Kokios yra vartotojo teisės, kai aviakompanija atsisako jį vežti, atšaukia skrydį ar atideda skrydį ilgesniam laikui?
Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu Nr. 261/2004 nustatytos bendros kompensavimo ir pagalbos keleiviams taisyklės atsisakymo vežti ir skrydžių atšaukimo arba atidėjimo ilgam laikui atveju.
Jei atsisakoma vežti keleivius be jų sutikimo, atšaukiamas skrydis arba kai tvarkaraštyje numatytas skrydžio laikas atidedamas dviem valandoms ar ilgesniam laikui, aviakompanija privalo keleiviams suteikti nemokamai: • maistą ir gaivinamuosius gėrimus; • apgyvendinimą viešbutyje (jei būtina nakvynė); • transportą iš oro uosto į apgyvendinimo vietą (viešbutį ar kt.) ir atgal; • keleiviams turi būti pasiūloma du kartus paskambinti telefonu, išsiųsti telekso ar fakso pranešimus arba elektroninius laiškus.
Aviakompanija, atšaukusi skrydį ar atsisakiusi vežti keleivį (kai parduodama daugiau bilietų nei yra vietų lėktuve), turi sumokėti pinigines kompensacijas. Tačiau kompensacija nemokama jei aviakompanija apie skrydžio atšaukimą informuoja keleivius: • mažiausiai prieš dvi savaites iki tvarkaraštyje numatyto išvykimo laiko; • ne daugiau kaip prieš dvi savaites ir ne mažiau kaip prieš septynias dienas iki tvarkaraštyje numatyto išvykimo laiko ir buvo pasiūlyta keliauti kitu maršrutu, išvykstant ne daugiau kaip dviem valandomis anksčiau už numatytą išvykimo laiką ir atvykti į galutinę paskirties vietą mažiau kaip keturiomis valandomis vėliau už tvarkaraštyje numatytą atvykimo laiką; • mažiau kaip prieš septynias dienas iki tvarkaraštyje numatyto išvykimo laiko ir buvo pasiūlyta keliauti kitu maršrutu, išvykstant ne daugiau kaip viena valanda anksčiau už numatytą išvykimo laiką ir atvykti į galutinę paskirties vietą mažiau kaip dviem valandomis vėliau už tvarkaraštyje numatytą atvykimo laiką.
Aviakompanija gali 50 proc. sumažinti piniginę kompensaciją jei keleivis pasirinko skristi kitu maršrutu ir kito skrydžio atvykimo laikas yra ne vėlesnis kaip 2, 3 ar 4 val. (atsižvelgiant ir į skrydžių atstumus) nei buvo nurodyta įsigytame biliete.
Jeigu aviakompanija apie atšaukiamą skrydį keleivio neinformavo laiku, taip kaip minėta anksčiau, ji nedelsdama turi išmokėti atitinkamą piniginę kompensaciją: a) 250 eurų - visų 1500 kilometrų ar mažesnio atstumo skrydžių atveju; b) 400 eurų - visų didesnio kaip 1500 kilometrų atstumo Bendrijos vidaus skrydžių ir visų kitų 1500-3500 kilometrų atstumo skrydžių atveju; c) 600 eurų - visų skrydžių, kuriems netaikomas a arba b punktas, atveju.
Kompensacijos keleiviams neišmokamos, tais atvejais, kai skrydžio atšaukimo priežastis yra ypatingos aplinkybės, kurios gali būti neišvengiamos net ir imantis visų pagrįstų priemonių. Tokios aplinkybės gali susidaryti šiais atvejais: dėl politinio nestabilumo, meteorologinių sąlygų, pavojaus keleivių saugumui, netikėtai atsiradusių skrydžių saugos trūkumų ir streikų.
Atšaukus ar atidėjus skrydį ilgiau nei 5 val., jeigu vėliau skristi nėra prasmės, pavyzdžiui, vėluojama persėsti į kitą lėktuvą ar nespėjama į planuotą susitikimą, per 7 dienas keleiviai turi atgauti visą už bilietą sumokėtą sumą už neįvykusios kelionės dalį.
Nesutarę su oro vežėju dėl kompensacijų išmokėjimo ir pagalbos teikimo, vartotojai gali kreiptis į Civilinės aviacijos administraciją (Rodūnios kelias 2, 02188 Vilnius; tel. (8~5) 273 90 38) arba į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą (Vilniaus g. 25, 01119 Vilnius; nemokamas tel. 8 800 00008).