REKLAMA

  • tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Automobilių pardavėjai, remdamiesi metų pradžios automobilių rinkos tyrimų duomenimis, daro išvadą – dabartinis taršos mokestis neveikia. Vengdami papildomų mokesčių vairuotojai nenori nurašyti turimo seno automobilio, vengia jį parduoti ir stengiasi naudoti kuo ilgiau. Pardavėjų teigimu, situaciją taip pat sunkina ir valstybės panaikintos subsidijos alternatyvioms transporto priemonėms įsigyti. 

Automobilių pardavėjai, remdamiesi metų pradžios automobilių rinkos tyrimų duomenimis, daro išvadą – dabartinis taršos mokestis neveikia. Vengdami papildomų mokesčių vairuotojai nenori nurašyti turimo seno automobilio, vengia jį parduoti ir stengiasi naudoti kuo ilgiau. Pardavėjų teigimu, situaciją taip pat sunkina ir valstybės panaikintos subsidijos alternatyvioms transporto priemonėms įsigyti. 

REKLAMA

„Autoplius.lt“ pirmo metų ketvirčio automobilių rinkos tyrimas buvo parengtas remiantis portalo, valstybės įmonės (VĮ) „Regitra” ir automobilių rinkos tyrimų įmonės „AutoTyrimai“ duomenimis

Nauji – pigesni, bet vis dar nepatrauklūs

Prekybos platformos komunikacijos vadovas Gintenis Dauparas sako, kad vidutinė naudoto parduoto automobilio kaina Lietuvos rinkoje šiuo metu siekia 5,4 tūkst. eurų.

REKLAMA
REKLAMA

„Automobilių sandorių, palyginti su tuo pačiu praeitų metų ketvirčiu, statistiškai yra sumažėję visuose kainos segmentuose dėl pirmus du metų mėnesius prekybą ribojusių karantino sąlygų.

REKLAMA

Tuo metu žvelgiant į kovo mėnesį – 1–10 metų amžiaus naudotų automobilių pardavimai buvo aukštesni nei 2019-aisiais. Senesnėse amžiaus grupėse sulėtėjimas išlikęs, tačiau čia matomas ryškus nuo pernai metų įvesto automobilių registracijos mokesčio poveikis“, – praneša G. Dauparas.

Interneto svetainės vadovas Artūras Mizeras atkreipia dėmesį, kad taip yra dėl sumažėjusio senesnių, pigesnių automobilių sandorių kiekio. 

„Pigesnių automobilių sandorių yra sumažėję, dėl to didesnę parduodamų automobilių rinkos dalį sudaro naujesni ir brangesni automobiliai, todėl auga ir vidutinė naudoto automobilio kaina“, – sako A. Mizeras.

REKLAMA
REKLAMA

Įmonė prideda, kad nuo praeitų metų pradžios didžiausias kainos pokytis pagal automobilių amžių įvyko iki 1 metų senumo automobilių sektoriuje – jų kaina krito maždaug 2,2 tūkst. eurų. Vis dėlto, naujų automobilių lietuviai vis dar pirkti neskuba.

Seni automobiliai parduodami rečiau

Transporto skelbimų portalo duomenimis, per pirmą šių metų ketvirtį naujų automobilių rinka liko sumažėjusi dešimtadaliu, naudotų automobilių sandorių krito bene trečdaliu, o į šalį įvežtų naudotų automobilių srautas susitraukė taip pat 10 proc. 

„Pastebima, kad vidinėje rinkoje jau registruotų senesnių automobilių savininkus taršos mokestis stabdo nuo automobilio pardavimo. Nenorint mokėti taršos mokesčio už naujesnę, sena transporto priemonė naudojama ilgiau.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Iš dalies to pasekmė 117 dienų per metus pasenęs Lietuvos automobilių parkas. Tai gana stiprus neigiamas pokytis, nes iki šiol stebėdavome nors ir lėtą, tačiau parko jaunėjimą“, – skelbiama automobilių prekybos platformos pranešime žiniasklaidai.

Interneto svetainės vadovas prideda, kad sunkumų šiuo metu kyla automobilį ne tik įsigyti, bet ir parduoti.

„Toliau jaučiamas neigiamas registracijos mokesčio efektas. Seni automobiliai užsilieka pas vairuotojus ilgiau ir yra parduodami rečiau. Be mokesčio korekcijų, čia pokyčių tikėtis sunku. Tai daro nemažą įtaką rinkos susitraukimui ir trukdo augimui.

Senų transporto priemonių savininkai nepardavę savo automobilių neperka ir naujesnių. Šis efektas per grandinę persiduoda ir į naujesnius segmentus. Ar situacija keisis į gerą? Labiausiai tai priklausys nuo atnaujinto mokesčio projekto, apie kurį pradedamos diskusijos Vyriausybėje“, – teigia A. Mizeras.

REKLAMA

Be to, pernai nurašytų transporto priemonių buvo maždaug 22 tūkst., prideda svetainės vadovas.

„Tai apie 2 kartus daugiau nei metais prieš tai. Nurašymų padaugėjo, kuomet buvo siūlomos subsidijos mažiau taršiems automobiliams, elektromobiliams, paspirtukams bei kitoms transporto priemonėms. Šių subsidijų nelikus nurašymai grįžo į ankstesnę būseną“, – sako A. Mizeras.

Jo teigimu, taršos mokestis iš tiesų pakeistų situaciją, jei būtų renkamas kasmet už transporto priemonės eksploatavimą, taip pat apmokestinus įvažiavimus į miestų centrus.

„Tai yra kitų Europos valstybių taikomos priemonės, kurias dar reikėtų aptarti“, – prideda A. Mizeras. 

REKLAMA

Įstatymą ruošiasi keisti

Naujienų portalas tv3.lt primena, kad praėjusių metų viduryje įvestą ir dėl infliacijos šių metų pradžioje nežymiai padidintą motorinių transporto priemonių registracijos mokestį jau šiemet planuojama keisti. Jį teks mokėti ne kaskart registruojant automobilį, o kiekvienais metais.

Apie jį metų pradžioje viešai kalbėjo aplinkos ministras Simonas Gentvilas.

Paklaustas, kada tiksliai galėtų būti parengtas atitinkamas įstatymo projektas ir kokio dydžio galėtų būti kasmetinis mokestis, ministro komunikacijos patarėjas Marijus Gailius portalą tv3.lt informavo:

„Nei konkretaus modelio, nei konkrečių įkainių įvardyti dar negalime. Kol kas ministro su komanda prioritetai apima ilgalaikių struktūrinių pokyčių modeliavimą. Atnaujinto automobilių taršos mokesčio gairės pasirodys greičiausiai šių metų II ketvirtį.“

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Ministro patarėjas tąkart teigė, kad tikslių planų ir įkainių kol kas nėra, tad tokiu atveju įstatymai greičiausiai nebūtų pakeisti ir rinka paruošta iki liepos 1 d. Vadinasi, įstatymas įsigaliotų dar po pusmečio – anksčiausiai nuo 2022 m. sausio 1 d.

Primename, kad dabartinio žemės ūkio ministro Kęstučio Navicko anksčiau vadovauta Aplinkos ministerija jau buvo parengusi panašų mokestį. Nuo priimto ir dabar galiojančio jis skyrėsi tik mokesčio dydžiais ir tuo, kad buvo numatytas mokėti kiekvienais metais, o ne vieną kartą registruojant transporto priemonę.

Kaip jau skelbta, šių metų sausio 11 d. Lietuvos statistikos departamentas paskelbė mokestinių metų vartotojų kainų indeksą (VKI). Atsižvelgiant į jį buvo perskaičiuotas motorinių transporto priemonių registracijos mokestis. Anksčiau patvirtinti tarifai buvo padauginti iš 1,002.

REKLAMA

Mokesčio dydžiai pasikeitė nuo 0,03 euro iki 1,08 euro priklausomai nuo automobilio išmetamo CO2 kiekio ir degalų rūšies. 

Pavyzdžiui, jei benzinu varomo automobilio išmetamas CO2 yra 165 g/km, įstatyme numatytas mokesčio dydis siekia 60 Eur. Jį padauginus iš 1,002 indeksavimo koeficiento, mokesčio dydis bus 60,12 Eur. Taigi, pokytis – 0,12 Eur.

Primename, kad registracijos mokestis taikomas lengviesiems ir lengviesiems krovininiams automobiliams priklausomai nuo degalų rūšies ir jų kombinacijų bei kurių išmetamo CO2 kiekis viršija 130 g/km.

Jį reikia sumokėti registruojant automobilį pirmą kartą. Kitaip tariant, kai norima įregistruoti naują ar iš užsienio įvežtą automobilį. Taip pat tais atvejais, kai keičiasi automobilio valdytojas.

REKLAMA

Pavyzdžiui: prieš tai Lietuvoje eksploatuotas automobilis yra registruojamas kito valdytojo vardu, suteikiama teisė valdyti automobilį kitam asmeniui ilgalaikės nuomos pagrindu bei kt. Mokestis taikomas ir iš naujo registruojant transporto priemonę po jos išregistravimo. Dažniausiai pasitaikantis atvejis – kai pasibaigia laikinos registracijos terminas.

Mokestis pradėjo galioti nuo 2020 m. liepos. Per praėjusių metų antrąjį pusmetį iš viso buvo sumokėta 15,42 mln. eurų šio mokesčio už 171,1 tūkst. automobilių registraciją.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų