Petras KURMELIS
Sugriežtinus atsakomybę už eismo taisyklių pažeidimus, Lietuvai iki 2010-ųjų gali pavykti įgyvendinti Europos Komisijos reikalavimą dvigubai sumažinti žuvusiųjų per avarijas keliuose. Tai spaudos konferencijoje Policijos departamente Vilniuje pareiškė Lietuvos policijos eismo priežiūros tarnybos viršininkas Saulius Skvernelis.
Nacionalinės tragedijos mastai
Pareigūnas tokią mintį išsakė komentuodamas avarijų, žuvusiųjų ir sužeistųjų skaičiaus pokyčius Lietuvoje, lyginant šių ir praėjusių metų laikotarpius.
Avarijas Lietuvos politikai ir visuomenė seniai pripažinę nacionaline tragedija. Šalis jau seniai pirmauja avarijų skaičiumi tarp kitų Europos Sąjungos valstybių. Pernai Lietuvoje įvyko 6631 avarija, kurioje buvo žuvo ar buvo sužeisti žmonės. 739 žmonės žuvo, o dar 8234 buvo sužeisti. Avarijų ir žuvusiųjų Lietuvoje ėmė mažėti dar sausį, vos įsigaliojo atsakomybę sugriežtinusios įstatymo pataisos.
Šiemet žuvo 26 žmonėmis mažiau nei pernai tuo pat metu, sužeista šiemet 140 asmenų mažiau nei pernai. Per visas 365 metų dienas pernai tebuvo 62 dienos, per kurias nebuvo užregistruota nė viena mirtimi pasibaigusi avarija, o per pustrečio mėnesio šiemet jau buvo 26 tokios dienos, kai keliuose nežuvo nė vienas žmogus. Nuo metų pradžios Lietuvoje įsigaliojo įstatymų pataisos, kurios numato žymiai griežtesnes sankcijas už vairavimą neblaiviam, neturint teisės arba už greičio viršijimą. Už šiuos pažeidimus dabar gresia ne tik solidžios piniginės baudos, bet ir areštinė ir net automobilio konfiskavimas. Galbūt dėl to girtų už vairo sulaikoma vis mažiau. Pernai kas mėnesį policija sulaikydavo apie 2800 neblaivių vairuotojų. Šiemet per mėnesį įkliuvo tik 616. 2007-aisiais be vairuotojo pažymėjimo kas mėnesį buvo sulaikoma po 1300 asmenų, dabar tokių pažeidėjų kas mėnesį įkliūva po 370. Greičio mėgėjų Lietuvoje sumažėjo beveik du kartus.
Pakelėse - gipsiniai policininkai
Drausminti vairuotojus padeda ne tik griežti įstatymai, bet ir socialinė reklama. Štai važiuodami automagistrale Vilnius - Kaunas - Klaipėda, vairuotojai nori nenori atkreipia dėmesį į šokiruojančius stendus, kuriuose pateikiama informacija apie kelyje įvykusias autoavarijas, sužeistus ir žuvusius žmones. Šiame kelyje sumontuoti 6 tokie stendai. Aišku, kvaila galvoti, kad stendai užkirs kelią avarijoms, tačiau sumažinti gali.
Lenkijoje socialinė reklama naudojama jau keliasdešimt metų, tačiau "karas keliuose" vyksta ir šioje šalyje. Lenkai pakelėse buvo pristatę fanerinių policijos automobilių. Kurį laiką jie drausmindavo "kelių erelius", tačiau dabar pastarieji prie jų priprato ir nebekreipia dėmesio. Šiomis dienomis Lenkijos pakelėse bus pastatyta 300 gipsinių kelių policininkų su greičio matavimo prietaisais rankose. Juos bus galima vežioti iš vienos vietos į kitą, tad greičio mėgėjai bus priversti ne taip smarkiai spausti greičio pedalą. Kelių policininkams šioje šalyje talkina ir vairavimo mokyklų instruktoriai. Baltstogėje, Krokuvoje mokomuosiuose automobiliuose įrengtos filmavimo kameros, fiksuojančios kelių taisyklių pažeidėjus ir pareigūnams belieka juos tik nubausti.
O štai iš JAV mus pasiekė žinia, kad teismas Entonį Liną Folko (53 m.) už tai, kad vairavo automobilį neblaivus, nuteisė 60 metų laisvės atėmimo bausme. Entonis nepadarė jokios avarijos, bet dešimt kartų buvo sulaikytas girtas prie vairo. Anksčiau jis dar buvo teistas už vagystes, kūno sužalojimą ir dokumentų padirbinėjimą.
Skubėjo į mirtį
O tuo tarpu "karas keliuose" tęsiasi ir Lietuvoje. Per avariją Kauno rajone šeštadienio vakarą iš karto žuvo 3 žmonės, o dar 4 buvo sužeisti. Ši didelė eismo nelaimė įvyko apie 19 val. 20 min. kelio Kaunas - Prienai - Alytus 6-ame kilometre. Pasak policijos, lengvasis automobilis "Volvo V40" išvažiavo į priešpriešinę eismo juostą ir susidūrė su keleivius vežusiu maršrutiniu mikroautobusu ,,Volkswagen LT 35". Įvykio vietoje žuvo lengvąjį automobilį vairavęs Aurimas Jaruševičius (24 m.) ir kartu su juo važiavę keleiviai: Egidijus Veliušis (31 m.) ir Ramūnas Eidukas (30 m.). Mikroautobuso vairuotojas Bronius Pankevičius (57 m.) ir trys su juo važiavę keleiviai - du vyrai ir moteris - dėl įvairių sužalojimų buvo nuvežti į ligoninę. Mikroautobuso vairuotojo gyvybę išgelbėjo išsiskleidusi oro pagalvė. Manoma, kad vyrai kokius tris kartus viršijo leistiną greitį.
Ko gero, viršytas greitis tapo ir avarijos Vilniuje priežastimi. Šioje avarijoje pirmadienio vakarą žuvo susisiekimo ministro Algirdo Butkevičiaus sūnus Martynas. Jam buvo 25 metai. Eismo nelaimė įvyko apie 21 val. pačiame sostinės centre, Žygimantų gatvėje, netoli Vilniaus ir Tilto gatvių sankryžos. Martos Andruškevič (24 m.) vairuojamas automobilis "Mitsubishi Eclipse", važiuodamas Žygimantų gatve, išvažiavo į priešpriešinio eismo juostą ir susidūrė su Saulėtekio link važiavusiu 2-ojo maršruto troleibusu ,,Solaris Trollino 15AC". Lengvojo automobilio keleivis M. Butkevičius žuvo vietoje. Vaikinas sėdėjo toje mašinos pusėje, kuri rėžėsi į troleibusą. Sunkiai sužeistos merginos gyvybę bandė gelbėti medikai, tačiau ji mirė įkelta į greitosios pagalbos automobilį. Troleibuso keleiviai avarijoje nenukentėjo. Manoma, kad avarija įvyko, kai jauna vairuotoja nepasirinko saugaus važiavimo greičio. Pro avarijos vietą važiavę vilniečiai stebėjosi pačiame sostinės centre įvykusia tokia kraupia avarija. Šioje miesto vietoje pasitaiko eismo įvykių, tačiau jie būna techniniai, be nukentėjusių žmonių. Kad sostinės centre būtų žuvę du žmonės, tokio įvykio niekas nepamena. Įprastą darbo dieną šioje sostinės vietoje nuolat būna daug automobilių, kertasi visuomeninio transporto srautai, todėl neretai susidaro didelės spūstys. Įrengta žiedinė sankryža ir daug šviesoforų važiuojantiems į miesto centrą ir iš jo neleidžia įsibėgti ir viršyti nustatyto važiavimo greičio. Vilniuje avaringiausios yra Savanorių ir Laisvės prospektų, Geležinio Vilko gatvės. Skaudžiausios eismo nelaimės dažniausiai įvyksta čia. A.Butkevičius Susisiekimo ministerijai, kurios vienas iš prioritetų yra saugaus eismo politikos formavimas, vadovauja nuo 2006-ųjų liepos. Jis priklauso valdančiajai Socialdemokratų partijai. Sūnus Martynas buvo vienintelis susisiekimo ministro sūnus. Kartu su sutuoktine ministras dar turi dukrą.