvigubai dengti ir kaina sukele, o pirkau pasirodo uz 16e.......dabar vel kaimo keliuku reikejo su pagalba lekti daznai, vel uz 200 paemiau nemates ir studentas kazkoks uz 50 pakeliui per visa lt parvare, pasiuliau kuro lasais pilti o kas liks jo.... 100 remontui, 100 geram stoviui ir TA..... 800 jau prie TA stoties siule-beda kablio nera...........skandinavuose tik pirk parduok, registruoji, moki, taisai, pili kura, plauni, parduodi, perki kura leki kita perki ir vel moki ir niekam nerupi....... Perki iki 2000 perki loterijos bilieta, kuri apsiziurejes tikrai pasinaudosi, gali net uzdirbti, o blogiausiu atveju 5 detales parduodi ir i savartyna uz nustatyta 350e kaina......jei mastai i minusa vargiai, ne taip kaip loterijoje apgauna 99.9%........
Atsakyti
0

C
Cha
2021-09-19 14:10:15
Pranešti apie netinkamą komentarą
Nu bet kaip plauna pinigus,ka??kuria sistemas,kurios, jau paskaicius, neduos naudos,idarbins tipo ekspertu!!ministrai,jus debilai,kad jus lygioj vietoj apgaudineja?jus realiai pradekit dirbt,nu kad ir pavyzdziui,del kauferiu,pavazinejo po regitras mokesciu atstovai,pagavo nemazai su kauferiais,is kart daug kas legalizavosi,pardavineja per firmas,su sdk kodais,nu ir teskit,gaudykit realiai,o ne su "ekspertais","analitikais",baikit juokint zmones!!!
Atsakyti
0

SKAITYTI KOMENTARUS (13)
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
×

Pranešti klaidą

SIŲSTI
REKOMENDUOJAME
×

Pranešti klaidą

SIŲSTI
Į viršų