Vagių Europos prekybininkams šiemet padaryti nuostoliai triskart viršija ateinančių metų Lietuvos biudžetą. Statistikų pateikti duomenys rodo, kad iš parduotuvių vagia ne tik nesąžiningi pirkėjai, bei ir darbuotojai. Pastarieji - nemažai.
Vagysčių žalą mažmeninėje prekyboje skaičiuojančios Jungtinės Karalystės bendrovės „Centre for Retail Research“ duomenimis, iš Europos parduotuvių 2008-aisiais nugvelbta prekių už 94,875 milijardo litų (27,5 mlrd. eurų). Ši suma paremta daugiau nei 36 tūkst. parduotuvių, veikiančių įvairiuose Europos regionuose, atstovų apklausa.
Įdomu tai, kad Vakarų Europoje veikiančios parduotuvės bene labiausiai nukenčia nuo „savų“ - didžiausi nuostoliai patiriami dėl nesąžiningų darbuotojų kaltės. Jie vagia rečiau, tačiau už didesnes sumas. Tyrimas rodo, kad vienos darbuotojo vagystės atveju parduotuvė netenka vidutiniškai 4013 eurų, kai tuo tarpu pirkėjai vagia dažniau, tačiau jų nugvelbtų prekių vidutinė vertė siekia 87 eurus.
Labiausiai vagiamos prekės išlieka tos pačios, kaip ir anksčiau. Tai alkoholiniai gėrimai, kosmetika ir kūno priežiūros priemonės, moteriški drabužiai, kvepalai, skutimosi peiliukai, be to, daugėja spaudos leidinių, brangių maisto produktų ir medikamentų vagysčių.
Ilgapirščiai šiemet labiausiai siautėjo Čekijoje ir Vengrijoje - jų pavogtų prekių vertė siekia 1,38 proc. visos mažmenininkų apyvartos sumos. Pavyzdžiui, jeigu čeko verslininko parduotuvės metinė apyvarta siekia milijoną eurų, galima daryti prielaidą, jog prekių už 13,8 tūkst. eurų iš jo buvo pavogta.
Beje, Centrinėje Europoje nesąžiningi darbuotojai padaro 38,8 proc. visos žalos - teigiama nuostolius skaičiuojančios bendrovės atstovybės Baltijos šalyse „Neto Baltic“ pranešime.
Mažiausiai nuostolių vagys padaro Austrijos ir Šveicarijos verslininkams, nors šiose šalyse 2008-aisiais padaugėjo vagysčių. Jų labiausiai mažėjo Baltijos šalyse.
Remiantis patirtimi, ekonomikos nuosmukio sąlygomis vagysčių mastai visada išauga, todėl prekybininkams patariama didesnį dėmesį skirti prekių apsaugai bei sugriežtinti kovą su nesąžiningais darbuotojais.
Beje, dažnai ir šios priemonės nepadeda - Europos parduotuvės nemažai visų nuostolių (15,5 proc.) patiria dėl darbuotojų klaidų. Taigi, derėtų pagalvoti ir apie kvalifikuotą personalą.
Valdas Pryšmantas