REKLAMA

  • tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Seime randasi naujų pasiūlymų, kaip gyventojams padėti įsigyti mažiau taršių transporto priemonių. Viena iš tokių naujų idėjų – pridėtinės vertės mokesčio (PVM) mažinimas ne tik kai kurioms prekėms, elektrai ir dujoms, bet taip pat perkant ekologišką transportą.

Seime randasi naujų pasiūlymų, kaip gyventojams padėti įsigyti mažiau taršių transporto priemonių. Viena iš tokių naujų idėjų – pridėtinės vertės mokesčio (PVM) mažinimas ne tik kai kurioms prekėms, elektrai ir dujoms, bet taip pat perkant ekologišką transportą.

REKLAMA

Socialdemokratas Julius Sabatauskas su grupe Seimo narių pasiūlė naują idėją – naujoms arba naudotoms elektrinėms transporto priemonėms, pavyzdžiui, elektromobiliams, elektriniams paspirtukams ar dviračiams taikyti lengvatinį 5 proc. PVM tarifą (standartinis yra 21 proc.). Esą tai atpigintų transporto priemones gyventojams.

Siūlydamas išbandyti šią idėją, politikas pastebi, kad šiuo metu Lietuvoje yra registruota 4160 elektra varomų ir 35158 hibridinės transporto priemonės. Pasak jo, tai yra 10 kartų mažiau, nei registruotų benzininių ir per 25 kartus mažiau nei dyzelinu varomų transporto priemonių, kurių atitinkamai registruota 0,370 mln. ir 1,092 mln.

REKLAMA
REKLAMA

„Norint paskatinti rimtesnę pažangą, nebūtina išrasti dviračio. Mokesčių lengvatos elektra varomiems automobiliams yra taikomos ne vienoje šalyje. Štai Norvegijos praktika rodo, kad PVM lengvatos padeda pasiekti proveržį šioje srityje.

REKLAMA

Siūlydami šią lengvatą neabejojame, kad taip būtų žengtas pirmas išties rimtas žingsnis proveržio link, kad žalesnis transportas taptų realybe“, – pranešime teigė J. Sabatauskas.

Lipame ant to paties grėblio?

„Luminor“ banko ekonomistas Žygimantas Mauricas, vertindamas 5 proc. lengvatos idėją ekologiškoms transporto priemonėms įsigyti, teigia abejojantis, ar tai atneštų naudą gyventojams.

„Manau, kad lipame vėl ant to paties grėblio. Jau ne kartą buvo siūlytos ir pritaikytos lengvatos įvairiems produktams bei paslaugoms, bet, kaip rodo mūsų pačių ir kitų šalių patirtis, kaina dėl to dažniausiai nesumažėja, o jeigu sumažėja, tai nežymiai“, – teigė Ž. Mauricas.

REKLAMA
REKLAMA

Ekonomistas pastebi, kad socialdemokratų siūlymas gerokai labiau pasitarnautų tiems, kurie uždirba didesnį atlyginimą, mat elektromobilių pirkimas vis dar yra laikomas prabangos ženklu.

Ar tai iš tiesų darytų poveikį net ir pasiturintiems asmenims, visgi ekonomistas taip pat nėra tikras.

„Jeigu elektromobilių kaina nesumažės, tai nepaskatins didesnio susidomėjimo. Tikėtina, kad dalis pirkimų vis tiek vyks antrinėje rinkoje. Nauji elektromobiliai bent jau Lietuvos kontekste tam tikra prasme yra prabangos prekė.

Sutaupymas kurui, jeigu yra perkamas elektromobilis, pasiturinčių žmonių sprendimui turėtų labai nedidelę reikšmę, tad visgi didesnis iššūkis yra pasiūlos trūkumas“, – kalbėjo ekonomistas.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Pašnekovas svarsto, kad didesnis dėmesys turėtų būti nukreiptas į įmones, kad šios galėtų pasinaudoti ekologinėmis lengvatomis. 

Ž. Maurico teigimu, didesnio kapitalo bendrovės turi finansinių pajėgumų įsigyti ekologišką transportą, o tai vėliau gali padidinti automobilių pasiūlą antrinėje rinkoje, į kurią dažniausiai ir žvalgosi šalies gyventojai.

„Mes nesame norvegai, tad masinio elektromobilių pirkimo nebus, nes didelio susidomėjimo nėra ir kalbant apie naujus automobilius. 

Kai automobilis senesnis, jį pakankamai nesunku parduoti. Jei transporto priemonė yra naujesnė, ta rinka yra labai sekli“, – svarstė Ž. Mauricas.

REKLAMA

Be to, ekonomisto teigimu, vertėtų įvertinti ir tai, kad šiuo metu Lietuvoje infrastruktūra, skirta elektromobiliams, gerokai labiau išvystyta didžiuosiuose Lietuvos miestuose, pavyzdžiui, Kaune, Vilniuje, bet ne užmiestyje, rajoninėse vietovėse.

Dėl šios priežasties iškyla papildomas klausimas, ar gyventojų rėmimas iš valstybės kišenės, atneš norimą naudą.

Įžvelgia siūlomos lengvatos problemą

Tuo metu transporto skelbimų portalo „Autoplius.lt“ komunikacijos vadovas Gintenis Dauparas svarsto, kad siūloma PVM lengvata iš esmės jau egzistuoja, mat gyventojai gali sulaukti kompensacijų už ekologiškos transporto priemonės įsigijimą.

REKLAMA

„PVM lengvata yra viena iš skatinimo formų, kurią valstybė gali taikyti ekologiškoms transporto priemonėms įsigyti. Dabar veikianti subsidijų schema iš principo pasiekia tą patį tikslą. Priemonės gali būti viena kitą pakeičiančios, bet dviejų taikymas vienu metu tiesiog prideda kompleksiškumo.

Pagal tokį siūlymą, sumažinus PVM iki 5 proc., naujas elektromobilis, įprastai kainuojantis 40 tūkst. eurų, atpigtų 6,4 tukst. euro. Tai kiek daugiau, nei dabar siūloma subsidijų forma“, – teigė G. Dauparas.

Be to, pašnekovas teigia, kad mokestinės lengvatos atveju gali išryškėti ir tam tikra problematika. 

„Tokios lengvatos problema ta, kad jeigu subsidijos dydį galima fiksuoti, apribojant maksimalią sumą, nepriklausomai nuo ekologiško automobilio kainos, tai 5 proc. PVM atveju lengvata didėtų kartu su automobilio kaina.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Įsigyjant labai brangų automobilį, pavyzdžiui, kainuojantį 100 tūkst. eurų, mokesčių mokėtojai jo pirkėją paremtų jau 16 tūkst. eurų suma.

Kitaip tariant, kuo automobilis brangesnis, tuo valstybės pagalba vartotojui – didesnė“, – aiškino G. Dauparas.

Vertėtų apsvarstyti kompensacijų dydžius

„Auto Bild Lietuva“ redaktorius Vitoldas Milius svarsto, kad galbūt šiuo metu viena veiksmingiausių priemonių, siekiant skatinti ekologinio transporto populiarumą, yra piniginės kompensacijos.

„Bet koks skatinimas ar parama, kad žmonės pasirinktų netaršų automobilį, turi tam tikrą prasmę, daugelis pasaulio valstybių eina tuo keliu. 

REKLAMA

Bet ar žaidimas su PVM yra sprendimas, nežinau. Dažniausiai yra būdai tokie, kokie ir dabar egzistuoja Lietuvoje, kai skiriamos kompensacijos, įsigyjant elektromobilį ar kitas švarias transporto priemones“, – teigė V. Milius.

Pašnekovas pastebi, kad ekologinis kelias, kuriuo šiuo metu žengia šalys, panašu, neišvengiamas. Tačiau kol kas žmonės akivaizdžiai pastebi, kad įsigyti elektromobilį yra per brangu, o taip pat užmiestyje gali kilti keblumų juos įkraunant.

„Žmonės pragmatiški, jie nori važiuoti su tokiais automobiliais, su kuriais apsimoka. Kol kas šiuo metu naudotis elektromobiliu kai kur gali būti sudėtinga“, – kalbėjo pašnekovas.

REKLAMA

Be to, skatinimas pirkti elektromobilius, pasak V. Miliaus, turėtų eiti koja kojon su infrastruktūra, kuri būtų nukreipta į ekologiškas transporto priemones.

„Elektromobilių pasirinkimo prasme žmonių kriterijai visą laiką buvo tokie: brangu, netoli nuvažiuoja, nėra kur įkrauti.

Lietuva vietų pritaikymu, skirtų elektromobiliams, kol kas atsilieka. Kompensacijos, ačiū Dievui, yra nors kažkokios, nes kitose Baltijos valstybėse parama neskiriama“, – pastebėjo V. Milius.

Politikams siūlo galvoti apie visą visuomenę

Tuo metu Naudoto transporto pardavėjų asociacijos vadovas Vismantas Baršys svarstė, kad socialdemokratų siūlymas nėra tikslingas. 

Pasak pašnekovo, elektromobiliai šiuo metu yra prabangos prekė, todėl politikai turėtų įvertinti ir šį faktorių.

Socialdemokratai turėtų galvoti ir apie didžiąją dalį visuomenės, o ne apie tuos, kurie turi daug pinigų. Elektriniai automobiliai yra prabangos prekė“, – pastebėjo V. Baršys.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų