Nemaloniu nutikimu su portalu tv3.lt pasidalinusi vilnietė Rūta (pavardė redakcijai žinoma) pasakojo, kad šią savaitę vėlų antradienio vakarą pablogėjus 84-erių tėčio Alberto būklei jį teko skubiai hospitalizuoti.
Tačiau, pasirodo, kol vyras atsidūrė ten, kur gydomas dabar, prireikė važiuoti net per kelias ligonines.
„Nors tėčio būklė sunki, dabar jau viskas gerai, padedant nuostabiems gydytojams nefrologams tėvelis saugioje vietoje – Vilniaus miesto klinikinės ligoninės padalinyje. Jei ne keli medikai, kuriems esu labai dėkinga, tėčio gal jau galėtų nebūti...“ – kalbėjo moteris.
Teko aiškintis, kur išvežė tėtį
Grįždama į istorijos pradžią pašnekovė pasakojo, kad 5 sunkiomis lėtinėmis ligomis sergančiam tėčiui atsiradus dideliems kojų skausmams skubiai kvietė greitąją pagalbą.
„Greitosios pagalbos medikams jokių pretenzijų neturiu, viską operatyviai padarė. Tačiau kadangi pati kartu važiuoti negalėjau, spėjau tik tėtį išvesti, suruošti šiek tiek daiktų, nežinojau, į kokią įstaigą jis bus nuvežtas“, – sakė Rūta.
„Taip pikta pasidarė, ta duomenų apsauga irgi turi turėti kažkokias proto ribas“, – pabrėžė Rūta.
Tačiau kitą dieną jos laukė galvosopis – sužinoti, kurioje ligoninėje atsidūrė tėtis. „Išvežant jį su greitąją įdaviau telefoną, ryte tėtis skambina ir sako nežinantis, kokioje yra ligoninėje. Sakau, išsiaiškinsim, gal ir seselių paklausi, bet kadangi jis serga Parkinsono liga, sunkiai kalba, iškart bandžiau aiškintis pati“, – pasakojo ji.
Pokalbis su dispečere apstulbino
Pirma moters mintis buvo paskambinti 113, kadangi šiuo numeriu ir buvo iškviesta greitoji. „Bet tiesiog „apšalau“, koks buvo nemandagus pokalbis, elgesys su manimi, kaip gali dirbti tokios operatorės? Kiek kartų teko važinėti į ligonines, niekada nebuvo tokio dalyko, kad vos ne skandalą iškėlė. Sakau, kad aš dukra, man reikia žinoti, kur nuvežė, tai atkirto, kad galioja duomenų apsauga. Sako: „Nežinau, jūs gal kaimynė kokia ar meilužė? Pasakysiu, o po to ateis bet kas.“
Taip pikta pasidarė, ta duomenų apsauga irgi turi turėti kažkokias proto ribas. Negi kažkoks žmogus iš gatvės skambins... Kokia dar duomenų apsauga, jei žmogus sunkios būklės, negali paeiti ir niekas negali atvažiuoti, nes nežino, kur jis yra.
Išties kažkoks absurdas – kiek atvejų yra, kai bankai, telekomunikacijų, draudimo įmonės prieina prie mūsų duomenų, prašo asmens kodo, telefono, o kada artimasis atsiduria ligoninėje ir negali su juo kartu važiuoti, turi pusę dienos stresuodamas ieškoti, į kokią ligoninę jį nuvežė“, – piktinosi vilnietė.
Džiaugiasi, kad padėjo pažįstamas gydytojas
Svarstydama, ką daryti toliau, prisiminė, kad išveždama tėtį greitoji minėjo, kad veš jį į Respublikinę Vilniaus universitetinę ligoninę. „Dar stebėjausi, kodėl jį ten tąsyti, jei visada Antakalnio ligoninėje gulėdavo. Kadangi jam buvo užklupę didžiuliai kojų skausmai ir jie pagalvojo, kad veš į Lazdynų ligoninės neurologinį skyrių.
Tai paskambinau į ligoninę, nors 113 numeriu sakė, kad galioja duomenų apsauga, tai čia man pasakė, kad tėtis nuvežtas į Antakalnio klinikas. Tada skambinu tėčiui, klausiu, ar jis ten, kaip visada, sako, kad ne, nežino kur.
„Kada artimasis atsiduria ligoninėje ir negali su juo važiuoti kartu, turi pusę dienos stresuodamas ieškoti, į kokią ligoninę nuvežė tavo artimąjį“, – sakė Rūta.
Tada paskambinau tiesiai į nefrologijos skyrių, kur visada gulėdavo, nes bergždžias dalykas skambinti į priėmimo skyrių, jie visada sako, kad nieko nežino. Tai pažįstamas gydytojas kaip tik budėjo ir pasižiūrėjo sistemoje, kur tėtis tiksliai paguldytas. Pasirodo, atvežę jį į centrines Antakalnio klinikas dar pratampė ir nepriėmė, pervežė į kitą padalinį. Tai, panašu, nuo žmoniškumo, o ne duomenų apsaugos priklauso, ar sulauksi pagalbos...“ – apgailestavo Rūta.
GMP tarnyba: tokie atvejai reti
Pakomentuoti situaciją portalas tv3.lt paprašė Greitosios medicinos pagalbos (GMP) tarnybos. Ši apgailestavo dėl susiklosčiusios situacijos ir patikino, kad tokie atvejai, kai numeriu 113 skambinama norint išsiaiškinti, į kokią gydymo įstaigą nuvežtas pacientas, reti.
„Atsiprašome paciento artimosios už patirtus emocinius išgyvenimus – taikome aukščiausius bendravimo standartus, atliekame pacientų pasitenkinimo tyrimus dėl suteikiamų paslaugų, todėl į kiekvieną nusiskundimą žiūrime rimtai. Atvejis, kurį pateikėte, yra retas – sulaukiame vos keliolikos panašių kreipimųsi per metus“, – nurodė tarnyba.
Pasak jos, esant iškvietimui, pildoma kortelė, sutikimo dalyje yra nurodoma artimojo ar kitas koks kontaktas – jį gali pateikti pats pacientas ar pagalbos kvietėjas.
„Šitam nurodytam kontaktui informacija apie pacientą yra teikiama. Ar buvo užpildyta kortelė su konkrečiais dukros kontaktais, negalime pasakyti, nes nežinome apie kurį pacientą kalbama.
Jei to nebuvo padaryta, tai kalbant bendrai apie informacijos teikimą artimiesiems, dispečerinės darbuotojai vadovaujasi patvirtintomis vidaus taisyklėmis“, – aiškinama portalui tv3.lt pateiktame atsakyme.
Kaip sužinoti, į kokią gydymo įstaigą nuvežtas artimasis?
Kaip nurodoma, pagal vidaus taisykles, informacija apie paciento sveikatą ir su tuo susijusius duomenis laikoma konfidencialia.
„Ji dispečerio telefonu neteikiama, tam jie neturi įgaliojimų. Įprastai reikia kreiptis raštu į Tarnybą, pateikiant paciento ar jo įgaliotojo asmens sutikimą, dėl informacijos, susijusios su sveikata, pateikimo.
„Atvejis, kurį pateikėte, yra retas – sulaukiame vos keliolikos panašių kreipimųsi per metus“, – nurodė GMP tarnyba.
Tačiau suprantame, kad yra įvairių gyvenimo situacijų. Esant poreikiui, dispečeris jungia skambinantį su pamainos vyresniuoju. Jis įsitikina skambinančiojo tapatybe, ryšiu su pacientu ir, įsigilinus į aplinkybes, ir gali priimti sprendimą dėl informacijos suteikimo apie paciento nugabenimą į konkrečią gydymo įstaigą. Bet, kaip minėta, tokie atvejai yra itin reti“, – komentavo GMP tarnyba.
Pažymima, kad šiuo atveju dispečerinės darbuotojas turėjo informuoti, kad informacija telefonu neteikiama – kas ir buvo padaryta – ir nurodyti, kokios yra alternatyvos:
„Jei to nebuvo padaryta, atsiprašome. Kitų gydymo įstaigų informacijos teikimo tvarkos vertinti negalime, nes jos vadovaujasi savo vidinėmis tvarkomis.“
Paklausta apie situacijas, kai pacientai transportuojami į kitą gydymo, nei buvo numatyta iš pradžių, tarnyba nurodė informavimo paslaugų apie paciento lokaciją proaktyviai neteikianti.
Nurodoma, kad sužinoti apie paciento buvimo vietą galima keliais būdais: iš paties paciento, jei leidžia jo būklė ir turimos komunikacijos priemonės; per e.sveikatą, jei sutvarkyti įgaliojimai; gydymo įstaigos, kur nuvežtas pacientas, iniciatyva, jei sutvarkyti artimųjų įgaliojimai ir kontaktai, į ką kreiptis nelaimės atveju; pačių artimųjų iniciatyva, kreipiantis į gydymo įstaigas.
Patiko straipsnis? Užsiprenumeruokite mūsų naujienlaiškį ir gaukite svarbiausias dienos naujienas bei įdomiausius straipsnius kiekvieną darbo dieną 11 val. Tiesiai į Jūsų el. paštą!