Nors nuo teroristinių aktų Amerikoje, kai buvo sugriauti du dangoraižiai ir dalis Pentagono, prabėgo jau beveik du mėnesiai, amerikiečiai vis dar bijo skristi lėktuvais. Automobiliai užkimšę visus kelius, į traukinius bilietų riekia laukti po porą savaičių, o lėktuvai skraido pustuščiai. Anksčiau iš Bostono į Niujorką automobiliu buvo galima nuvažiuoti per 3 valandas, o dabar kelionė trunka 6-7 valandas. Lėktuvų bilietai vietinėse avialinijose atpigo vos ne dešimt kartų (pavyzdžiui, bilietas iš Niujorko į Los Andželą anksčiau kainavo 550, o dabar - tik 75 dolerius), tačiau keleivių kol kas nedaugėja.
Didžiosios pasaulio aviakompanijos, siekdamos susigrąžinti amerikiečių pasitikėjimą, mąsto apie reklaminę kampaniją, kurios uždavinys - įtikinti žmones, kad skraidyti nebaisu.
Šiaip aviatoriai visuomet buvo prieš bet kokią saugumą propaguojančią reklamą. Jie tvirtino, kad avialinijos bei gamintojai ir taip laisvai keičiasi informacija apie keleivių saugumą garantuojančias priemones. Kitados kompanija "Airbus" išleido reklamą, kurioje teigiama, kad laineriai su keturiomis turbinomis skrendant virš vandens yra saugesni už dvi turbinas turinčių boingų modelius. Reklama sukėlė tokius audringus kolegų protestus, kad kompanija turėjo tučtuojau nutraukti nevykusią reklamą. Rinkos analitikai mano, kad jei reklamoje bus kalbama apie skrydžių saugumą, dabartinėje situacijoje ji turės atvirkštinį poveikį.
JAV skrydžių saugumas: iš principo nieko nauja
Prezidentas Džordžas Bušas paskelbė apie saugumo sustiprinimo oro transporte priemones. Kaip vieną iš svarbiausių prezidentas įvardijo visų civilinių oro lainerių pilotų kabinų durų sutvirtinimą. Federalinėse taisyklėse reikalaujama, kad pilotų kabinos durys būtų užrakinamos tik kylant ir leidžiantis. Skrydžio metu daugelis aviakompanijų duris laikė nerakintas, kad smalsūs keleiviai galėtų žvilgtelėti į pilotų buveinę.
Į šiaurinį Pasaulio prekybos centro bokštą įsirėžusio "Boeing 767" salone vienas teroristų sėdėjo 28-uoju numeriu pažymėtoje vietoje, nuo kurios iki pilotų kabinos - du šuoliai. Keturi iš penkių šiuo reisu skridusių teroristų vietas buvo rezervavę prie kairiojo praėjimo, iš kur puikiausiai matyti pilotų kabinos durys.
Tačiau užrakintos durys nieko nekeičia. Saugumo sumetimais lėktuvų gamintojams buvo rekomenduojama pilotų kabinos duris specialiai gaminti nepatvarias, kad nelaimės atveju jas būtų galima išspirti tiek iš vienos, tiek iš kitos pusės - kad pilotai nelaimės atveju galėtų gelbėtis keleivių salone ir atvirkščiai - kad keleiviai galėtų iššokti pro plačius pilotų kabinos langus.
Ateityje JAV kompanijų lėktuvuose numatoma įrengti dvigubas duris su tambūru tarp jų, kad vienos durys atsidarytų tik uždarius kitas.
Amerikos oro uostuose bagažas peršviečiamas ir tik retais atvejais apieškomas menkai apmokamų specialių agentūrų darbuotojų, kuriuos samdo aviakompanijos. Jie gauna tik 7 dolerius už valandą, kai, pavyzdžiui, jų kolegos Belgijoje uždirba net 15 dolerių. Tokijo Naritos oro uoste šį darbą dirba aukštąjį išsilavinimą turintys darbuotojai. Jie apmokomi 150 valandų trukmės kursuose, o paskui dar laukia pusės metų bandomasis laikotarpis.
Prezidentas Dž. Bušas nurodė, kad bagažą oro uostuose tikrinančius darbuotojus kontroliuotų federaliniai organai. Aviakompanijos, po rugsėjo 11-osios patiriančios milijardinius nuostolius ir jau atleidusios per 100 000 darbuotojų, norėtų, kad saugumą oro uostuose garantuotų vyriausybė, tačiau Dž. Bušas tai atmetė tiek finansiniais (vien bagažui tikrinti reikėtų pasamdyti 28 000 darbuotojų), tiek filosofiniais sumetimais: principingas respublikonas privalo mažinti, o ne didinti valstybės vaidmenį.
Prezidentas paskelbė, kad kartu su keleiviais vėl skraidys civiliškai apsirengę ginkluoti apsaugininkai. Tokia tvarka buvo įvesta 1970 metais, tačiau vėliau užmiršta, nes iki rugsėjo 11-osios teroristinių aktų Amerikoje bene dešimt metų niekas nebuvo užgrobęs lėktuvo.
"Pan American" keleiviai skris tuščiomis rankomis
Kompanija "Pan American" paskelbė naujas keleivių taisykles. Nuo šiol į lėktuvo saloną leidžiama įsinešti tik pinigines ir... vaikų priežiūros priemones. Šie daiktai taip pat bus kruopščiai tikrinami. Kompanijos atstovai tikina, kad šios priemonės leis iki minimumo sumažinti teroristinio akto galimybę, be to, gerokai sutrumpins keleivių registracijos ir įlaipinimo laiką. "Pan American" - viena iš nedaugelio aviakompanijų, kuri po rugsėjo 11-osios neatleido nė vieno darbuotojo ir dirba įprastiniu režimu.
"Air France" garantuoja aukštą saugumo lygį
"Air France" spaudos tarnyba paskelbė, jog laikydamasi FAT (Federalinės aviacijos tarnybos) rekomendacijų, aviakompanija visuose reisuose į JAV registracijos metu įvedė fizinę rankinio bagažo apžiūrą: lipant į lėktuvą - pasirinktinai bagažo ir keleivių kontrolę metalo ieškikliu ir šimtaprocentinę bagažo kontrolę EDS aparatu. Be to, visi konfiskuoti daiktai pervežami bagažo skyriuje. Visuose "Air France" reisuose keleiviai skaičiuojami kelis kartus. Kompanijos lėktuvai nuolat stebimi iš šalia pakilimo takų stovinčių patrulinių automobilių, pasirinktinai tikrinami aptarnaujančiojo personalo darbuotojai. Kai kuriais reisais skrenda saugumo agentai, kurių uždavinys - sekti pilotų kabinos prieigas ir neutralizuoti potencialius užgrobėjus.
Angliškasis saugumas
Didžiosios Britanijos oro uostuose sustiprintas policijos patruliavimas, o pastarosiomis savaitėmis iš keleivių rankinio bagažo buvo paimta dešimtys tūkstančių aštrių daiktų - dažniausiai virtuvės ir tualeto reikmenų. Vyriausybė kol kas nenurodė konkrečių gairių saugumui užtikrinti ir tvirtina, kad Didžiosios Britanijos oro uostuose saugumas buvo deramo lygio ir anksčiau. Vis dėlto vyriausybės klerkai pranešė, kad "aktyviai svarstomas" pasiūlymas sugrąžinti į lėktuvus civiliškai apsirengusius apsaugininkus. Tačiau pilotai įsitikinę, kad geriausias būdas kovoti su lėktuvų užgrobėjais - garantuoti saugumą dar žemėje. Didžiosios Britanijos pilotų asociacija baiminasi dėl lėktuvų pilotų durų ir kabinų sutvirtinimo, mat ekipažas gali atsidurti keblioje padėtyje įvykus nenumatytai nelaimei, pavyzdžiui, gaisrui. Pilotams kabinos durys - galimas išsigelbėjimo kelias kritinėje situacijoje. Jie baiminasi, kad kiti ekipažo nariai negalės padėti, jei pilotams prireiktų medicininės pagalbos.
Kainos kyla, keleivių mažėja
Nyderlandų aviakompanija KLM nusprendė, kad už savo saugumą turi mokėti patys keleiviai, ir saugumo priemonėms sustiprinti įvedė papildomą 5 procentų rinkliavą nuo lėktuvo bilieto kainos. Naujovės taikomos visiems reisams į visas pasaulio šalis. KLM paskelbė ir 5 procentais didinanti tarifą skrydžiams iš Nyderlandų į JAV ir į Artimuosius Rytus. O Karibų salų regiono šalys labiausiai kenčia dėl sumažėjusio turistų srauto. Rugsėjo 11-osios teroristiniai aktai Barbadose turistų skaičių sumažino 50 procentų, o tai turi didelės įtakos gyventojų užimtumui, nes čia dauguma žmonių dirba turistų aptarnavimo srityje. Jei situacija nepagerės, šią valstybę, kaip ir rimtą ekonominę krizę išgyvenančią Jamaiką, ištiks ekonominė katastrofa. Turizmas kasmet atnešdavo 1,3 milijardo dolerių. Vien aviakompanija "Air Jamaika" patyrė mažiausiai 11 milijonų dolerių nuostolių. Jei turistai nesugrįš - Jamaikos laukia sunkūs laikai.
Izraelio aviakompanija skaičiuoja pelną
Skirtingai nei Vakarų šalių aviakompanijų, pastebimai išaugo Izraelio aviakompanijos "El-Al" aptarnaujamų transatlantinių reisų paklausa. Ši kompanija turi pačią didžiausią skrydžių "padidėjusio teroristinio pavojaus" sąlygomis patirtį. Ekspertai prognozuoja, kad "El-Al" netrukus savo veiklą išplės ir europinėse linijose. Paradoksalu, tačiau pastaraisiais dešimtmečiais ši kompanija buvo laikoma "turinčia daugiausia problemų". Jos lėktuvai į teroristų taikiklius pateko dar 5-ojo dešimtmečio pabaigoje. Kruvinų incidentų kompanijos darbuotojai išvengė, tačiau smulkūs tęsiasi iki šiol. Rugsėjo pradžioje "El-Al" lėktuvu į Briuselį atvykę keleiviai savo bagažą gavo ištepliotą fašistinėmis svastikomis ir užrašais "Mirtis žydams!" Kompanijos reisus dabar uoliai stebi Briuselio oro uoste budintys policijos pareigūnai. Izraeliečiai didžiuojasi, kad nieko panašaus negalėtų nutikti kone geriausiai pasaulyje saugomame jų Ben Guriono oro uoste. Specialiai paruošti žmonės su kiekvienu keleiviu čia praveda "interviu", kurio metu užduodami, atrodytų, visiškai su skrydžiu nesusiję klausimai. Apklausa užtrunka apie valandą, o vyrai su žmonomis išskiriami ir apklausinėjami skirtinguose kabinetuose. Paskui jų atsakymai sulyginami. Nesutapus nors vienai smulkmenai, apklausa pakartojama. Apsaugos darbuotojai be ceremonijų rausiasi keleivių lagaminuose, tikrina batų puspadžius ir rūbų kišenes. Keleiviai praleidžiami pro metalo ieškiklio "rėmą". Nepatenkintiesiems paaiškinama, kad paskutiniais dešimtmečiais nė vienas Izraelio lėktuvas nė karto nebuvo teroristų užgrobtas ar susprogdintas.
Rusijos patirtis: ekipažo narių pistoletai padeda ne visada
Rusijoje skrydžių saugumas vidaus linijose buvo pradėtas stiprinti kai prieš tris dešimtmečius tėvas ir sūnus Brazinskai nuvarė rusų lėktuvą į Turkiją. Neapsieita ir be kraujo - Brazinskai nušovė lėktuvo stiuardesę. Po to "Aerofloto" lėktuvuose tarp pilotų kabinos ir keleivių salono buvo įtaisytos plieno plokštės. Iš Sovietų Sąjungos lėktuvai buvo grobiami gan dažnai. Pagrindinis tokių pagrobimų tikslas - pabėgti į Vakarus. Specialiąsias tarnybas rimtai susimąstyti privertė incidentas su iš Tbilisio skridusiu lėktuvu, kurį užgrobė teroristai. Specialiosios paskirties būriui vaduojant įkaitus žuvo keli keleiviai. Ginkluoti užpuolikai į lėktuvą pateko per ypatingas sales ("Deputatų" ar "Inturisto"), todėl jose režimas buvo sugriežtintas. Pilotų kabinų durys tapo šarvuotos, jose įtaisyta akutė, o ekipažo nariams išduoti pistoletai "Makarov". Kartais salone tarp keleivių skrisdavo saugumo agentų, tačiau visos šios priemonės negalėjo garantuoti lėktuvų skrydžių saugumo. Pastaraisiais metais Rusijos lėktuvams įvyko daugybė incidentų. Manoma, kad iš dalies dėl to kalta tarp oro uostų darbuotojų ir milicijos pareigūnų įsišaknijusi korupcija.