Birutė KARBAUSKIENĖ
Rusijoje tebetiriamos Tverės srityje, netoli Zacharovkos kaimo, sudužusio aviakompanijos "IRS-Aero" lėktuvo Il-18 katastrofos priežastys. Iš nedidelės Užpoliarės Chatangos gyvenvietės, įsikūrusios prie į Laptevų jūrą įtekančios upės ir teturinčios apie 6 000 gyventojų, į Maskvą čarteriniu reisu skridęs lėktuvas iš radarų ekranų dingo jau netoli tikslo, po 6 valandų skrydžio. Chatangos aviaįmonei priskirtą Il-18 buvo išsinuomojęs žinomas Taimyro verslininkas Olegas Kučerenka ir juo į Rusijos Domodedovo oro uostą skrido 27 žmonės: 9 įgulos nariai ir 18 keleivių, tarp kurių buvo ir O. Kučerenkos tėvas Anatolijus, taip pat Chatangos aviaįmonės direktorius Vladimiras Ovčinikovas ir keli jo pavaduotojai, trys Ukrainos piliečiai, kurie Chatangoje statė cerkvę, bei poliarinė ekspedicija. Tą dieną "IRS-Aero" šventė savo sėkmingos veiklos vykdant čarterinius reisus penkmetį, todėl 27 netikėtos mirtys nutraukė visus planuotus šventinius renginius.
Rusų keleivinio lėktuvo nuolaužos nukrito trijų kilometrų spinduliu. Įvykio vietoje rastos trys "juodosios dėžės", į kurių įrašų iššifravimą dedamos didelės viltys, bei žuvusiųjų kūnų fragmentai. Sudužęs lėktuvas buvo pagamintas 1962 metais ir jau septynis kartus kapitališkai remontuotas. Skraidymo sertifikatas šiam Il-18 buvo išduotas iki kitų metų rugsėjo mėnesio. Šiaip morališkai pasenę ir išnaudoję visus skraidymo resursus Il-18 keleivinėse oro linijose jau nebenaudojami ir dauguma jų perdirbti į krovininius, tačiau, nors civilinės aviacijos normatyvinių aktų nuostatos ypač griežtos, kažkodėl apie 60 lėktuvų Rusijoje (20 - kitose šalyse) vis dar skraidina keleivius čarteriniais ar kariniais reisais, nors šios mašinos jau seniai iš skraidymo priemonių virto sparnuotais pavojais visiems, kurie prie jų prisiliečia.
Kai kurie aviakatastrofos liudininkai tvirtina matę ryškų blyksnį danguje ir girdėję sprogimą, todėl kaip viena iš svarbiausiųjų buvo tiriama teroristinio akto versija, juo labiau kad žuvo beveik visa Chatangos aviaįmonės vadovybė, tačiau, antra vertus, lėktuvo žūties vietoje nupjautos augusių medžių viršūnės. Išeitų, kad laineris, prieš įsirėždamas į daržinę, sklendė. Komentuodami dar vieną eskaluojamą - gaisro salone - versiją, specialios komisijos įvykiams oro transporte tirti komisijos nariai spėja, kad jei ekipažas turėjo laiko sklęsti, tai turėjo suspėti ir pranešti apie susiklosčiusią padėtį į žemę. Kol kas neatmetama versija, kad Il-18 galėjo pasibaigti degalai. Nuo Chatangos iki Maskvos reikėjo skristi apie 4 500 kilometrų ir neabejojama, kad buvo įpiltas reikiamas degalų kiekis, tačiau praktika rodo, kad padėvėti varikliai "suryja" gerokai daugiau kuro.
Nuo 1959 metų sudužo 18 šios markės lėktuvų. Tačiau nepatirta nė viena avarija dėl techninių gedimų. Priešpaskutinis incidentas įvyko 2000 metų spalio 20 dieną, kai Rusijos karinių oro pajėgų Il-18 dėl piloto klaidos atsitrenkė į už 20 kilometrų nuo Batumio stūksančio kalno viršūnę. Tuomet žuvo 86 laineriu skridę žmonės.