Automobilių rinkos ekspertai tokius teisės aktus priėmusius valdininkus deda į šuns dienas. Esą valstybinės institucijos skatina nelegalias paslaugas – vežti automobilį į servisą ir sukinėti ridą.
Daugiau apie tai – TV3 žinių reportaže.
Kaip ir kas dvejus metus, panevėžietė Ineta atvyko pasitikrinti savo „Audi“ techninės apžiūros centre ir tikisi, kad staigmenų nebus. O kai kuriems vairuotojams naujai pasikeitusi tvarka gali tapti ne tik staigmena, bet ir nemenku galvos skausmu. Jau kelias savaites automobiliai su atsuktomis ridomis negali praeiti techninės apžiūros.
„Aš manau, kad jeigu automobilis tvarkingas, tai saugumui įtakos neturi“, – sakė Ineta.
Tačiau priešingai atrodo valdininkams, kuriems į galvą šovė tokia idėja. Ir nesvarbu, kad vairuotojas greičiausiai niekuo dėtas, jog įsigijo automobilį jau su atsukta rida:
„Kiekvieną dieną – tokia vis durnių naujiena.“
„Čia nesąmonės, čia žmonių apgavimas.“
„Jeigu praėjai technikinę, tai viskas tvarkoje, nes atsukimas tik pačiam problema.“
„Buvo visiems aišku ir buvo vieša paslaptis, kad bus daug nepatenkintų žmonių. Ką dabar tie žmonės darys, aš nuoširdžiai nesuprantu“, – sakė „CarVertical“ atstovas Matas Buzelis.
Priversti didinti ridą patys
Kol kas tik keliasdešimt automobilių ir motociklų vairuotojų turi sukti galvą, ką daryti su tokia transporto priemone, kurios odometre – netikra rida. O kadangi netikra rida yra didelis trūkumas, o ne pavojingas, tai vairuotojas su automobiliu gali riedėti ir mąstyti, ką daryti dvi savaites.
„Tiesą sakant, fantazijai erdvės nėra daug, nes yra vienintelis reikalavimas, užfiksuotas dabartiniuose teisės aktuose, kad ta rida turi būti didesnė. Kaip tą ridą padaryti didesnę yra palikta pačiam žmogui spręsti“, – kalbėjo Techninės apžiūros įmonių asociacijos atstovas Renaldas Gabartas.
„Tas pats servisas tai gali padaryti. Žinoma, ne visais atvejais“, – teigė Transporto saugos administracijos atstovas Simonas Mažionis.
Bet čia dar įdomesnė dalis, nes, vargu, ar koks nors autorizuotas servisas ryšis tokiai avantiūrai. Juk Lietuvoje atsukti ridą nelegalu, kaip nelegalu ir ją prisukti.
„Skamba kaip nelegalios paslaugos reklama iš valstybinės institucijos lūpų. Žinokite, sunku patikėti šiaip“, – stebėjosi M. Buzelis.
Pasak teisininkų, didinti ridą nelegalu
Tačiau valdininkai aiškina, kad Lietuvoje tikrai atsirastų ne vienas servisas, kuris prisuktų ridą iki tinkamos. Tik, ar tai legalu, nedaugžodžiauja. Savo ruožtu, techninės apžiūros centrai tiesiog vykdo tai, kas jiems paliepta – tvirtinti, kad automobilis techniškai netvarkingas.
„Mes nesiūlome, kur važiuoti. Mes sakome, kad sprendimas tik toks dabar numatytas“, – sakė R. Gabartas.
„Jokio skirtumo nėra, į kurią pusę jūs darote pokytį, nes tai yra klastojimas. Jei tai yra ridos klastojimas, tai užtraukia baudžiamąją atsakomybę“, – teigė teisininkas Gintautas Bartkus.
O kas yra tikroji rida – neaišku. Kartais, naujesniuose automobiliuose, per tam tikrus komponentus galima apytiksliai nustatyti realią automobilio ridą. Kitais atvejais techninės apžiūros centras siūlo grąžinti ridą į paskutinę fiksuotą, didesnę ridą.
„Tai kreipiamės į ikiteisminį tyrimą atliekančią instituciją, policijos komisariatą ir iš jų gavome atsakymą, kad ridos atstatymas jeigu buvo požymių, jog ji buvo klastota, neteisėtai iškraipyta, siekiant ją pateikti teisinga, jos atstatymas į faktinę teisingą arba artimą reikšmei nėra joks nusižengimas“, – aiškino S. Mažionis.
„Negali čia nei komisariatas leisti, nei pats komisaras Lietuvos policijos negali šito leisti. Yra įstatymai, kurie tai reglamentuoja“, – nesutiko G. Bartkus.
Kur kas didesnė problema, pasak ekspertų, yra su į Lietuvą įvežamais automobiliais, kuriems dar prieš patenkant į šalį yra atsukama rida. Tiesa, tokių automobilių savininkų, valdininkai gaudyti ir bausti kol kas nesiruošia.
Ekspertų skaičiavimu, vidutiniškai ridos sumažinimas ar padidinimas juodojoje rinkoje gali kainuoti nuo 100 iki 500 eurų.
Straipsnis parengtas pagal TV3 žinių reportažą.
Visas TV3 Žinias žiūrėkite čia:





























































































































































































































































