Rašyti komentarą...
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Įsigaliojusi naujoji savininko deklaravimo kodo (SDK) sistema visiems transporto priemonių turėtojams jau taps ne vienintele naujiena. Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI) paskelbė, kad pardavėjų, klastojančių automobilių vertę pirkimopardavimo sutartyje, laukia patikra. Specialistai pasakoja, kaip veiks naujoji sistema ir ko gali tikėtis automobilių savininkai.

Įsigaliojusi naujoji savininko deklaravimo kodo (SDK) sistema visiems transporto priemonių turėtojams jau taps ne vienintele naujiena. Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI) paskelbė, kad pardavėjų, klastojančių automobilių vertę pirkimopardavimo sutartyje, laukia patikra. Specialistai pasakoja, kaip veiks naujoji sistema ir ko gali tikėtis automobilių savininkai.

REKLAMA

VMI fiksuoja ne vieną atvejį, kuomet prekeiviai automobilio pirkimo–pardavimo sutartyje arba „kauferyje“ įrašo fiktyvią transporto priemonės vertę.

Specialistai aiškina, kad taip asmenys, išsisukantys nuo mokesčių mokėjimo, užkrauna papildomų rūpesčių naujam mašinos savininkui, kuris, nepraėjus 3 metams nuo jos įsigijimo, privalėtų sumokėti 15 proc. siekiantį gyventojų pajamų mokestį (GPM), jeigu automobilį nuspręstų parduoti.

Kaip tai atrodo realybėje? Pardavėjui paprašius iš jūsų dalį pinigų sumokėti „ant popieriaus“, o kitą dalį – grynaisiais, tikėtina, kad pirkimo–pardavimo sutartyje bus nurodoma fiktyvi jūsų įsigytos transporto priemonės rinkos vertė, todėl vėliau ją pardavus už tikrą kainą bus taikomas GPM.

REKLAMA

Pavyzdžiui, jeigu iš viso už automobilį teko sumokėti 10 tūkst. eurų, o „kauferyje“ nurodyta suma buvo 2 tūkst. eurų, po pusmečio pardavus automobilį normalia kaina, apmokestinamos pajamos siektų 8 tūkst. eurų, vadinasi, tektų sumokėti 1,2 tūkst. eurų GPM. Taigi, nors faktiškai už tą patį automobilį sumokėta ir gauta suma nesiskirtų, dėl fiktyvaus „kauferio“ tektų labiau paploninti piniginę.

„Pasitaiko atvejų kuomet pirkėjas, sudarantis sandorį su pardavėju, sutinka pirkimo–pardavimo sutartyje nurodyti mažesnę automobilio kainą, nei realiai sumokama, ir dėl to galiausiai nukenčia pats.

Šiam pirkėjui, vėliau parduodant tą patį automobilį kitam asmeniui už didesnę kainą, nei ji buvo įrašyta sutartyje pirminio įsigijimo metu, tenka sumokėti 15 proc. GPM nuo neva gauto pelno. Tuo tarpu pardavėjas nuo mokesčių mokėjimo išsisuka“, – paaiškino VMI Kontrolės departamento vyresnysis patarėjas Rolandas Puncevičius.

REKLAMA
REKLAMA

Negana to, jeigu įsigyta transporto priemonė turės defektų, naujas jos savininkas negalės susigrąžinti sumokėtų pinigų.

„Nustačius automobilio defektą, pirkėjas netenka garantijos susigrąžinti visos faktiškai sumokėtos sumos, nes neturi įrodymų, kad sumokėjo daugiau, nei įrašyta pirkimo-pardavimo sutartyje“, – pridūrė specialistas.

Kaip bus gaudomi „kauferių“ klastotojai?

R. Puncevičius pasakoja, kad nuo gegužės 1 d. įsigaliojusi SDK kodo sistema leidžia identifikuoti ne tik automobilių prekeivius, o yra kaupiami ir papildomi duomenys apie parduodamą transporto priemonę – nustatoma markė, kėbulo numeris ir siūloma pardavimo kaina.

Ateityje, su naująja sistema atlikus išsamią duomenų analizę, bus galima nustatyti ir automobilio vertę, egzistuojančią rinkoje. Išaiškėjus, kad nurodyta suma neatitinka realybės, būtų prašoma pagrįsti nurodytos transporto priemonės vertę.

„Duomenis, esančius „Regitros“ Transporto priemonių savininkų apskaitos informacinėje sistemoje (TPSAIS), bus galima sulyginti su turimais kitų šaltinių duomenimis. 

REKLAMA
REKLAMA

Šiam tikslui VMI planuoja įsidiegti naują duomenų analizės sistemą, kuri būtent ir leis vertinti sutartyse nurodytų automobilių pardavimo, įsigijimo kainos realumą, o asmenys, sudarę automobilio pardavimo sutartį ir joje nurodę galimai fiktyvią kainą, privalės ją pagrįsti. Jei sutartyje nurodyta kaina neatitiks automobilio rinkos vertės, VMI gali paprašyti pardavėjo pateikti papildomus dokumentus, įrodančius nurodytą ženkliai mažesnę kainą“, – teigė pašnekovas.

Pasak specialisto, automobilio pardavėjas, norėdamas pagrįsti transporto priemonės vertę, taip pat galėtų kreiptis ir į nepriklausomus ekspertus. 

„Pavyzdžiui, pradavėjas, prieš nustatydamas kainą, pasinaudojo nepriklausomų ekspertų paslaugomis ir nurodė kainą pagal pastarųjų vertinimą. Tokiu atveju, jei asmuo sulauktų VMI dėmesio dėl kainos, jis, kaip vieną iš kainą pagrindžiančių dokumentų, galėtų pateikti vertinimo išvadas. Nepagrindę nurodytos kainos, gali sulaukti ir griežtesnių mokestinių procedūrų“, – kalbėjo specialistas.

REKLAMA
REKLAMA

Duomenis rinks ir skelbimų portaluose, „Facebook“ grupėse

VMI atstovas R. Puncevičius taip pat paaiškina, kad transporto priemonės vertei nustatyti bus pasitelkiami ne tik vienoje sistemoje esantys duomenys, tačiau automobilių rinkos kainą ketinama atpažinti ir atliekant analizę skelbimų portaluose ar netgi socialinės platformos „Facebook“ grupėse.

„Vertinant transporto priemonių pardavimo-įsigijimo kainos realumą, VMI numato vertinti ne tik iš TPSAIS gaunamus duomenis, bet ir Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“ transporto priemonių privalomų techninių apžiūrų medžiagą, „Emprekis“ žinyne nurodomų Lietuvos rinkoje parduodamų transporto priemonių rinkos kainas. 

Siekiant nustatyti tikrąją transporto priemonės kainą, bus vertinamos ir skelbimų portaluose, socialinio tinklo „Facebook“ grupėse skelbiamos parduodamų transporto priemonių rinkos kainos. Apjungus minėtus duomenis, planuojama vykdyti rizikingų mokesčių mokėtojų stebėseną ir kontrolę“, – sakė pašnekovas.

REKLAMA
REKLAMA

Nauja tvarka būtų išbandoma jau šiais metais

Pirmosios patikros, naudojant naująją sistemą, galinčią įvertinti transporto priemonių rinkos kainas, pasak specialisto, jau galėtų būti atliekamos šiais metais. 

„Šiuo metu vyksta aktyvūs darbai, susiję su minėtų duomenų gavimu – organizuojami susitikimai su duomenų teikėjais, derinamos sutartys. 

Planuojama, kad minėtus duomenis gausime jau šiais metais ir, kaip minėta, jie bus panaudoti analizės, atrankos, stebėsenos ir kontrolės procesuose, siekiant užkirsti kelią fiktyvių kainų deklaravimui ir sumažinti „šešėlį“ automobilių prekybos sektoriuje“, – kalbėjo specialistas. 

Už pažeidimus – baudos

Perspėjama, kad mokestinių patikrinimų metu išaiškėjus, kad sandoryje nurodama fiktyvi kaina, papildomai bus apskaičiuoti mokesčiai ir skiriama bauda. 

Įstatyme numatyta, kad sukčiavimu įtariamam asmeniui gali būti skiriama bauda, kurios dydis siektų 10–50 proc. arba 50–100 proc., skaičiuojant nuo trūkstamos mokesčio sumos. Jeigu mokesčių mokėtojas pažeidė įstatymą ne pirmą kartą, bauda gali būti dvigubai didesnė.

REKLAMA
REKLAMA

Naujienų portalas tv3.lt dar kartą primena, kad kiekvienas automobilis nuo gegužės privalo turėti unikalų SDK. Tik turint šį kodą galima parduoti ir registruoti transporto priemonę.  

VMI specialistų teigimu, šiuo metu galiojanti naujai įvesta SDK tvarka net tolerancijos laikotarpiu teigiamai veikia šešėlio mažinimą transporto priemonių prekybos srityje: lyginant šių metų pirmo pusmečio duomenis su praėjusių metų tuo pačiu laikotarpiu, stebimas įregistravusių transporto priemonių prekybos veiklą asmenų skaičiaus padidėjimas: 18 proc. fizinių asmenų bei 4 proc. juridinių asmenų. 

2018–2021 m. I pusm. atliekant kontrolės veiksmus šiame sektoriuje, buvo nustatyta apie 5,8 mln. eurų papildomai mokėtinų mokesčių. Remiantis Analizės, modeliavimo ir rizikos valdymo kompetencijų centro ir Kauno technologijos universiteto atliktu 2018 metų Lietuvos PVM atotrūkio vertinimu, automobilių prekybos srityje PVM atotrūkis siekė 38 mln. eurų. 

Daugiau informacijos apie SDK galima rasti oficialiame „Regitros“ puslapyje.

pradėsite tai daryti,nes jau kuris laikas tik grasinimai.ivede sdk o perekupai pardavinėja su senojo savininko kodais ir juokiasi iš durnu istatymu..neįmanoma be perekupu nusipirkti jokio auto.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų