Paslapties skraistė, gaubianti vasario 24 dieną Kanarų salose, Las Palmo uoste, areštuotą (nežinia, ukrainiečių ar gruzinų) laivą "Anastasija" su didžiuliu kiekiu ginklų triumuose, skirtų lyg ir kovojančiai Angolai, iki šiol nepakyla. Ispanijos valdžia iš pradžių pranešė, kad laivas registruotas Batumio uoste ir plaukioja su Gruzijos vėliava, tačiau po kelių dienų jau buvo teigiama, kad "Anastasija" - Ukrainos laivas, o 19 jos ekipažo narių - šios šalies piliečiai.
Ginklai Angolai
Kita paslaptis - krovinio savininkas. Pagal laive surastus lydimuosius dokumentus, ginklų siuntėja - Rusijos valstybinė kompanija "Rosvooruženije". Vėliau paskleista žinia, kad krovinį siuntė Ukrainos kompanija "Karbain Shipping international", užregistruota Odesoje. Angolos vyriausybė teigia ginklus pirkusi "ukrainiečių firmoje". Kompanijos "Rosvooruženije" vadovybė pareiškė, kad tai, kas įvyko Las Palme, - ypatingas atvejis, nes "Anastasijos" krovinio dokumentai buvo tvarkingi, o siuntėjo atsakomybė baigiasi tuo momentu, kai siunta pakrauta į laivo triumus. Pagal jūrų teisę, visi gabenimo rūpesčiai ir atsakomybė tenka laivo kapitonui ir savininkui.
Tokio pareiškimo prireikė todėl, kad "Anastasijos" kapitonas prieš įplaukdamas į uostą deklaravo, jog į Angolą gabena automobilių atsargines dalis bei agregatus ir net stengėsi išvengti patikrinimo. Atkaklūs muitininkai pasiekė savo. Atidarius dėžes paaiškėjo, kad jose - minosvaidžių minos, 7,62 mm kalibro šoviniai, koviniai naktinio matymo prietaisai ir kita amunicija, sverianti 636 tonas.
Tai, kad kapitonas neteisingai deklaravo laivo krovinį - blogai, bet dar blogiau, kad jis pažeidė Ispanijoje galiojančias taisykles, pagal kurias tokius pavojingus krovinius į Ispanijos uostus galima įvežti tik pateikus iš anksto Ispanijos užsienio reikalų ministerijos išduotą leidimą.
Žvalgybos pergalė
Kaip ten bebūtų, tačiau "Anastasija" iki šiol areštuota stovi Las Palme ir yra prižiūrima žandarmerijos pareigūnų. Iš kapitono reikalaujama sumokėti 150 milijonų pesetų (daugiau nei 820 000 JAV dolerių) užstatą, kuris vėliau gali būti konfiskuotas kaip bauda už egzistuojančių normų pažeidimą. Ekipažas negali išlipti į krantą, nes neturi Ispanijos vizų, ir kamuojasi laive. Kanarų salų valdžia derasi su Ukrainos vadovais. Į akis krenta tai, kad visi pranešimai apie šį įvykį migloti ir prieštaringi.
Kai kurie ispanų analitikai mano, kad SESID (pagrindinė šalies specialioji tarnyba), kurios veikla Ispanijoje pastaraisiais metais neišvengė garsių skandalų ir visuomenė reikalauja ją reorganizuoti, paprasčiausiai nusprendė "įsirašyti" skambią pergalę prieš "rusų mafiją", prekiaujančią ginklais. Šiai mafijai Ispanijoje priskiriami be išimties visi išeiviai iš buvusios SSRS. Kita vertus, SESID, bandydama išpūsti šią istoriją, gali pati pakliūti į nepavydėtiną padėtį. Kaip žinoma, panašios prekybos Afrikos žemyne yra ėmęsi ukrainiečių mafioziai. Jų vardai seniai žinomi. Be to, "Anastazijos" krovinys nuo pat pradžios buvo įformintas pagal visus įstatymų reikalavimus. Pasaulio visuomenė neprieštarauja pagalbos Angolos vyriausybei teikimui. Angola pareikalavo, kad jos nupirkti ginklai į Luandą būtų pristatyti nekliudomai, ir pareiškė neketinanti mokėti Ispanijai jokios baudos.
Pasaulį apginkluoja ukrainiečiai
Pastaraisiais metais pasaulyje areštuojama vis daugiau ukrainietiškų įgulų aptarnaujamų laivų, gabenančių kriminalinius krovinius: narkotikus, ginklus ar nelegalius migrantus.
1999 merų gegužės 27 dieną JAV, Hiustone, areštuotas šilumlaivis "Čaina briz". Jis gabeno 400 milijonų JAV dolerių vertės kokaino krovinį, svėrusį keturias tonas. Įgulos nariai (visi - Ukrainos piliečiai) nuteisti kalėti ilgus metus.
1999 metų birželio mėnesį netoli Kanarų salų Ispanijos policija areštavo buvusį tralą "Tammsare", kurio triumuose gabentas rekordinis dešimties tonų heroino krovinys. Penkiolika įgulos narių - Ukrainos piliečiai. Kapitono padėjėjas rusas areštuojamas mirė nuo epilepsijos priepuolio.
2000 metų kovas. Italijos Redžo di Kalabrijos uoste imigracinės tarnybos kateriai areštavo ukrainiečių laivą "Meč". Jo triumuose slėpėsi 370 kurdų pabėgėlių. Nurašytas karinis laivas buvo parduotas vietinei turizmo firmai, vėliau - vienam Turkijos piliečiui, kuris ir privertė jūreivius dalyvauti nešvariame biznyje.
2000 metų rugpjūtis. Buvęs tarybinis transporto laivas "Katia", registruotas Odesos uoste, Kaboto įlankoje prie rytinių Kanados krantų, siunčia nelaimės signalus: "Mus užpuolė kanadiečių piratai, prašome skubios pagalbos!" "Piratais" buvo palaikyti fregatos "Monrealis" abordažinio padalinio jūreiviai, kurie vykdė specialią užduotį. "Katios" triumuose buvo dešimt procentų Kanados armijos ginkluotės, šimtai tankų ir šarvuočių. Paaiškėjo, kad laivo kapitonas atsisakė atiduoti šį krovinį Kanados užsakovams dėl kontraktinių nesutarimų su laivą pasamdžiusia kompanija.
Visų šių nemalonių situacijų priežastis - visiškas kadaise klestėjusio Juodosios jūros laivyno skurdas. 1991 metais Juodosios jūros laivynas turėjo 247 laivus ir kasmet gaudavo daugiau nei milijardą JAV dolerių pelno. Po devynių metų kompanijos sąrašuose - aštuoni laivai ir didžiulis minusas pelno grafoje. Apie tai, ką veikia likusių laivų įgulos, retkarčiais pranešama užsienio kriminalinėje kronikoje.