Maidano dalyvis (nuotr. SCANPIX)

Savaitgalį viename iš Kijevo teismų parodymus davė Viktoro Janukovyčiaus apsauginiai. Šie papasakojo, kad niekas į juos nešaudė, o spruko buvęs Ukrainos prezidentas kartu su savo artimiausiais parankiniais, rašoma censor.net.ua.

Parodymų metu paaiškėjo, kad iš Kijevo V. Janukovyčius paspruko sraigtasparniu. Siekiant nukreipti dėmesį tuo pat metu iš miesto pajudėjo ir prezidento kortežas.

„2014.02.21 apie 23 valandą radijo ryšiu aš išgirdau, kad V. Janukovyčius išskrido iš Mežigorije teritorijos nežinoma man kryptimi. Apie 00:00 valandą aš gavau įsakymą važiuoti į Charkovą kartu su palydinčia grupe. Kartu su mumis važiavo ir kiti automobiliai, tačiau mes išvažiavome ne kartu, kiekvienas atskirai. Susitikome už 110 kilometrų autostrados Kijevas-Charkovas degalinėje. Ir jau tuomet kartu pajudėjome į Charkovą. Į miestą atvažiavome 2014.02.22 apie 10:00 tiesiai į rajono administraciją, kur mačiau pro šalį einant V. Janukovyčių. Ten jis davė interviu žurnalistams ir rengėsi aplankyti Charkovo „Regionų partijos“ sueigą. Tačiau dėl man nežinomų priežasčių jis ten nepateko,“ – teismui liudijo vienas iš vadovybės apsaugos pareigūnų.

„Apie 15 valandą mes išvažiavome į Charkovo oro uostą, ten mūsų jau laukė 2 sraigtasparniai „Agusta“. Vadas Kobazarius davė nurodymą persikelti į sraigtasparnius. Viename iš jų įsitaisė Janukovyčius, Poželaj (Liubov Poželaj, buvusi V. Janukovyčiaus aptarnaujančio personalo darbuotoja, vėliau – jo sugyventinė, red. past.) ir kiti asmenys. Skrydžio kryptis man nebuvo žinoma. Jo metu aš sužinojau, kad „Ukraerorucha“ dispečeris, remdamasis Turčinovo (tuometinis Ukrainos Rados pirmininkas Aleksandras Turčinovas, red. past.) nurodymu, davė nurodymą grįžti į Charkovo oro uostą.

Pilotas pranešė, kad mums neužteks kuro sugrįžti, ir buvo nuspręsta leisti Donecke. Nusileidus apie 16:30 Kobzarius davė nurodymą perkrauti daiktus į du kitus „Falcon“ tipo lėktuvus. Mes perkrovėme daiktus. Po maždaug 10-15 minučių prie mūsų priėjo ginkluoti žmonės, kurie prisistatė pasieniečiai ir pranešė, kad neleis išskristi lėktuvui,“ – pažymėjo apsaugos atstovas.

Tai buvo vienintelis incidentas, apie kurį pasakojo liudininkas, rašoma censor.net.ua. Pasakojimų apie kortežo apšaudymą, apie kurį V. Janukovyčius paskelbė savo interviu žurnalistams, ir vėliau apklausos metu, nėra.

„Po to Janukovyčius persėdo iš lėktuvo į automobilį, kuriuo važiavo kartu su Poželai. Vėliau, apie 18 valandą mes privažiavome didelį privatų namą, kur jau buvo Janukovyčius. Mano manymu, tas namas priklauso Achmetovui (Ukrainos oligarchas Rinatas Achmetovas, red. past.),“ – pasakojo teismui pareigūnas.

Vėlesni parodymai jau įtraukia ir veikėjus iš Rusijos – į Krymą V. Janukovyčių ištraukė rusų spec. daliniai. Pusiasalyje pasprukusio Ukrainos prezidento jau laukė Pšonka (tuometinis generalinis prokuroras) ir Zacharčenka (tuometinis vidaus reikalų ministras Vitalijus Zacharčenka, – red. past.).

„Noriu pažymėti, kad prieš išvykstant Kobzarius įsakė visiems atiduoti mobiliuosius telefonus. 2014.02.23 apie 2:00 mes išvažiavome į laukus. Šalia Bedriansko miesto. Pamačiau automobilių šviesas, tris sraigtasparnius, kurių numerių neįžiūrėjau, tačiau mačiau raudoną žvaigždę ant vieno iš jų. Kobzaris nurodė visiems lipti į tuos sraigtasparnius. Skrydis truko apie valandą ir mes nusileidome nepažįstamame man oro uoste. Iškrovėme daiktus. Ir nežinomi man vyrai, kaip paaiškėjo vėliau – Rusijos kariai, nuvežė mus pailsėti į vagonėlį netoli pakilimo tako. Ten mes pailsėjome šiek tiek iki ryto. Ryte mums pranešė, kad reikia susirinkti. Mes privažiavome prie „An-26“ tipo lėktuvo. Lėktuve jau buvo Janukovyčius, Poležaj, Zacharčenka, Pšonka, Kobzaris ir nežinomų asmenų grupė. 10 ginkluotų asmenų,“ – pažymėjo apsaugos tarnybos atstovas. Iš Krymo V. Janukovyčius, kartu su savo artimaisiais išskrido į Rusiją, tačiau vėliau orlaivis kažkodėl grįžo atgal į Krymą. Tikriausiai, Janukovyčiaus „šeimą“ paliko Rusijoje, o į Krymą grįžo jau jis vienas su apsauga, nes Poželaj, Pšonkos, ir Zacharčenkos liudytojas jau nebemini, rašoma censor.net.ua.

„Mes išskridome man nežinoma kryptimi. Atskridome į nenustatytą oro uostą. Techniniame pase buvo įrašas „Anapa“. Remiantis tuo aš galėčiau tvirtinti, kad mes atsidūrėme Anapos mieste Rusijos Federacijoje. Kažkur po pusantros valandos mes iškrovėme daiktus į kitą lėktuvą ir išskridome. Nusileidus kitame oro uoste, kuriame taip pat buvo rusų kariai, mes persėdome į automobilius ir išvykome nežinoma kryptimi. Po kažkurio laiko aš supratau, kad mes Kryme. Apie 22 valandą mes išvykome į Sevastopolį. Ir, kaip aš supratau, atvykome į Rusijos karinio dalinio teritoriją. Šioje teritorijoje mes susitikome. Janukovyčius pasiūlė tiems, kurie nori, keliauti su juo. Perdavė atsisakymą nuo valstybės apsaugos kažkuriam iš apsauginių. Tie, kurie panoro važiuoti su Janukovyčiumi, – važiavo su juo, prieš tai pasirašę pareiškimą dėl išėjimo iš prezidento apsaugos tarnybos ir atidavus ginklą,“ – pasakojo liudininkas.

Buvęs Ukrainos prezidentas V. Janukovyčius Rusijos teritorijoje slapstosi nuo 2014 metų vasario pabaigos. 2014 metų spalio 3 dieną Ukrainos vidaus reikalų ministro pavaduotojas Antonas Geraščenka skelbė, kad Rusijos prezidento nurodymu jam buvo išduota Rusijos pilietybė, o taip pat buvusiam premjerui Nikolajui Azarovui ir prokurorui Viktorui Pšonkai.