Valstybės saugumo departamentas pirmadienį patvirtino ankstesnius žiniasklaidos pranešimus, kad Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto prašymu įvertino vadinamąjį "2K" projektą, numatantį Rusijos ir Lietuvos bendradarbiavimą transporto infrastruktūros srityje.
VSD pripažino atkreipęs politikų dėmesį, kad šį geležinkelio tarifų derinimo ir krovinių srautų paskirstymo tarp Klaipėdos ir Kaliningrado uostų projektą Rusija stengiasi paversti naudingu tik sau, be to, į jį įtraukti buvę sovietų KGB darbuotojai.
"Projektas buvo vertinamas ne ekonominiu, bet saugumo požiūriu. VSD konstatavo, kad šiuo požiūriu projektas nėra nei geras, nei blogas, kadangi viskas priklausys nuo jo realizavimo. VSD atkreipė dėmesį į du dalykus: Rusija stengiasi šį projektą paversti naudingu tik sau; prie šio projekto iš Rusijos pusės dirba nemažai buvusių KGB darbuotojų", - rašoma VSD pranešime spaudai.
VSD taip pat perspėjo, kad bet kokio dokumento ar jo fragmentų su slaptumo žyma skelbimas yra Valstybės ir tarnybos paslapčių įstatymo pažeidimas, ir "šiuo klausimu VSD pradėjo tyrimą".
VSD pareiškime nenurodyta, apie kokį dokumentą kalbama, tačiau galima spėti, jog galvoje turima pažyma, kuria remdamasi, opozicinė Tėvynės sąjungos - konservatorių frakcija praėjusią savaitę paprašė Vyriausybės neskubėti pasirašyti susitarimo su Rusija dėl "2K" projekto.
Opozicijos nuomone, VSD pažyma rodo, kad šis susitarimas būtų nenaudingas tiek Lietuvos valstybei, tiek ir nacionaliniam verslui.
Remdamiesi VSD pažyma, konservatoriai pareiškė, jog, pasinaudodama "2K" projektu, Rusija siekia kontroliuoti tranzitą per Lietuvą ir pasinaudoti ES finansine parama Kaliningrado uosto plėtrai.
Opozicijos atstovų nuomone, kelerius metus įgyvendinamas "2K" projektas buvo naudingas tik Kaliningrado uostui, kuris Klaipėdos sąskaita krovinių srautą padidino dvigubai.
"Mūsų turimais duomenimis, Lietuvai tai yra labai žalingas projektas", - BNS sakė Tėvynės sąjungos - konservatorių frakcijos seniūnas Andrius Kubilius.
Be to, su VSD pažyma susipažinusių konservatorių teigimu, krovinių srautus per Lietuvą siekia kontroliuoti įmonės, susijusios su esamais ir buvusiais Rusijos ir Baltarusijos specialiųjų tarnybų darbuotojais.
Projektu "2K" siekiama suderinti krovinių gabenimo geležinkeliu per Lietuvą ir Rusiją tarifus taip, jog būtų pasiektas krovinių srautų augimas per abu - Klaipėdos ir Kaliningrado - uostus.
BNS