Šaltuoju metų laiku aplink neužsivedančius automobilius trypčiojantys ir spiginantį šaltį keiksnojantys vairuotojai –dažnas vaizdas šalies keliuose šią žiemą. Papildomų rūpesčių šaltis kelia ir specialiųjų tarnybų pareigūnams, skubantiems į pagalbą nelaimių ištiktiesiems.
Nors kalendorinė žiema jau ritasi į pabaigą, speiguoti orai iš Lietuvos dar neskuba trauktis. Su nerimu vairuotojai laukė ir šios savaitės šalčių, kurie naktimis privers nusileisti termometro stulpelį iki minus 20-25 laipsnių.
Praėjusios žiemos pamokos
Amerikietiškų automobilių serviso paslaugas vienos Šiaulių teikiančios bendrovės direktorius šiaulietis Almantas Valčiukas sako, kad šią žiemą nebuvo nė vienos savaitės, kad serviso meistrų pagalbos nebūtų prireikę dėl šalčių sustreikavusių automobilių savininkams.
„Žmonės, kaip ir kasmet, stengiasi parengti automobilius šalčio atėjimui, bet nė vienas tam nepasirengia iki galo, –tvirtina A.Valčiukas. –Visi žino, kad tepalus reikia keisti kartą per metus arba nuvažiavus dešimt tūkstančių kilometrų, tačiau tepalai dažnai laiku nepakeičiami. O rytą bandant užkurti automobilį ir kyla problemų dėl tirštų tepalų, netvarkingos užvedimo sistemos, senų laidų ar žvakių. Daugiausia problemų būna su senais automobiliais, nes jų savininkai stengiasi išvengti investicijų į seną mašiną".
A.Valčiukas sako, kad jo vadovaujamo automobilių serviso meistrai praėjusią žiemą turėjo daugiau darbo nei šią.
„Atrodo, žmonės padarė išvadas iš praėjusios žiemos pamokų ir prieš šią žiemą atsakingiau rūpinosi savo automobilių parengimu šaltajam metų laikotarpiui, –svarsto A.Valčiukas. –Pernai tikrai daugiau remontavome ir užšalusių radiatorių, ir antifrizinių sistemų. Praėjusi žiema labai smarkiai pamokė visus".
Bėdoje padeda patruliai
Pasak Lietuvos kelių policijos tarnybos viršininko Gintaro Aliksandravičiaus, naujiems ir apynaujams kelių patrulių automobiliams šaltis nėra baisus: be problemų užsiveda tiek benzininiai, tiek dyzeliniai varikliai.
„Jei matome, kad susidėvėję akumuliatoriai, juos keičiame prieš kiekvieną žiemą, –sako G.Aliksandravičius. –Aišku, pasitaiko, kad per šalčius ir akumuliatoriai išsikrauna, ir elektronika sugenda, durelės vienos rakinasi, kitos nesirakina. Visiems nepatogumams užbėgti už akių neįmanoma –kad ir koks naujas būtų automobilis, gamta kartais vis tiek padaro savo. Mūsų žiemos yra tokios".
G.Aliksandravičiaus žodžiais, Policijos departamentas dar žiemos pradžioje patruliams nurodė suteikti visokeriopą pagalbą bėdos ištiktiems vairuotojams. Sprendžiant iš vairuotojų padėkų, kurios pasiekia policiją, patruliai šią misiją atlieka nepriekaištingai.
Šąla vandens siurbliai
Šaltis vėlų praėjusio šeštadienio vakarą prikrėtė eibių ugniagesiams gelbėtojams, atskubėjusiems gesinti užsiliepsnojusio daugiavaikės šeimos gyvenamojo namo Radviliškio rajono Žardelių kaime. Gaisravietėje iš rikiuotės išėjo dvi gaisrinės mašinos –užšalo jų vandens siurbliai, todėl į šių mašinų vietą teko stoti kitai ugniagesių technikai.
„Mūsų vienintelis priešas yra šaltis, nes dirbame su vandeniu, –sako Radviliškio priešgaisrinės gelbėjimo tarnybos viršininko pavaduotojas Ričardas Kazlauskas. –Būna ir taip, kad užšalusių vandens siurblių įvykio vietoje atitirpinti nepavyksta: priklauso nuo to, iki kokio lygio jie užšąla. Problemų, ypač savivaldybių žinioje esančiai senesnei rusų gamybos priešgaisrinei technikai, būna šalčiui spustelėjus jau ir iki minus penkiolikos laipsnių, todėl šią savaitę pažadėtų šalčių laukiame su didele baime".
Siekiant užtikrinti nenutrūkstamą vandens padavimą, spiginant šalčiams į gaisravietes jau iš anksto vyksta gausesnės, nei įprasta, ugniagesių pajėgos. Išėjusią iš rikiuotės mašiną keičia kita. Ugniagesiai sako, kad problemų ypač padaugėja, kai, ištuštėjus vandens cisternai, jį tenka atsivežti iš tolėliau nuo gaisravietės esančio vandens telkinio.
Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento Visuomenės informavimo ir analizės skyriaus atstovė Laura Valauskienė „Respublikai" teigia, kad visa ugniagesių technika stovi garažuose, todėl šaltis norint juos užvesti įtakos neturi.
Krauna dieną naktį
Šaltis ne draugas ir medikams, tačiau jie džiaugiasi bent tuo, kad dabar mažiau sniego ir greitosios medicinos pagalbos automobiliai jau nebeklimpsta pusnyse. Šiaulių greitosios medicinos pagalbos stoties greitųjų akumuliatoriai kraunami dieną naktį. Ir žiemą, ir vasarą. Tiesa, žiemą tai daryti tenka dar dažniau. Dėl to šaltuoju metų laiku šiek tiek padidėja išlaidos už elektrą.
„Mes juos nuolat privalome krauti, automobiliuose yra daug medicininės įrangos, kuriai būtina elektros energija, –pasakoja Šiaulių greitosios medicinos pagalbos stoties vyriausioji gydytoja Eugenija Kukaitienė. –Grįžęs iš iškvietimo automobilis iškart prijungiamas prie elektros šaltinio".
Medikai važinėja daug, todėl jų automobiliai net atvėsti nespėja. Jei kokia naktis jiems ir būna ramesnė, jei automobiliai ilgiau nevažiuoja, vairuotojai periodiškai nueina jų užkurti.
Stasys Brundza, Lietuvos automobilių klubo garbės prezidentas:
Norint, kad žiemą be problemų užsivestų benzininių automobilių varikliai, visų pirma turi būti tvarkinga ir netepaluota uždegimo sistema. Svarbiausia jos dalis –akumuliatorius, todėl, jei jis bus pasenęs, gali kilti keblumų. Akumuliatorius turi būti kuo geresnis ir kuo galingesnis. Aktuali ir žvakių, ir skirstytuvo kokybė. Kas trejus ketverius metus rekomenduojama keisti aukštos įtampos laidus, kurie prijungti prie žvakių. Šiuose laiduose per tiek laiko atsiranda įtrūkimų, kurie plika akimi gali būti ir nematomi. Tačiau, jei šaltą variklį užvestumėte patamsyje, matytumėte, kaip tarp tų laidų šokinėja kibirkštys.
Dyzelinių automobilių vairuotojai šaltuoju metų laiku turėtų pilti į baką tik žieminį kurą. Prieš užvedant dyzelinių automobilių variklį derėtų pašildyti kurą, kad į cilindrus ir purkštukus jis patektų šiltas. Tai padaryti galima užvedimo rakteliu įjungus prietaisų skydelio indikaciją ir prieš starterio įjungimą palūkėjus keliolika sekundžių. Kai užgęsta signalinė lemputė, rodanti, kad kuras jau nebešildomas, tą pačią procedūrą gerai būtų pakartoti dar kartą ir tik tada užvesti variklį. Prieš įjungiant starterį patartina išjungti visus žibintus, ventiliatorių, langų šildymą ir kitus energiją eikvojančius šaltinius, kad visa akumuliatoriaus galia būtų panaudota varikliui sukti. Nevalia pamiršti ir tepalų –kuo jie bus skystesni, tuo lengviau bus užvesti šaltą variklį. Karbiuratorinius variklius žiemą galima pašildyti karštu vandeniu: pora virdulių, išpiltų ant įsiurbimo trakto, prieš užvedant variklį tikrai palengvintų užvedimą.
Žiemą bandant užvesti automobilius, kuriuose yra mechaninė pavarų dėžė, patartina išminti sankabos pedalą –tokiu būdu sankaba yra išjungiama, o dantračiai pavarų dėžėje nesisuka. Tai padaryti reikia dėl to, kad tepalas pavarų dėžėje po nakties būna sustingęs ir apsunkina starterio darbą.
Žiemą su problemomis dažniausiai susiduria vairuotojai, laikantys savo automobilius gatvėse. Tai rimta problema, bet jai spręsti skiriamas nepakankamas dėmesys. Statomi nauji daugiabučiai, o ar po kiekvienu jų įrengiami požeminiai garažai? Jei žmonės automobilius laikytų garažuose, problemų šaltuoju laiku turėtų mažiau.
Ar daug problemų jūsų automobiliui šią žiemą sukėlė šaltis?
Paulina, 18 m., moksleivė:
Šiandien neužsivedė mašina, nes akumuliatorius buvo pasenęs. Nupirkome naują – vis tiek neužsivedė. Ir dabar vėl neužsiveda, nors mašina sutvarkyta. Prieš žiemą keitėme ir tepalus, tvarkėme visą mašiną, tiesiog dėl šalčio ta problema.
Mindaugas, 30 m., stalius staklininkas:
Kiekvieną rytą, užvedus variklį, reikia papildomai spausti greičio pedalą, kad neužgestų. Praeitą žiemą turėjau kur kas daugiau rūpesčių: akumuliatorius išsikraudavo kas dvi savaites. Prieš šią žiemą viską susitvarkiau ir dabar bėdų dėl to nebėra.
Birutė, 53 m., bedarbė:
Dažnai nepavykdavo užvesti mašinos, tekdavo prašyti kitų vairuotojų pagalbos. O prieš kelias dienas seną akumuliatorių pakeitėme nauju ir bėdos baigėsi: nors savaitę nevažinėjau, automobilis užsikūrė iškart. Šalčio nemažai, bet mašinos tampyti nebereikia.
Vytautas, 19 m., studentas:
Per šiuos šalčius dažnai tekdavo krauti akumuliatorių, nes tuoj pat išsikrauna. Akumuliatorius senas ir prastas, dujomis sunkiau užvesti mašiną. Specialiai automobilio šalčiams nerengiau, tik rūpinuosi, kad bake būtų benzino, nes benzinu užsikurti lengviau.
Sidas AKSOMAITIS