Pavyzdžiui, praėjusios savaitės duomenys rodo, kad vidutinė mažmeninė dyzelino kaina (atmetus mokesčius) Lietuvoje buvo vos 3 ct/l didesnė nei Lenkijoje, kai metų pradžioje šis skirtumas siekė 10–12 ct/l.
Taip pat mažmeninė dyzelino kaina (atmetus mokesčius) Lietuvoje yra jau 5ct/l mažesnė nei Latvijoje.
Lietuvos energetikos agentūros duomenys rodo, kad praėjusią savaitę Lietuvoje dyzelino kaina prieš mokesčius siekė 0,64 euro, o mažesnė kaina buvo užfiksuota tik Slovėnijoje.
Tokie duomenys rodo, kad nepridėjus mokesčių, degalai pastaruoju metu Lietuvoje yra vieni pigiausių ES. Tačiau kodėl galiausiai turime mokėti daugiau?
Situaciją apverčia mokestinės naštos
Pasak Lietuviškų degalinių sąjungos (LDS) vykdančiojo direktoriaus Vido Šukio, viską lemia pirminė degalų pardavimo kaina, už kurią degalus perka degalinės.
Ją dažniausiai nustato pagrindinis tiekėjas. Lietuvoje tai yra bendrovė „Orlen Lietuva“, kuri, būdama vienintele visų rūšių degalų tiekėja, formuoja pradinę kainodarą visai rinkai.
Tai reiškia, kad kainų skirtumus tarp ES šalių lemia tai, už kokią sumą yra įsigyjami degalai.
„Naftos kaina ir degalų kaina degalinėse keičiasi pastovai ir nebūtinai iškart visoje ES. Kokia buvo didmeninė pirkimo kaina? Praėjusią savaitę pas mus gal buvo pigesne, kažkur ES buvo brangesnė, tai galimai ir davė tokį rezultatą. O ir degalinės perka ne kiekvieną dieną, priklauso nuo apyvartos“, – atkreipė dėmesį V. Šukys.
Be to, degalų kainas lemia ir kiti ekonominiai faktoriai, kurie visose šalyse yra skirtingi.
„Kitur brangiau gal todėl, kad kitoks pragyvenimo lygis, atlyginimai, verslo pajamos ir dar daug kitų ekonominių faktorių. Vertinant valstybės ekonominę situaciją, tokios kainos yra pas mus didelės ir nelogiškai „apkrautos” anglies dioksido ar gynybos mokesčiais, ko nėra kitose normaliose šalyse“, – pabrėžė LDS vykdantysis direktorius.
V. Šukys pabrėžė, kad Lietuva su užsienio valstybėmis pakonkuruoti nėra pajėgi dėl nepalankių mokesčių, kuriuos pridėjus, degalų kaina gerokai išauga.
„Sako, kad kaina – viena žemiausių ES. Tai kodėl čia nematome pakelėse stovinčių vilkikų, laukiančių užsipilti pigių degalų? Kodėl jau ne dauguma, bet visi tranzitiniai vežėjai aplenkia mūsų šalį, pilasi Latvijoje, o pasipildo Lenkijoje, aplenkdami, anot ekonomistų, pigiausių degalų šalį.
Kaina dar ne viskas. Lietuva, ko gero, vienintelė ES valstybė, kuri negražina degalų akcizo kitų šalių vežėjams. Net eiliniai gyventojai degalus jau kuris laikas pilasi Lenkijoje, dabar ir Latvijoje ar net Švedijoje“, – nurodė LDS direktorius.
Kainų palyginimo portalas „Pricer.lt“ pridėjo, kad kuro kainos prieš mokesčius Lietuvoje gali būti mažesnės dėl minimalių antkainių taikomų privačiose degalinėse.
„Lietuvoje tikrai nėra pigiau. Kur tikrai mažesnės kainos, tai yra Balkanų šalyse, nes arčiau Viduržemio jūra ir greičiausiai tiekimas ten pigesnis. Visose mūsų regione šalyse labai dažnai fiksuojamas kainų kitimas.
Pas mus mažesnės kainos prieš mokesčius gali būti tik todėl, kad mažesnės, privačios degalinės dedasi minimalius antkainius, pavyzdžiui 5 ct ar 5 proc. ir tai pagerina bendrą vidurkį“, – nurodė portalas.
Degalinės priverstos mažinti maržas
„Viada LT“ mažmeninės prekybos direktorius Vytautas Bacevičius pastebėjo, kad Lietuvoje degalų kainos (prieš mokesčius) šiuo metu yra vienos žemiausių ES dėl sumažėjusios paklausos ir stipriai padidėjusios konkurencijos tiek tarp degalinių tinklų vidaus rinkoje, tiek su kaimyninių šalių degalinių tinklais.
Pasak jo, tai iššaukė nuo šių metų sausio 1 dienos padidintas akcizas ir įvesta anglies dioksido dedamoji.
„Sumažėjusią paklausą puikiai iliustruoja ir skaičiai. 2024 m. dyzelino bendras metų pardavimų kiekio augimas buvo 6,9 proc., o pirmąjį šių metų ketvirtį jo paklausa jau sumažėjo daugiau kaip 21 procentu. Analogiškai, bendras benzino, dyzelino ir dujų pardavimų kiekis sumažėjo daugiau kaip 15 procentų, nors per 2024 metus augo 10,30 proc.
Tokie pokyčiai rodo, kad degalų pardavėjai yra priversti peržiūrėti kainodaras ir mažintis maržas, kad bent dalinai amortizuotų pardavimų kritimą. Tai reiškia, kad konkurencija rinkoje šiuo metu ypač aštri, o kainų spaudimas ateina tiek iš vidaus rinkos, tiek iš kaimyninių šalių“, – nurodė V. Bacevičius.
„Viada LT“ mažmeninės prekybos direktorius įvardijo, kad degalų kainodarą šiuo metu labiausiai lemia degalų paklausos kritimas, didelė konkurencija tarp degalinių ir išaugusi mokesčių (akcizų) našta. Būtent dėl šių priežasčių degalinės yra priverstos mažinti maržas.
„2025 m. sausį įsigalioję padidinti akcizai ir anglies dioksido dedamoji smarkiai prisidėjo prie kainos struktūros pokyčių, o pardavimų kritimas verčia mažinti maržas. Be to, dalis verslo klientų dėl kainų skirtumų vis dažniau renkasi užsipilti degalus kaimyninėse šalyse.
Tai dar labiau verčia taikyti agresyvesnę kainodarą ir operatyviai reaguoti į rinkos signalus“, – dalijosi „Viada LT“ atstovas.
Pasak V. Bacevičius, kainų skirtumai tarp Lietuvos, Latvijos, Estijos ir Lenkijos daro tiesioginę įtaką degalų paklausai, ypač komercinio transporto sektoriuje. Tarptautinius pervežimus vykdančios įmonės kuro pirkimą dažnai planuoja ten, kur jis pigesnis.
Todėl, kai degalų kaina Lietuvoje tampa aukštesnė nei kaimyninėse šalyse, dalis pardavimų persikelia į Latviją ar Lenkiją.
„Tai reiškia, kad net ir esant panašiam ekonomikos aktyvumui, realūs pardavimų kiekiai Lietuvoje mažėja.
Jeigu norima, kad Lietuva liktų konkurencinga degalų tiekimo vieta tarptautiniam transportui, būtina užtikrinti, kad kainos Lietuvoje nebūtų aukštesnės nei kaimyninėse valstybėse.
Dabar tai daroma mažinant maržas, bet ilguoju laikotarpiu tai gali turėti neigiamų pasekmių visai rinkai ir Lietuvos ekonomikai, jei nebus peržiūrėti mokesčių dydžiai“, – atkreipė dėmesį „Viada LT“ mažmeninės prekybos direktorius.
„Neste Lietuva“ paantrino, kad degalų kaina priklauso nuo tokių veiksnių kaip naftos produktų užpirkimo kaina, mokesčiai, vietinė konkurencinė aplinka, todėl reaguodamos į šiuos veiksnius degalinės nuolat keičia kainas.
Patiko straipsnis? Užsiprenumeruokite mūsų naujienlaiškį ir gaukite svarbiausias dienos naujienas bei įdomiausius straipsnius kiekvieną darbo dieną 11 val. Tiesiai į Jūsų el. paštą!