Sena lietuvių patarlė sako: ką darai, daryk gerai. Ši taisyklė ypač aktuali viešajame sektoriuje, kur naudojami mokesčių mokėtojų pinigai. Savo darbus pareigūnai privalo atlikti kokybiškai, profesionaliai ir veiksmingai.
Tai leis taupyti mokesčių mokėtojų pinigus, greitinti procedūras, labiau orientuotis į interesantą kaip į klientą, o ne kaip į valdininko darbo laiko gaišintoją. Galų gale visi norėtume mokėti mažesnius mokesčius, o tas vargiai tikėtina esant neveiksmingai administravimo sistemai.
Viešojo transporto kontrolieriai yra valdžios atstovai – pareigūnai. Jie užtikrina teisės vykdymą jiems patikėtose srityse. Šiuo atveju tai keleivių kontrolė autobusuose ir troleibusuose. Kontrolieriai gali skirti baudą už važiavimo taisyklių pažeidimus. Savaime suprantama, kad šias pareigas atliktų, jie privalo išmanyti tokias galias jiems suteikiančius teisės aktus.
Neseniai viešumon ėmė kilti Vilniaus savivaldybės įmonės „Susisiekimo paslaugos“ viešojo administravimo problemos. Panašu, kad įmonė nepatenkina piliečių lūkesčių: vieni po kitų kyla ieškiniai įmonei dėl pažeistų asmens teisių ir netinkamai taikomos administracinės atsakomybės. Viso to šaknys – neteisiški nekompetentingų kontrolierių veiksmai su pažeidėjais ar pažeidėjais įvardytais asmenimis. Akivaizdu, kad kontrolieriams keliami kvalifikacijos reikalavimai neatitinka pareigūnams įstatymuose įtvirtintų reikalavimų. Jie darbuojasi net neišmanydami daugelio jų darbą aprašančių teisės aktų.
Kaip teigia SĮ „Susiekimo paslaugos“, priimamiems į darbą kontrolieriams svarbiausi reikalavimai yra: žinoti visuomeninio transporto tinklą, darbo ypatumus, bilietų ir lengvatas suteikiančių pažymėjimų įvairovę, turėti psichologinių žinių, reikalingų darbui su žmonėmis, ir mokėti valstybinę kalbą.
Kitaip tariant, didžiausias dėmesys skiriamas tam, kad pareigūnas išmoktų bet kokia kaina „išmušti“ baudą. Tokie svarbūs uždaviniai kaip saugoti visuomeninę santvarką, nuosavybę, socialines ekonomines, politines ir asmenines piliečių teises bei laisves yra paliekami be dėmesio. Pažymėtina, kad aukštesnių įstatymų jie įvardyti pirmuosiuose straipsniuose kaip vieninteliai ir pagrindiniai. Iš to, kaip kasdienybėje elgiasi kontrolieriai, galime tvirtinti, kad ir darbo su žmonėmis bei konfliktinių situacijų valdymo gebėjimai tėra apytuštė, jeigu nevisiškai tuščia „Susisiekimo paslaugų“ deklaracija.
Tad nenuostabu, kad kontrolieriai nevengia šiurkščiai kalbėti su keleiviais, demonstruoti visišką aroganciją jų atžvilgiu. Juk vadovybė pagarbaus elgesio iš pareigūno visiškai nereikalauja, o nurodo jam vadovautis vien tik kontrolieriaus „atmintine“ ir keliomis ištraukomis iš keleivių vežimo taisyklių, visiškai nepaisant, kad egzistuoja ir daugiau administracinių teisinių, etinių ir kultūrinių santykių aspektų.
Be to, kontrolieriams, kaip pareigūnams, privalo egzistuoti atsakomybė už pareigūno vardo žeminimą. Tačiau ši atsakomybės forma kontrolieriams nėra taikoma, o tai rodo iškreiptą vadovybės požiūrį į kontrolierių teisinį statusą. Iš tikrųjų tokia praktika be galo žalinga, mat atsakomybė už kokybišką darbą sumažinama žemiau minimumo. Rezultatus galime matyti jau dabar – „Susisiekimo paslaugų“ keleivių kontrolės veikla vykdoma be galo ydingai.
Visuomenė turi teisę reikalauti, kad pareigūnas, žmogui taikantis teisines poveikio priemones, savo darbą atliktų atsakingai ir kokybiškai. „Susisiekimo paslaugų“ vadovybės požiūris į pareigūno darbą neturi diskredituoti modernios viešosios vadybos principų. Demokratinės valstybės reikalavimai yra kitokie, negu buvo sovietinėje santvarkoje, todėl laikas žengti žingsnį dabartinės teisinės realybės link.
„Susisiekimo paslaugų“ direktorius Vaidotas Antanavičius turėtų skirti ypatingą dėmesį kontrolierių teisiniam švietimui. Įmonės teisininkai turėtų išdėstyti pareigūnams teisės pagrindus, teisės aktų sistemos esmę, teisės normų konkurencijos, žmogaus teisių bei viešojo administravimo principus. Šviečiamoji veikla būtų pastovi, o atestacijos privalomos kiekvienam pareigūnui. Savaime suprantama, nerealu siekti, kad kontrolieriai pavirstų teisininkais, tačiau pamatinės teisinės ir bendravimo su keleiviais žinios užtikrintų, kad žmogaus teisių pažeidimai ir teisinis nihilizmas daugiau nebūtų kasdienis „Susisiekimo paslaugų“ pareigūnų darbo palydovas.
Artūras Vinckevičius, Naujosios viešosios vadybos fondas