Parlamentarai abejoja Valstybinės mokesčių inspekcijos (VMI) vykdytos socialinės reklamos, kainavusios daugiau nei 1,4 mln. litų, efektyvumu ir teigia besiaiškinsiantys šios reklamos užsakymų aplinkybes. Tuo metu VMI atstovai tvirtina, kad socialinė reklama, skatinanti piliečius kovoti su šešėline ekonomika, pasiteisino.
Finansų ministerijos (FM) bei Valstybinės mokesčių inspekcijos (VMI) atsakymas keturių valdančiųjų frakcijų atstovams dėl lėšų panaudojimo socialinei reklamai „Šešėlis ne išeitis. Sprendimo ieškokime kartu“ valdančiųjų Liberalų sąjūdžio bei konservatorių frakcijų atstovams abejonių neišsklaidė.
„Tokios apimties ir tokio turinio atsakymas negali tenkinti, nes jis neatsako į visus pateiktus klausimus“, - BNS antradienį sakė LS frakcijos seniūnas Andrius Endzinas.
FM rašte, kuriame nurodoma socialinės reklamos kaina - beveik 1,4 mln. litų be PVM, nebuvo kalbama, kaip reklamos gamintojas buvo atrinktas, o šis klausimas, anot A.Endzino, yra „per daug akivaizdus, kad jį būtų galima apeiti“.
„Šiuo atveju yra keturių valdančių frakcijų atstovų kreipimasis ir finansų ministras turėtų pakankamai išsamiai atsakyti į tokį paklausimą“, - nurodė A.Endzinas.
A.Endzinas sakė per savaitę besitikintis gauti papildomos informacijos, antraip dėl informacijos gavimo reikėtų kreiptis dar kartą.
„Atsakyme nepateikti kokie nors pamatuojami rezultatai, kurie nurodytų, kad būta poveikio, kad šešėlinė ekonomika išsigandusi to klipo neva susitraukė“, - BNS antradienį teigė konservatorių frakcijos seniūnas Jurgis Razma.
Anot jo, ši socialinė reklama esą nebuvo veiksminga.
„Klausimų tikrai liko dėl tokio lėšų panaudojimo prasmingumo, kai tiesiog įkyriai sukamas primityvus klipas, naiviai tikintis, kad tai tiesiog mažins šešėlinės ekonomikos mastus. Aš manau, kad pinigus reikia skirti toms institucijoms, kurios realiai kovoja su šešėline ekonomika“, - kalbėjo J.Razma, pridurdamas, kad tokie VMI vadovų finansiniai sprendimai turėtų būti įvertinti finansų ministro.
Sausio 12 dieną keturių valdančiųjų frakcijų - Tautos prisikėlimo partijos, Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų, Liberalų sąjūdžio bei Liberalų ir centro sąjungos (LiCS) - atstovai raštu kreipėsi į Finansų ministeriją dėl lėšų panaudojimo Valstybinės mokesčių inspekcijos (VMI) užsakytai socialinei reklamai „Šešėlis ne išeitis. Sprendimo ieškokime kartu“.
Minėta reklama buvo raginama atsisakyti mokėjimų vokeliuose, mokėti mokesčius, piliečiai buvo skatinami pranešti apie galimai slepiamus mokesčius.
Kaip BNS raštu informavo VMI atstovė Evelina Povilaitytė, socialinės kampanijos partneris buvo atrinktas konkurso būdu. Konkurse, jos teigimu, dalyvavo 3 bendrovės, o partneriu pasirinktas mažiausią kainą pasiūlęs dalyvis.
Anot E.Povilaitytės, informacinės kompanijos efektyvumas buvo nustatomas nuomonės tyrimais kampanijos pradžioje ir pabaigoje. Rezultatai, anot jos, įrodo socialinės reklamos veiksmingumą.
„Didžioji dauguma apklausoje dalyvavusių gyventojų sutiko su teiginiu, kad mokesčių nemokėjimas yra vagystė - 93% (prieš pradedant kampaniją šis rodiklis siekė 88%), kad tai stabdo ekonomikos augimą - 95% (buvo 93 %). Taip pat dauguma gyventojų teigia, kad jie žino, kas yra šešėlinė ekonomika - 73% (prieš kampaniją šis rodiklis siekė 61%). Į atvirą klausimą, kas yra šešėlinė ekonomika, praktiškai visi pateikė vienokius ar kitokius teisingus atsakymus, iš kurių populiariausias buvo „vokeliai“ - 48% (buvo 20 %)“, - sako E. Povilaitytė.
Ji pridūrė, kad socialinė reklama yra „planingo VMI dialogo su visuomene sudėtinė dalis“.
FM rašte rašoma, kad socialinės reklamos užsakovas yra VMI, gamintojas - UAB „VRS grupė“, o reklamos klipą platino UAB „Publicum“.
Socialinė reklama buvo transliuojama per LTV, LNK, TV3, „Lietuvos ryto TV“ televizijas, skambėjo Lietuvos radiją bei „Žinių radijo“ eteryje.
Socialinės reklamos efektyvumas, kaip pažymima rašte, bus nagrinėjamas FM Kolegijos posėdyje vasario 13 d.